Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Elektrifiseringen av biler fortsetter, og vi har sett nærmere på 3 modeller fra Ford som er elektrifisert på helt ulike vis. Ford Puma er en mildhybrid, med et 48V batteri som lades lett av nedbremsing, og som hjelper til i start/stopp og i akselerasjon.
Ford Explorer er en ladbar hybrid som kan kjøre langt elektrisk, og som har en bensinmotor som kan overta når batteriet er tomt.
Ford Transit Custom ladbar hybrid varebil har en elektrisk motor som driver bilen framover, og en bensinmotor som fungerer som generator, og lader batteriet som gir strøm til den elektriske motoren, nesten som en elbil med rekkeviddeforlenger.
Ford Puma Titanium
Ford Puma sin innstegsmodell som starter på kr 311 700 har noen ganske fantastiske forseter, der man har detaljstyring av innstillinger for korsryggstøtten, noe av det beste vi har vært borti, og vi har vært borti mye. Massasje får du også, og kan velge mellom ulike massasjeprogram.
Motoren er en 1-liter med 125hk, og mildhybridløsningen gir ekstra krefter i akselerasjonsfasen, og spesielt i hastigheter rundt 50 km/t, som man gjerne har i bynære strøk, føles motoren både frisk og artig.
Forbruk
Motorløsningen i Ford Puma mildhybrid gir et meget hyggelig forbruk. Fra Ski til Drammen ble snittforbruket 0,47 liter på mila. Fra Ski til Grimstad, og fra Grimstad til Ski er det mye motorvei, men forbruket ble hyggelige 0,53 liter på mila.
Vi tok også med Puma i vår forbrukstest-runde, som starter i Grimstad sentrum, går på Rv 420 til IKEA, og med cruisekontroll i 100 km/t tilbake til Grimstad igjen. Her ble snittforbruket 0,44 liter på mila.
Klasseledende bagasjerom
Bagasjerommet i Ford Puma er ganske unikt, med det Ford kaller «MegaBox» under gulvet. Det er laget av plast, og har en bunnpropp som man kan ta ut om man trenger å spyle boksen, noe som gjør den genial til våte eller skitne saker og ting man vil ha med seg.
Man får hele 115cm lastehøyde i bagasjerommet på grunn av MegaBox, og totalt er det hele 456 liter plass i bagasjerommet med MegaBoxen.
Utseende og opplevelse
Ford Puma har et meget stilig utseende, og er både komfortabel og moro å kjøre, enten du skal på korte turer eller du skal på langtur. En særdeles praktisk og allsidig bil i kompaktklassen.
Vi anbefaler at du opplever den selv hos Arendal Auto.
Ford Explorer ladbar hybrid
Ford Explorer er en bil som rommer 7 personer samt bagasje, er bjørnesterk og kan dra med seg inntil 2 500kg, og er en ladbar hybrid som etter WLTP-målestandarden kan gå 42km elektrisk.
Vi fant ut at Ford Explorer som lages etter januar 2020 har en stående 12,3 tommer stor infotainmentskjerm, og noen flere høyttalere. Bilen vi testet var laget før januar 2020 produksjonen, og har en mindre infotainmentskjerm.
Svært mange kom bort til oss under testen av Explorer og skrøt av hvor stilig den var.
Mye lenger elektrisk
Når elektrisk rekkevidde testes kommer vi som regel et stykke under WLTP-test-tallene, men Ford Explorer overrasket oss stort med en elektrisk rekkevidde på 52,2 kilometer i vår testløype.
Bilen er nok svært avhengig av hvordan gasspedalen brukes, og vi har nok en snill gassfot i vår test. I nedoverbakker er også bilen svært god til å regenerere, og på Rv 420 fra Grimstad til Sørlandsparken går det ikke bare oppover.
Vi testet også forbruket i 100 km/t fra IKEA til Grimstad med cruisekontroll med tomt batteri, og da ble snittforbruket på 0,82 liter på mila.
Masse plass
Med 5 seter i bruk har man inntil 635 liter med bagasjeplass dersom man ikke laster høyere enn bakseteryggen. Med 7 seter i bruk er det 330 liter bagasjeplass. Dersom man legger ned de 5 baksetene får man hele 2274 liter med plass.
Rask og sterk
En bjørnesterk 3-liters V6 kombineres med en frisk elmotor, og sammen leverer de hele 457hk og 825NM. At en så stor bil brøler av gårde fra 0-100 på 6 sekunder i Sportsmodus må nesten bare oppleves, for det er ganske vilt!
Kjører man mer normalt er det komfort som preger opplevelsen, sammen med god oversikt over trafikkbildet.
Kjøreprogram
Ford Explorer har mange kjøreprogram, for eksempel dyp snø/sand som gjør fremkommeligheten med AWD-systemet optimal under ekstra vanskelige forhold.
Eco gjør forbruket så lavt som mulig, og Sport gir deg tilgang på alle bilens krefter samtidig.
Tauing/sleping er et eget kjøreprogram spesialdesignet for å trekke med seg inntil 2 500 kg bakpå hengerfestet.
Utstyr inkludert
Ford Explorer har alt utstyr med i prisen som ligger rett i underkant av 900 000, og det er mye utstyr! For å nevne noe så er forsetene elektrisk justerbare med minnefunksjon. De har naturligvis varme, men også kjøling. På modeller laget etter januar 2020 er det også massasje i forsetene.
Digert lydanlegg, adaptiv cruisekontroll og trådløs lader til mobiltelefonen er også inkludert. De to bakerste setene vippes opp og legges ned elektrisk.
Drar du innom Arendal Auto kan du slå av en prat og se litt nærmere på Ford Explorer.
Ford Transit Custom
Man ser at det i stadig flere anbudskonkurranser er mer og mer sentralt med varebiler og biler som slipper ut minimalt med CO2, og om man vil kjempe om slike anbud kan fort en Ford Transit Custom phev bli nyttig ettersom den kan lades opp og kjøres en del kilometer elektrisk.
Plug-in hybrid
Ford har valgt å kalle systemet for plug-in hybrid, mest for å ikke forvirre folk som ikke kan noe om elbiler i andre land, men også fordi man på mange måter opplever bilen som en ladbar hybrid.
Selve motoren som sørger for fremdriften er elektrisk, så bensinmotoren som er den samme du finner i Ford Puma Titanium, en 1-liter med 125hk, gir ikke bilen noe fremdrift. Bensinmotoren brukes til å gi batteriet den strøm det trenger for å gi bilen fremdriften man ber om med gasspedalen.
I praksis kan man si at dette er en elbil med kort elektrisk rekkevidde og med en rekkeviddeforlenger.
Priser
Dersom man velger Ford Transit Custom som ladbar hybrid og man velger ustyrsnivå Trend, så er startprisen på kr 524 700. Testbilen var i utstyrsnivå Limited, og for den starter prisene på kr 544 200.
Andre motoriseringer av Transit Custom er rimeligere.
Dersom man skal ha en Transit Custom Kombi med mange seter blir prisbildet snudd på hodet, Da koster bilen fra kr 721 400 med bensinmotor, og fra kr 656 900 med denne plug-in hybrid motoriseringen.
Elektrisk rekkevidde
Da vi testet elektrisk rekkevidde i vår faste testløype var det ikke noe last i bilen annet enn en noe tung sjåfør og en vannflaske.
Været var vårlig og fint, men ganske mye vind.
Vi kom 47,8 kilometer elektrisk med varebilen, noe som er litt over snittet for ladbare hybrider for personbiler som ligger mellom 44 og 46 kilometer.
Forbruk på langtur
Vi hentet og leverte Ford Transit Custom i Ski der Ford Norge leverer ut pressebiler, og fikk sånn sett kjørt et par langturer med mye motorveikjøring. Snittforbruket på den nesten 289km lange kjøreturen ble på 0,95 liter på mila.
Vi testet også forbruket i 100 km/t fra IKEA til Grimstad, som ikke er så langt, men hastigheten er ganske konstant. Her ble snittforbruket på 0,89 liter på mila.
Kjører du mye langt og ikke skal vinne noen anbudskonkurranser så vil du nok komme rimeligere ut på drivstoffregningen med en dieselmotor, men skal du vinne anbud, eller du kjører mye korte turer, så kan man jo se litt nærmere på Ford Transit Custom phev.
Svinger du innom Arendal Auto kan de hjelpe deg å velge riktig motorisering i forhold til den bruken du får på din Ford Transit Custom.