Nå er Opel Corsa-e hos Auto-Car

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Fargen på testbilen heter Orange Fizz, og den spreke fargen er inkludert i bilens grunnpris, men det svarte taket koster litt ekstra. Startpris kr 269 900.

Tre kjøremodus
Opel Corsa-e kan du kjøre i normalmodus, ecomodus og sportsmodus.
Det er ikke alltid slike kjøremodus oppleves som så veldig ulike, men det har i de siste par årene endret seg drastisk, og i Opel Corsa-e gir ulike kjøreprogram deg tilgang til ulik mengde hestekrefter fra den elektriske motoren!

I eco-modus har du tilgang til 82hk, og klimaanlegget får ikke lov til å bruke så mye strøm, noe som gjør at det kan føles en tanke tregere dersom det er veldig kaldt eller veldig varmt. Eco-modus vil da naturlig nok kunne øke bilens rekkevidde, som er testet i normalmodus i WLTP-målinger som tilsier 337km elektrisk rekkevidde.
I normalmodus, som bilen startes opp i, får klimaanlegget kjøres så hardt du vil, og du har 109hk tilgjengelig i den elektriske motoren.
I sportsmodus får du tilgang til bilens maksimale 136hk og 260NM. Ferden fra 0-50 går unna på godt under 3 sekunder, og vil du helt opp i 100 km/t tar det 8,1 sekunder.
I de aller fleste situasjoner er Ecomodus optimalt for å spare på strømmen, er det veldig varmt eller kaldt ute kan man vippe over i normalmodus, og når man skal inn på motorveien eller trenger ekstra god akselerasjon, så kan man bruke sportsmodus til det. Vi testet også aktiv kjøring på svingete vei, og der er også sportsmodus svært moro!

Europas beste bilkjøp
Auto Best er en jury som består av biljournalister fra ulike europeiske land, og David K. Andersen er det norske jurymedlemmet i Auto Best. Her kårer de vinnere i ulike klasser, og for 2020 var det Opel Corsa-e som vant prisen for beste bilkjøp.
Juryen begrunner valget slik; «Opel Corsa er den bilen i Europa som gir mest verdi for pengene. Med Opel Corsa-e tilbyr Opel en elektrisk bil for alle, som kombinerer de praktiske kvalitetene med nullutslipp og en elektrsik rekkevidde på opptil 337 km.»

Priser
Opel Corsa-e har i utgangspunktet 3 utstyrsnivåer, der innstegsmodellen heter e-Selection og har en startpris på kr 269 900. Her er det ganske mye utstyr som er med som standard.
Neste utstyrsnivå heter e-Edition, og her får du med LED hovedlys, altså nærlys og fjernlys i tillegg til automatisk fjernlysassistent. Her er startprisen kr 279 900.
Høyeste utstyrsnivå er e-Elegance, hvor man får med felger i to-farget design, kromlister på nedre del av vinduer, digitale instrumenter bakom rattet, komfortseter i delskinn og lommer bak på forsetene. Armlene og 2 koppeholdere mellom forsetene. LED-stemningslys inne i bilen og elektriske vindusheisere på bakdørene. Her er startpris kr 294 400.

Ekstrautstyr
Det er noe av ekstrautstyret som bør nevnes, fordi det er nok en del som er interessert i å kunne få den slags utstyr med selv om man her har en kompakt elbil.
Sikkerhetspakke pluss inneholder adaptiv fartsholder, som passer på å holde den avstanden du vil ha til bilen foran deg på motorveien når det er tett trafikk. Aktiv filposisjonseringsassistent sørger for at bilen holder seg i kjørefeltet. Pris kr 5 500.
Premiumpakken gir deg en stor 10-tommer touch-skjerm samt navigasjon pro i skjermen. Åpning og start av bil uten å plukke fram nøkkelen fra lommen eller veska. Trådløs lader for smarttelefon. Pris kr 9 900.
Vi synes også det er stilig at en kompakt bil kan få IntelliLux LED Matrix adaptiv belysning, som gir et helt utrolig godt lys, og som blender ned det området som er nødvendig istedenfor å blende ned alt lys. Det bør oppleves en mørk kveld på en mørklagt vei! Pris kr 5 900.

Forbrukstest
Vi tok med Opel Corsa-e på en forbrukstest i vår testløype. Oppstart i Grimstad sentrum og Rv 420 til IKEA. Fram til IKEA var snittforbruket på 13,7 kWt/100km. Så bar det ut på motorveien og cruisekontroll i 100 km/t tilbake til Grimstad sentrum. Snittforbruket på hele turen landet på 14,2 kWt/100km.
Vi testet ikke noen langtur i denne omgang, og dermed heller ikke ladehastigheter, men det er ikke urimelig å regne med at man fyller fra 20-80 prosent på en halvtimes lading litt avhengig av temperaturer og hva laderen leverer til bilen. Med en Opel Corsa-e kan man spare en del ladetid på å velge ladere med mer enn 50kW ettersom den kan ta imot inntil 100kW.

Kjøreopplevelse
En liten og kvikk bil som er moro å kjøre aktivt på svingete vei, og som leverer god komfort for normal kjøring. Kompakte biler har jo begrenset med plass i baksetet og bagasjerom, men kan man slå ned noen bakseter får man masse plass til å ha med seg saker og ting i bilen.
Dersom du ikke er vant med kjøreopplevelsen fra elbiler bør du teste det ut, for det er ekstra moro fra stillestående, spesielt i sportsmodus.

Hos Auto-Car i Arendal kan du teste Opel Corsa-e, men det er nok lurt å booke test-tid, for det er mange som vil prøve den stilige nye elbilen fra Opel.
Det kommer noen biler til landet i løpet av sommeren, og vil du bestille en som ikke er på vei så dukker den opp i slutten av september, begynnelsen av oktober om du er kjapp med å bestille.