Hydrogen som drivstoff

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vår hydrogenreise startet i Amsterdam, der Toyota viste fram sin nye Mirai som skal komme på markedet i 2021. Vi kommer mer tilbake til nye Mirai, men Toyota sin klokkeklare tro på Hydrogen som drivstoff ledet oss inn på et ønske å finne ut mer. Hvorfor hydrogen? Hvorfor ikke bare elektrisitet?

ASKO
Det var en kald og vindfull dag i februar da vi besøkte ASKO Midt-Norge sitt anlegg på Tiller i Trondheim. Vi skulle få prate litt med Adm. dir Jørn A. Endresen om pilotprosjektet som ASKO har satt i gang her når det gjelder hydrogen.
I resepsjonen møter jeg en roll-up som kort forklarer det meste. Et stort lager har enormt med takplass, hele 27 000 kvadratmeter, og den er utnyttet til hele 5 800 solcellepanel. I et normalår produseres det ca 1 000 000 kWt på taket hos ASKO her på Tiller.
En del av denne solkraften brukes i et anlegg der vann spaltes til hydrogen ved hjelp av strøm, så her på Tiller produserer ASKO sin egen hydrogen som de bruker i trucker og lastebiler.
Hvorfor ikke bare bruke elektriske lastebiler?
– Utfordringen med en lastebil er å beholde så mye som mulig av den nyttelasten lastebilen kan ta med seg, og med batteridrift kan vi per i dag ikke ha mer enn om lag 100 km rekkevidde på en lastebil som skal gå på batterier, for med mer rekkevidde forsvinner nyttelasten. Neste utfordring med elektriske lastebiler er tid til lading, for store batterier krever for mye ladetid, forklarer Jørn.
– Vi har elektriske lastebiler som vi bruker på de kortere transportruter der dette er mest effektivt, men på lengre ruter trenger vi hydrogenløsningen. En hydrogendrevet lastebil har 100kg mer i nyttelast i forhold til en som går på diesel eller biodiesel, og utslippet er bare vanndamp, forteller Jørn.
– Biodiesel hadde før palmeoljetilsetninger for å fungere greit på vinterstid, men det er det slutt på nå, så dermed fungerer ikke biodiesel der det blir skikkelig kaldt på vinteren, derfor trenger vi nye løsninger for lastebilene som skal langt, forklarer Jørn.
Men trucker til lager, jeg trodde de bare gikk på batterier jeg?
– Her hos oss kjører vi 24 timer i døgnet på lageret, og når en batteridrevet truck går under 50% av kapasiteten på batteriet mister den effekt i arbeidet, så har man i tillegg ulempen med de 6-8 timene det tar å lade truckbatteriet.
– For et lager med ett skift kan jo truckene lade når ingen jobber på natten, men hos oss med 3 skift er det utrolig effektivt med trucker som kan fylle hydrogen på 3 minutter og så være klar for 100% kapasitet til tanken nærmer seg tom igjen, forklarer Jørn.
ASKO har ganske store visjoner når det gjelder å få til null utslipp?
– Ja, vi jobber mot å få til null utslipp i 2026, med solceller og vindmøller, og med hydrogen og bruk av tog, så dette hydrogenprosjektet vi jobber med her vil gi meget verdifulle erfaringer før dette tas videre i ASKO, forteller Jørn.
– I Norge selges kun grønn hydrogen, som vil si at den har utslippsfri produksjon, men det henvises ofte til blå hydrogen i diskusjoner, som ikke er produsert utslippsfritt, men den har vi ikke i Norge, forklarer Jørn.
– Dette hydrogenprosjektet er med på å tilrettelegge for at ASKO skal bli utslippsfrie i 2026, sier Jørn.

Hydrogendrevet lastebil
Vi blir med Jørn ut til Hans Olav Olsen som skal kjøre oss en liten runde med Norges første hydrogendrevne lastebil. Før vi går opp i lastebilen tar vi en titt på vanndampen som kommer ut fra bilen, og legger merke til fraværet av lastebil-lyden.
Det blir nesten som en elbil dette her?
– Ja, selve kjøreopplevelsen på denne lastebilen her som går på hydrogen og en elektrisk lastebil som kun har batteri er litt lik, men vi har en del mer krefter her i hydrogenlastebilen, forklarer Hans Olav.
– Vi holder på å teste ut hydrogenlastebilen nå, og det virker meget lovende, forteller han tydelig entusiastisk.
Vi glir stille av gårde til et område med en del bakker, så vi skal få kjenne på kreftene som bor i lastebilen, og det kjennes som en meget sprek elbil, selv om vi er i en stor lastebil.
Tar det lang tid å fylle tanken med hydrogen?
– Nei, det går ganske likt med tid som når man skal fylle på diesel eller biodiesel, forteller Hans Olav.

ASKO Agder
Vi tar en telefon til ASKO Agder og Arild Smebye for å høre om det er noe hydrogen på vei til Sørlandet også. Har dere i Lillesand også trucker på hydrogen?
– Nei, vi har batteridrevne trucker som får sin strøm fra solceller på taket og et samarbeid om vindmøller som er noe nærmere plassert ASKO Rogaland. Vi kjører ett skift her hoss oss i Lillesand, så da kan våre trucker fint lade over natten, forklarer Arild.
Tror du det vil komme noe hydrogen til Agder også i forhold til lastebiler?
– Nå håper vi på å få elektriske lastebiler fra neste år, og vi har lastebiler som går på biodiesel. Foreløpig er det ASKO Midt-Norge som kjører en pilot på hydrogen til lastebiler, så vi har ikke det enda her på Sørlandet. ASKO skal jo bli utslippsfritt i 2026, så når man har høstet erfaringer fra pilotprosjektet i Trondheim vil man nok få se det flere plasser også, forklarer Arild.

Hyundai NEXO
I mai booker vi et lån av hydrogenbilen Hyundai NEXO fra Hyundai Norge, og vi booker litt opplæring i hvordan bilen skal tankes fra HYNION-stasjonen på Høvik som i dag er eneste operative hydrogenfyllestasjon for personbiler.
Det første som slår oss når vi ser NEXO er hvor stilig den er, og den matte lakken den har. Når vi setter oss inn er det som å komme inn i en stor og luksuriøs versjon av Hyundai Kona.
Kjøreopplevelsen er helt lik som å kjøre en elbil, og det er jo ikke så rart med tanke på at hydrogenbiler har en elmotor, og et batteri som lades av at hydrogenet produserer elektrisitet.
Her er det god plass, masse komfort, og motoren er satt opp til å levere maksimal rekkevidde og ikke akselerasjon som gjør at du søler kaffe i bilen.
På vår test av NEXO ser vi en annen NEXO som tilhører en trafikkskole i Oslo, og det slår oss at det må være genialt å kunne kjøre mye rundt i Oslo uten å slippe ut noe annet enn vanndamp, og å kunne fylle tanken på 3-4 minutter som tilsvarer ca tiden det tar å fylle diesel eller bensin, og vips har du om lag 600 kilometer med rekkevidde igjen.
Etter WLTP-målinger skal man kunne komme 666km med NEXO, men akkurat det fikk ikke vi testet på vår relativt korte test av bilen.
Det var lett å bli glad i NEXO, og vi skulle ønske det var et bedre nettverk av fyllestasjoner for hydrogen, slik at man kunne få et alternativ til bensin og diesel for de som fortsatt sverger til dette av praktiske grunner.

HYNION
Da Hyundai NEXO skulle tankes traff vi Ulf Hafseld som er daglig leder, og han viste oss hvordan vi skulle fylle tanken på bilen. Det viste seg enklere enn å lade en elbil, altså noe alle kan klare helt fint på egenhånd.
Vi fikk også en liten omvisning på anlegget, og fikk en del forklaringer på hva som skjedde i på hydrogenfyllestasjonen til Uno-x i Sandvika da det smalt 10. juni 2019.
– Det var sannsynligvis en bolt som ikke var trukket godt nok til som forårsaket en lekkasje som foregikk over en viss tid. Dermed fikk det samlet seg nok hydrogen til at det kunne smelle, forklarer Ulf.
– Her hos oss har vi mest åpne, luftige installasjoner, og ventilasjonsåpninger nær taket i rom med hydrogenutstyr. Ettersom hydrogen er meget lett vil det fly rett til værs og vil ikke kunne antenne eller eksplodere når man lar det fritt forsvinne. I tillegg har vi mange sensorer som fanger opp en eventuell lekkasje slik at det raskt kan stanses om det mot formodning skulle oppstå, forklarer Ulf.
– Her på Høvik betjener vi de om lag 100 hydrogenbilene som kjører rundt i Oslo-området, og vi jobber nå med å utvide kapasiteten her, forteller han.
Det går fort og lett å fylle tanken, like fort som å fylle diesel og lettere enn å lade elbil. Og det er noe deilig med å få over 500 kilometer med elektrisk rekkevidde på så kort tid som vi mistenker at de som kjører mye og langt også vil kunne sette pris på.
Det hadde kanskje vært kjekt med flere fyllestasjoner for hydrogen?
– Mye handler om å få på plass gode støtteordninger for å bygge ut dette, noe tilsvarende det man har for å få på plass ladestasjoner for elbiler. En hydrogenstasjon og en ladestasjon koster om lag det samme å få på plass per bil den betjener, og med 25 hydrogenstasjoner i Norge vil mange kunne få hydrogen som et reelt alternativ til diesel og bensin, forklarer Ulf.

Hydrogen for alle?
Vi tror ikke at hydrogen er en genial løsning for de som kan lade sin elektriske bil ved huset sitt, men mange bor i leiligheter eller på plasser der de ikke har denne lademuligheten.
Vi vet at elektriske biler er mer effektive når det gjelder å utnytte kraften til bevegelse for en bil, men det er ikke alle elbil er praktisk for, selv om mange vil kunne leve ypperlig med elbil.
Elbilen har sin hovedstyrke når man kan lade hjemme, og man har tid til å lade på lengre turer som kanskje ikke forekommer spesielt ofte. Kjører man mye og langt har man kanskje ikke så mange halvtimer å ofre for å få ladet elbilen.
Vi tror hydrogen kan brukes til ferger, til tog der man bruker diesel i dag fordi elektrifisering av togbanen er alt for kostbart, til busser, til lastebiler og til noen biler der man i dag sverger til diesel eller bensin av praktiske hensyn.

Mirai
Vi avslutter der vi startet, med Toyota Mirai i Amsterdam, hydrogenbilen som skal kunne gå 650 kilometer elektrisk på en tank med hydrogen. Nå har bilen for så vidt fordelt hydrogenet på 3 tanker for å kunne forme dem bedre etter de rom bilen har til rådighet.
De som i dag sverger til diesel fordi de ikke har tid til å ta seg en ladepause på en halvtime vil kunne få nye 650km rekkevidde med et kort tankestopp på en hydrogenstasjon, og eneste utslippet fra bilen er vanndamp.
Toyota ser for seg elbiler til den dagligdagse nærtransport, og hydrogenbiler til langturer og langtransportbehov. Derfor er den nye Mirai laget mer eksklusiv og komfortabel enn forgjengeren, fordi den skal frakte folk langt og komfortabelt.
Vi gleder oss til å få teste nye Mirai når det blir mulig, og ser fram til en spennende framtid med både elbiler og hydrogenbiler. Og de som er ihuga fans av enten dieselmotor eller bensinmotor skal være glade for at det er noen der ute som lager rom for at de kan kjøre diesel og bensinbil også i framtiden ved å få ned CO2-utslippene fra veitrafikken.