BMW i3 – på Oslotur!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Fireseteren BMW i3 har man hatt på markedet en del år, og den synes godt på salgsstatistikk både på landsbasis og i vårt distrikt. Man finner den hos Bavaria i Arendal og akkurat nå er det kampanje på BMW i3. Vi testet en Fully Charged versjon i forbruksløypa vår og tur-retur Oslo.

Forbruksløypa
Vi har en fast testløype vi kjører elbiler i for å se på forbruket. Da kjører vi fra Grimstad sentrum, 420 til IKEA og E18 tilbake til Grimstad med cruisekontroll i fartsgrensa. I denne testløypa hadde Peugeot e-208 et forbruk på 13,4 kWt/100km på hele løypa.
Ved rundkjøringa nedenfor IKEA var forbruket på 11,2 kWt/100km, noe som forteller oss at forbruket i 50-70 km/t er meget lavt, og at luftmotstanden i 100 km/t gjør mye med forbruket.
Vi forsto at vi ville kommet mye lenger neste dag på Osloturen dersom vi hadde kjørt i 80-90 km/t hele veien, men testen vår går jo ikke ut på hvor langt man kan kjøre elbilen.

Osloturen
Bilen ble ladet natten før avreise fra Grimstad, og ble kjørt med cruisekontrollen innstilt på den fartsgrensen som gjelder inn til Oslo. Vi kjører alle biler i normalmodus, og ikke i det som finnes av Ecomodus. Dette gjør vi for å få mest mulig komfort på turen og for å få likest mulige forhold på Oslo-tur testene.
Da vi hadde kjørt 206 kilometer til Grelland, der det er bensinstasjon på begge sider og en restaurant over E18, var det ingen tvil om at vi måtte stoppe for å ta en ladepause med en resterende rekkevidde på 12km. Bilen og laderen fortalte oss at det var 5% igjen av batteriets kapasitet. Snittforbruket til Grelland var på 17,8 kWt/100km.
Ettersom en BMW i3 har en maksimal ladehastighet på 50kW var det lite poeng i å teste ladehastighet med en 150kW lader, men vi kunne se på laderen fra Circle K at vi i løpet av 31 minutter hadde fått batteriet opp fra 5% til 62% ved å ha lagt inn 22,2 kWt på batteriet. Vi sto der til batteriet hadde fått på 80% før vi dro videre inn mot Oslo.

Framme i Oslo
Etter 274 kilometer kjørt var vi framme i Oslo, og snittforbruket på turen til Oslo ble 16,9 kWt/100km.
Vi tok noen bildebevis på at vi var i Oslo før vi satte kursen mot Grimstad igjen.
Inne i Oslo var batteriet på 54,5%, noe som i teorien skulle kunne bringe oss til Circle K ved Ringdalsskogen, rett før Larvik.

Nye ladepauser
Vi tok 5 en minutters ladepause på Grelland for å være skråsikre på å komme fram til Ringdalsskogen med god margin. Man kunne valgt å kjøre i EcoModus, så ville bilen hjulpet oss med å komme fram, men da ville vi ikke kjørt denne elbilen likt som de andre, så vi laget oss heller en sikkerhetsmargin med en kjapp ladepause.
På Ringdalskogen har Grønn Kontakt et par 50kW ladere, så der tok vi en kombinert ladepause og lunsjpause.
Batteriet var på 20% ved ladestart, og vi ladet det opp til 80% før vi dro til Grimstad for å ha rikelig med strøm. Det tok omlag 31 minutter.
Tilbake i Grimstad hadde vi 25% og ca 75 kilometer igjen på tanken, og totalforbruket på hele den 550km lange reisa landet på 15,7 kWt/100km.
I løpet av natta ble bilen ladet full med ladeboksen hjemme på veggen, det er jo hjemme man lader elbilen når man ikke reiser på lange turer. Hjemme er det også rimelig å lade, og veldig praktisk. Man bare plugger inn bilen før man legger seg og plugger ut neste morgen. En til to ganger per uke alt etter hvor mye man kjører i hverdagen.

Opplevelse av bilen
BMW i3 oppleves svært moderne, med miljøvennlige materialvalg som gjør at den virkelig skiller seg ut selv om det er flere år siden den dukket opp første gang.
Selve produksjonen foregår også svært miljøvennlig i en fabrikk med strøm fra fornybare strømkilder som sol og vind.
BMW i3 er en fireseter, og man åpner framdøren for å åpne bakdøren, som åpnes motsatt vei av det man er vant med fra de fleste andre biler. Det gir en veldig åpen og enkel tilgang til baksetene.
En kompakt bil med høyde oppleves romslig, og denne testbilen i Fully Charged har også glasstak framme som gir mer romfølelse. En genial bil nummer to som man fint kan dra med på langtur, selv om det er de dagligdagse transportoppgaver den løser mest optimalt.

Kampanje
Nå er det kampanje på BMW i3, med helt utrolige priser. Man kan få i3 Charged for kr 284 900. En i3 Charged Plus for kr 309 900 og en i3 Fully Charged som vi testet for kr 329 900. Da er skinnseter, glasstak, Harman Kardon anlegg og stor navigasjonsskjerm noe av alt det som er med som standardutstyr.
Hos Bavaria i Arendal kan du også teste og kjøpe eller lease BMW i3!