En uke med VW Golf VIII

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

For Volkswagen er det stort når de kommer med en helt ny generasjon av VW Golf, den åttende generasjonen av en bil som har solgt meget bra, og som veldig mange mennesker har et eller annet forhold til.

Kjøreglede
Det som ikke er så lett å se når en ny bil kommer ut er forbedret kjøreglede, som gjerne leveres av nytt fjæringsoppsett, ny styring, nytt ratt, nytt sete og ny motor. Ratt og sete er rimelig synlig, men resten skjuler seg helt fram til du kjører bilen.
Man opplever ofte kjøregleden best dersom veien byr på litt utfordringer, og veien som går forbi Eskedal og retning Birkeland har nettopp slike utfordringer, for eksempel opp Grøsle kleiver der mang en sykkelhelt har trent som ung syklist.
Presisjonen i styringen gjennom svingen, motoren som nærmest ber deg om å trykke litt mer på gasspedalen når giret er satt i sportsmodus, setet som holder deg godt på plass, og fjæringene som demper akkurat passe mye til at svingen forseres uten at bilen føles som en vaklende skapning, men som et stramt instrument som ber om en sving til.
Denne kjøregleden er det som har blitt langt bedre i Golf 8 enn i Golf 7, selv om den også begynte å bli ganske så bra på å levere kjøreglede.

Forbruk
På tur gjennom vår faste testløype for sammenligningsmuligheter for forbruk hadde Golf 8 med 150hk eTFSI mildhybridmotor behov for 0,40 liter på mila på Rv 420 fra Grimstad til IKEA. Testen slutter ikke på IKEA, men motorveien fra IKEA til Grimstad gir gjerne litt større skiller på forbruket som for Golf 8 endte opp på et snittforbruk på 0,43 liter på mila gjennom vår testløype.
På grunn av nye motorveistrekninger ved Arendal til Tvedestrand og like før Porsgrunn har forbruket for alle biler som skal fra Grimstad til Oslo økt, mens tidsbruken har gått ned på reisen. Golf 8 hadde et snittforbruk på denne turen på 0,50 liter på mila.
Tiden da bensinmotorer slukte bensin, selv om de ikke var veldig sterke virker å være over, man kan nå rett og slett få et hyggelig snittforbruk også i en bil med bensinmotor.

Nyest inni
Volkswagen Golf 8 er nyest innvendig, og viser hvordan interiøret i den kommende elbilen ID.3 på mange måter kommer til å bli. Med sliderbars for styring av volum og temperatur, svært få knapper i førermiljøet, og intelligente systemer som bremser ned inn mot rundkjøring og går i rullemodus der den vet at det er nedoverbakke mot et kryss.
Trådløs tilkobling av Apple CarPlay fungerte meget godt, og det var enkelt å veksle mellom bilens system og Apple CarPlay.
Alle VW Golf som kommer til Norge har DSG automatgir, og en ganske genial liten girspak som er trykkfølsom, så man lett drar den over N når man veksler mellom revers og drive.
Når den norske versjonen til talestyringen i bilen dukker opp vet vi ikke helt, men bilen har «over the air» oppdateringer av bilens software, så det trenger man ikke inn på verkstedet for å få oppdatert når det dukker opp.
Dette nye interiøret vil man også ha muligheten til å få til den kommende VW Caddy 5 som vi hilste på i februar da den ble avduket i Tyskland.

Motoriseringer
Introduksjonsmodellen som nye VW Golf ble lansert med er en mildhybrid med 150hk bensinmotor. Senere i år vil det komme 2 ladbare hybrider, en med 245hk for de som vil ha mest mulig krefter og en med 204hk for de som vil ha lavest mulig pris.
Det vil også komme en mildhybrid med 110hk, og en GTI med 245hk og en R med 320hk og 4Motion. Tidlig neste år vil det også komme en TSI med 190hk og 4Motion.
Tar du turen til Gromstad Auto i Arendal kan du slå av en hyggelig prat om VW Golf 8, og få hjelp når du skal bestille en.