Mazda MX-30 på besøk hos Sigmund Aasen i juli

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

At man kan få en Mazda MX-30 First Edition, med masse utstyr inkludert til kr 259 900 er rett og slett et aldri så lite elbilkupp! Vi testet toppmodellen Cosmo til kr 284 900 som har alt utstyr inkludert.

Lekkert design
Et lekkert utseende utenpå denne kompakte crossoveren, og innvendig er det minst like lekkert.
Det er spesielt artig at Mazda hinter tilbake til firmaets oppstart den gang de startet med produksjon av kork. Det er nesten så det undrer meg litt hvorfor dette materialet ikke har blitt brukt inni biler før, for det er veldig stilig.

Komfort
Lekre seter som har elektrisk justering og minnefunksjon med mulighet for å lagre innstillinger for 2 personer finner man som regel ikke i biler i denne prisklassen, seter der man kan justere sitteputens vinkel er også på plass her.
Adaptiv cruisekontroll som holder avstand til trafikken foran bilen, assistent som hjelper deg å holde bilen i veibanen, ryggekamera og kamera foran bilen, varme i rattet. Her i utstyrsnivå Cosmo er det virkelig mye utstyr som skal gi deg god komfort!
BOSE lydanlegg som virkelig leverer meget god lyd er heller ikke noe man forventer å finne til denne prisen. Og stillheten man får om man ikke har på bilens meget gode lydanlegg er bedre enn hos mange som koster nær det dobbelte.
Mazda MX-30 oppleves også meget komfortabel å kjøre, takket være gode fjæringsoppsett og gode seter i tillegg til lavt støynivå.

Dører med inspirasjon fra RX-8
Jeg har ikke snakket med bilens designere, men det vil ikke overraske meg dersom de har hentet inspirasjon til dørene i MX-30 fra Mazda RX-8 som også hadde tilsvarende løsning der bakdører og framdører åpnes motsatt vei av hverandre for å gi maksimal tilgang for de som skal inn/ut av bilen.
Det blir lettere med barneseter i baksetet når bakdørene åpnes slik, og det ikke er noen B-stolpe i veien. Da blir det mer praktisk for småbarnsforeldre å bruke baksetene i hverdagen.
Dersom det midterste baksetet ikke er i bruk kan man legge ned et armlene som har et par koppholdere.

Forbruk og rekkevidde testet
Vi kjørte en tur i +16 grader og med noe fuktighet i asfalten i vår vanlige forbrukstest-runde. Vi starter i Grimstad sentrum, følger RV420 til IKEA og tar E-18 med cruisekontrollen satt på 100 km/t tilbake til Grimstad, og avslutter der vi starter i Grimstad sentrum.
Da vi kom til IKEA lå snittforbruket på 13,8 kWt/100km. Der motorveiens 100 km/t sone avsluttes ved Grimstad var snittforbruket på 15,2 kWt/100km. Framme i Grimstad sentrum der vi startet landet snittforbruket på 14,5 kWt/100km.
Vi brukte 33% av batteriet på denne 71km lange turen, noe som skulle tilsvare en rekkevidde på 215km med dette snittforbruket på 14,5 kWt/100km. Dette er 15km mer enn WLTP-tallene gir oss på blandet kjøring.

Noen tekniske data
Rekkevidden ut fra WLTP-målinger er på 200km på blandet kjøring og 260km på bykjøring, noe som for eksempel gjør Mazda MX-30 til et svært komfortabelt og velutstyrt alternativ for de som pendler til jobben hver dag.
Bilens 143hk og 265NM er satt opp for å gi maksimal komfort, men gjør unna 0-100 på 9,7 sekunder.
Kobler du bilen til en hurtiglader tar det 40 minutter å lade opp bilen, men de aller fleste lader opp elbilen sin hjemme på ladeboksen over natten.
Mazda MX-30 er nesten 4,4 meter lang og 1,85 meter bred, noe som gjør at den er lett å manøvrere selv om gatene eller parkeringsplassene er litt trange.
I bagasjerommet kan du få med deg 366 liter med bagasje.

Kan bestilles
Mazda MX-30 kan du bestille hos Sigmund Aasen, og de første som bestilte sin Mazda MX-30 kan forvente å få bilen sin i løpet av oktober og fortløpende utover høsten.