Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
I januar ble vi med Toyota Norge til Amsterdam for å se litt nærmere på den nye versjonen av Toyota Yaris som kommer til Norge i høst. Ettersom vi var der før Covid 19 slo til i Europa var estimatet at Yaris skulle komme «over sommeren», men nå som de fleste fabrikker har hatt et par måneder stengt forventes Yaris til høsten, i september en gang.
Ny plattform
Når man lager bil, så har man en plattform som er utgangspunktet for bilen man skal bygge, og nye Yaris får en helt ny plattform, noe som blant annet betyr helt nye kjøreegenskaper. I følge Toyota skal de nye kjøreegenskapene være mer sportslige og underholdende enn forrige versjon av Yaris.
I en plattform ligger også mye av bilens sikkerhet, og den er også forbedret selv om nåværende Yaris fikk 5 stjerner i Euro NCAP da den ble testet sist i 2017. Sikkerheten skal alltid forbedres.
Nye Yaris blir kortere, lavere og bredere enn dagens modell, noe som er hyggelig lesning for de som er glad i en bil sine kjøreegenskaper. For de som ikke er så glad i å sette seg ned i biler så kommer det også en mer høyreist kompakt SUV som heter Yaris Cross, som vi kunne lese litt om i Bil nr 9. Begge versjoner av Yaris vil dele den nye GA-B plattformen Toyota har utviklet.
Helt nytt hybridsystem
Der dagens Yaris vil kunne kjøre opptil 50% elektrisk i bynære strøk vil den nye Yaris klare hele 80% elektrisk i samme kjøremønster.
Mer futt fra batteripakka gir også en bedre akselerasjon til bilen, med et nytt litium-ion hybridbatteri som også har 27% lavere vekt enn dagens nikkelmetall-hybridbatteri.
Hybridsystemet har den nye 1,5 Dynamic Force-tresylindrede bensinmotoren med variable ventiler. Den drar fordel av nøye utvalgte tiltak for å redusere innvendig friksjon og mekaniske tap og optimalisere forbrenningen.
Motoren har faktisk verdens raskeste forbrenningshastighet, med høyt dreiemoment ved lave motorhastigheter og høy drivstoffeffektivitet. Den er også utstyrt med en balansemodul som bidrar til å redusere motorstøy og vibrasjoner.
GR Yaris
GR Yaris drar veksel på avansert teknologi, kunnskap og erfaring Toyota har tilegnet seg gjennom tittelvinnende deltagelse i WRC, verdensmesterskapet i rally, hvor merket konkurrerer under TOYOTA GAZOO RACING-fanen (TGR). Toyota GR Yaris er den andre rene sportsbilen i rekken fra TGR. Den første var Toyota GR Supra som kom ble lansert i 2018.
1,6 liter med mye kraft
I en GR Yaris får man en 1,6 liters motor som er laget for maksimal ytelse, og leverer 261hk og et dreiemoment på 360NM. Bilen veier bare 1280kg, så her får man et friskt fraspark med 0-100 km/t på 5,5 sekunder.
Tommi Mäkinen med på utviklingen
De som kjenner litt til rally historie vet at Tommi vant svært mye, og han har jobbet med Toyota for at GR Yaris skal oppleves som en rallybil, men med hvite skilt og bakseter for familien. Tommi har bidratt til å få en bedre kjørefølelse i bilen ved å få en perfekt vektdistribusjon, så lav vekt som mulig og god aerodynamikk.
Det avanserte GR-FOUR firehjulstrekksystemet kan fordele kreftene fra 0 til 100 prosent til hver aksel. Velger du normal kjøring er fordelingen 60/40 foran/bak. I Sportmodus er fordelingen 30/70 og i trackmodus 50/50. Her har Tommi Mäkinen Racing vært helt sentral i utviklingsprosessen.
Mange som er veldig glade i å kjøre bil spør raskt om bilen har manuelt gir, og om de elektroniske hjelpemidler kan slås av, og svaret på begge disse spørsmål er ja, til stor glede for de som vil oppleve ekte kjøreglede igjen.
Det er ingen tvil om at Toyota Arendal gleder seg til å få inn nye Toyota Yaris og GR Yaris til høsten!