Lærling i reservedelsfaget

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi går rett på sak ettersom vi har hilst på noen lærlinger før, og spør litt om de som skal ta fagbrevet i reservedelsfaget også ofte starter med Vg1 TIP (Teknikk og industriell produksjon)?
– Ja, første året med TIP gir svært mange muligheter, så de fleste som skal inn på reservedelsfaget etter hvert velger å starte med TIP.
– Andre året velger man Vg2 kjøretøy dersom man vil inn på reservedelsfaget – et år der man får prøvd seg på både lette og tyngre kjøretøy og en del andre generelle motorer, for det er veldig mange valgmuligheter etter Vg2 kjøretøy, forklarer Carl Jacob.
Vi tar en telefon og spør Dag Rekdal som jobber for opplæringskontoret for bilfagene i Agder hva man kan velge etter Vg2 kjøretøy?
– Vg2 kjøretøy har faktisk to mulige startveier inn, både TIP og elektrofag Vg1 gir mulighet for å søke videre på Vg2 kjøretøy, presiserer Dag.
– Etter Vg2 kjøretøy kan man velge å gå i lære innenfor lette kjøretøy, tunge kjøretøy, hjulutrustningsfaget, motormekanikerfaget, motorsykkelfaget og reservedelsfaget, forteller Dag.

2 år i lære
Har det vært mye tid på skolebenken etter Vg2 kjøretøy?
– Nei, det var vel en samling i året på SamEyde, men ellers er det praktisk og ute i lære i bedrift, forteller Carl Jacob.
Når er det du skal opp til din fagprøve?
– Jeg skal ta min fagprøve i august, man kunne velge litt tid selv, forklarer Carl Jacob.

Varierte arbeidsoppgaver
Jeg regner jo med at en del tid brukes ved datamaskinen i forhold til å få bestilt deler og slikt i løpet av en dag, men hvilke andre oppgaver dukker opp her?
– Jeg hjelper selgerne med å få klart felger, dekk, matter og annet utstyr til biler som er solgt, forteller Carl Jacob.
– Verkstedet hjelper jeg en del med å få plukket klar deler til serviceordrer, slik at alt er klart her i hylla når bilen kommer inn til service eller reparasjon, og skal en bil skifte bremser eller noe annet som er litt stort og tungt hjelper jeg også til med å bære inn i servicehallen.
– Ellers må jeg følge med når jeg plukker klar varer til serviceordrer, og bestille opp de delene det begynner å minke på, så vi ikke går tom for sentrale deler.
– Kundemottaket hjelper jeg med å få bestilt opp deler til eldre biler, eller å få satt en pris på et ettermontert hengerfeste, og bestille inn deler for det som bestilles av kunder i kundemottaket, forklarer Carl Jacob.
Er det flere enn deg som jobber med deler her?
– Ja, ute i kundemottaket finner du Rune Frydenberg, han er delesjef og tar seg av en del administrative oppgaver og utadrettet kundekontakt, forklarer Carl Jacob.

En vanlig dag
Men med så varierte arbeidsoppgaver så er kanskje ikke dagene helt like, men er det likevel mulig å se for seg hva en normal arbeidsdag går ut på i reservedelsfaget?
– Dagen starter som regel med å kjøre inngang på varer som har kommet inn. Det vil si å telle, registrere og fordele varene dit de skal.
– Noen deler skal rett ut igjen med budbil til andre som har bestilt gjennom oss, andre skal til ulike serviceoppdrag og noe skal i hyllene på lageret, forklarer Carl Jacob.
– Så hjelper jeg mekanikerne ved behov, hjelper kunder og kundemottak med å lage tilbud på jobber og bestille opp deler.
– Klargjøring av neste dags serviceoppdrag, samt notere om noen deler må bestilles opp, forteller Carl Jacob.

Vi ønsker Carl Jacob lykke til med fagprøven i august, og takker for at vi fikk bli med en stund på varierte arbeidsoppgaver denne dagen!