Peugeot e-208 – på Oslotur!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Peugeot e-208 har man hatt en tid nå hos Agder Bil i Arendal og Chr. Repstads Sønner i Grimstad. Vi tok en liten prat med Odd Gunnar Repstad, og fikk låne en e-208 til denne 550 kilometer lange Oslo-testen.

Test av elektrisk rekkevidde
Bilen lades natten før avreise i Grimstad, og kjøres med cruisekontrollen innstilt på den fartsgrensen som gjelder inn til Oslo. Vi valgte å kjøre bilen i normalmodus, og ikke i Ecomodus, for vi er glade i komfort, og i denne bilen vil Ecomodus levere færre hestekrefter. Før Brokelandsheia var det en omkjøring, fordi de jobber på veien på vei opp til Brokelandsheia.
Da vi hadde kjørt 206 kilometer til Grelland, der det er bensinstasjon på begge sider og en restaurant over E18, tok vi ikke sjansen på å sjekke om vi ville komme fram til neste hurtiglader like ved Drammen, og tok en ladepause med en resterende rekkevidde på 38km. Laderen fortalte oss at det var 20% igjen av batteriets kapasitet. Snittforbruket til Grelland var på 17,5 kWt/100km.
For å teste litt ladehastighet, og for å få spist litt frokost, så lot vi bilen stå en halvtime i laderen, og på den tiden fikk vi inn 26,9 kWt på bilen, og batteriet var da oppe i 76%.

Framme i Oslo
Etter 274 kilometer kjørt var vi framme i Oslo, og snittforbruket på turen til Oslo ble 16,1 kWt/100km. Tidsbruken til Oslo ble da på 3 timer og 38 minutter som inkluderer en halvtimes ladestopp, matpause og toalettbesøk på Grelland.
Vi tok noen bildebevis på at vi var i Oslo før vi satte kursen mot Grimstad igjen.

Ny ladepause
Vi tok 5 minutter på Grelland for å være skråsikre på å komme fram til Ringdalsskogen med god margin.
På Ringdalskogen har IONITY en del såkalte lynladere, så der tok vi en kombinert ladepause og lunsjpause. Det første minuttet kom lade-hastigheten opp i 97kW, men gikk ned til 77kW etter ett minutt. Dette er det mulig det kommer en softwareoppdatering på, for det er bilen som bestemmer hvor mye strøm en lynlader som dette skal levere.
Vi tok en halvtimes ladepause her også, for å se hva vi fikk på av strøm denne gangen, og dermed fikk vi se at hastigheten gikk fra 53kW til 28kW når bilens batteri var på 71%, noe som betyr at å lade over 70% av batteriets kapasitet tar en god del mer tid enn å lade opp til 70%.
Vi startet ladepausen med 27% på batteriet og ladet i løpet av en halvtime 26,192 kWt, opp til 80%.
Tilbake i Grimstad hadde vi 60 kilometer igjen på tanken, og totalforbruket på hele den 550km lange reisa landet på 16,6 kWt/100km.
I løpet av natta ble bilen ladet full med ladeboksen hjemme på veggen

Opplevelse av bilen
Når man kjører flere hundre kilometer med en bil merker man godt at setet er komfortabelt, at rattet er kult og komfortabelt, at klimaanlegget fungerer godt til både varme og kjøling, at musikkanlegget ikke har noe mangel på volum selv når man kjører i 110 km/t, at Apple CarPlay fungerer meget godt og en del andre ting også.
Peugeot e-208 legger ikke skjul på å være en kompakt bil, og det betyr at noen vil kunne oppleve bilen som noe trang, men du skal være relativt stor for å oppleve dette fra forsetet.
Om bakseteplassen og bagasjeromsplassen er optimal i forhold til dine behov må nesten testes ut av hver enkelt. Det er nok en fordel at ikke de som er lengst sitter i baksetet.

Forbruksløypa
Vi har en fast testløype vi kjører elbiler i for å se på forbruket. Da kjører vi fra Grimstad sentrum, 420 til IKEA og E18 tilbake til Grimstad med cruisekontroll i fartsgrensa. I denne testløypa hadde Peugeot e-208 et forbruk på 14,9 kWt/100km.
Peugeot e-208 starter på kr 277 900 for Active, og testbilen var en GT Line som starter på kr 309 900. Hos Chr Repstads Sønner i Grimstad og hos Agder Bil i Arendal kan du også teste og kjøpe Peugeot e-208!