Den populære elbilen Peugeot e-2008

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

e-2008 er en elbilversjon av Peugeot 2008, som du også kan få med bensin- eller dieselmotor, men her er det elbilen vi har vært på tur med, og har testet. En crossover der du kommer litt lenger opp fra bakken, og sånn sett setter deg noe mer inn i bilen enn ned i den. Peugeot definerer den som SUV, og det må de jo få lov til, men det er ikke uvanlig å kalle biler i denne størrelsen for crossover.

Sjelden opplevelse
Som regel må jeg få førersetet i aller nederste posisjon, og ofte ønsker jeg meg å kunne senke førersetet lenger ned enn jeg kan, men i e-2008 opplevde jeg for første gang på svært lenge at jeg måtte noen hakk opp.
Det vil si at denne bilen er lur å vurdere dersom du er litt lang, og det er neppe det første man tenker eller tror når man ser en relativt kompakt crossover.

Lekkert design
Design på biler er en smakssak, men når et design treffer svært mange mennesker på en god måte har designerne gjort noe bra og riktig. En e-2008 er det svært mange som vurderer som lekker i designet, både foran, fra siden og bak.
Her er interiøret også lekkert, med gode delskinnseter, kult sportslig lite ratt, 3D cockpitløsning som fremhever den mest sentrale informasjonen, og legger den mindre viktige informasjonen lenger bak. Det formelig vrimler av lekre løsninger i designet av dette interiøret, og jeg som blir glad av å kunne fråtse i deilig design blir veldig glad i en e-2008.

Komfort
Når man legger til side gledene det gode designet gir, så er det jo i bunn og grunn komfort og kjøreegenskaper man skal trives aller mest med i en bil, for de er jo ikke laget som pyntegjenstander.
I Peugeot e-2008 har du myke komfortable seter med fin sidestøtte, her sitter man godt enten man skal reise kort eller langt.
Rattet er godt å holde i, 3D cockpiten blir man bare mer og mer glad i jo lenger man kjører med den, og lyden fra bilens anlegg er meget godt i et førermiljø som er godt støyisolert.

Forbrukstest
Vi kjører fra Grimstad sentrum, på Rv420 til IKEA, og med cruisekontrollen i 100 km/t på vei tilbake til Grimstad, før vi ender opp der vi starter i sentrum like ved Meny. En runde på om lag 71km som har bakker, kryss, rundkjøringer og motorvei som vi tester alle biler i. Vi tester alle biler i kjøreprogrammet normal.
Snittforbruket på denne turen landet på 15,2 kWt/100km. Med tanke på at den mindre e-208 hadde et snittforbruk i samme løype på 14,9 kWt/100km må man kunne si at forbruket til e-2008 er meget hyggelig når man tar bilens størrelse i betraktning. Vi innrømmer lett at vi trodde e-2008 ville få et enda høyere forbruk ut fra bilens mye større ytre mål, spesielt med tanke på den økte luftmotstand en større front har.

Rekkevidde
Enhver bil sin rekkevidde vil variere med ganske mange ulike variabler, som hvordan gasspedalen brukes, utetemperaturen, veiforholdene, farten man kjører i, hvor bratt det går oppover og hvor lenge det går oppover og mye mer.
WLTP-målestandarden er en målestandard som gjør det mulig å sammenligne ulike biler som er testet under like forhold av et uavhengig testsenter. En stor test NAF/Motor har gjort av rekkevidde viser at man på sommeren med mye kjøring i 70 km/t kan komme langt lenger enn WLTP-målingene viser av rekkevidde. På vinteren kommer man som regel mye kortere. Altså har temperatur mye å si for rekkevidden.
Etter denne WLTP-målestandarden har en Peugeot e-2008 en rekkevidde på 320km.

Praktisk
Peugeot e-2008 har 438 liter plass i bagasjerommet, og mer plass i baksetet enn forrige versjon av 2008 hadde, noe som gjør e-2008 til en praktisk familiebil.
I utstyrsnivå Active starter e-2008 på kr 307 900 og i toppmodellen GT starter prisen på kr 354 900.
Du har 3 ulike kjøremodus, eco, normal og sport – og du har tilgang til et ulikt antall hestekrefter i de ulike kjøremodusene. I sport har du tilgang til alle bilens 136hk, og ferden fra 0-100 km/t går unna på 9 sekunder.

Du er hjertelig velkommen til Chr. Repstads Sønner AS i Grimstad og Agder Bil i Arendal for å prøve den nye Peugeot e-2008.