Kia e-Niro – på Oslotur!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Elbilforeningen publiserte 23/7 en undersøkelse de har gjennomført blant sine medlemmer i forhold til hvor fornøyde folk er med sine ulike elbiler, og det var de om lag 1500 eierne av Kia e-Niro som var aller mest fornøyde med sin elbil.

Lett å trives
Med et svært godt førersete, som har elektrisk justering og minnefunksjon starter testen godt, når man i tillegg har et godt ratt, mye utstyr, god lyd og bra skjermer så er det lett å forstå at man lett trives og blir fornøyd med en Kia e-Niro.
Skinnseter med kjøling er ekstrautstyr, men svært deilig å ha på de varmeste dagene i året, og varme i rattet er svært komfortabelt å ha når det blir kaldt på vinteren. UVO Connect app er det også komfortabelt å ha, slik at man kan følge med på lading og sette i gang bilens klimaanlegg før man skal reise, enten bilen lades eller ikke.

Osloturen
Bilen ble ladet natten før avreise fra Grimstad, og ble kjørt med cruisekontrollen innstilt på den fartsgrensen som gjelder inn til Oslo. Vi kjører alle biler i normalmodus, og ikke i det som finnes av Ecomodus. Dette gjør vi for å få mest mulig komfort på turen og for å få likest mulige forhold på Oslo-tur testene.
Ettersom bilen har en WLTP-rekkevidde på blandet kjøring på 455km antok vi før start at vi ville komme de om lag 274km inn til Oslo, selv om motorveier med 110 km/t er krevende for alle bilers forbruk. Vi skjønte raskt at dette ville stemme, og ved Grelland der om lag 206km av turen er unnagjort var det fortsatt over 200 km igjen av antatt rekkevidde.

Framme i Oslo
Etter 3 timer og 5 minutter på veien og 274 kilometer kjørt var vi framme i Oslo, og snittforbruket på turen til Oslo ble 15,9 kWt/100km.
Vi tok noen bildebevis på at vi var i Oslo før vi satte kursen mot Grimstad igjen.
Inne i Oslo var batteriet på 37%, noe som i teorien skulle kunne bringe oss ytterligere 144km av gårde, og dermed var Circle K ved Ringdalsskogen innenfor rekkevidde.

Ladepause
Da vi slo på blinklyset for å ta av E-18 ved Ringdalsskogen fortalte bilen oss at det var 8% igjen på batteriet, og at vi skulle kjøre til nærmeste ladestasjon. Det var vi 970 meter unna å gjøre, så noen form for rekkeviddeangst rakk vi aldri å få.
På Ringdalskogen har IONITY mange 350kW ladere, så der tok vi en sårt tiltrengt toalettpause etter 4 timer og 34 minutter og 394,4 km på veien, kombinert med en liten ladepause og lunsjpause.
Batteriet var på 8% ved ladestart, og resterende rekkevidde var på 32km. Vi ladet det opp til 55% før vi dro til Grimstad, for å ha mer enn rikelig med strøm. Det tok omlag 27 minutter å fylle på litt over 33 kWt.
Tilbake i Grimstad hadde vi 24% og ca 98 kilometer igjen på tanken, og totalforbruket på hele den 550km lange reisa landet på 14,9 kWt/100km.
I løpet av natta ble bilen ladet full med ladeboksen hjemme på veggen, det er jo hjemme man lader elbilen når man ikke reiser på lange turer. Hjemme er det også rimelig å lade, og veldig praktisk. Man bare plugger inn bilen før man legger seg og plugger ut neste morgen. En gang per uke eller sjeldnere, alt etter hvor mye man kjører i hverdagen.

Forbruksløypa
Vi har en fast testløype vi kjører elbiler i for å se på forbruket. Da kjører vi fra Grimstad sentrum, Rv420 til IKEA og E18 tilbake til Grimstad med cruisekontroll i fartsgrensa. I denne testløypa hadde Kia e-Niro et snittforbruk på 13,3 kWt/100km på hele løypa.
Ved rundkjøringa nedenfor IKEA var forbruket på 13,5 kWt/100km, noe som forteller oss at forbruket var relativt jevnt og at 100 km/t ikke gjør noe negativt med tanke på snittforbruket.

Mulig å bestille
Nå er det igjen mulig å bestille Kia e-Niro, bare å ta turen innom Bertel O. Steen i Arendal.
Kia e-Niro Active starter på kr 379 900 og Exclusive som vi kjørte koster fra kr 409 900.