Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det hører til sjeldenhetene at frua og barna ler seg skakke av en bil som testes, men GLS sitt frikjøringsprogram, der bilen skal kunne gynge seg selv løs fra dyp snø eller sand, var direkte tullete moro ved iskiosken utenfor Oddensenteret på 17. mai.
Bakseter
Testbilen var utstyrt med 7 seter, og de tre setene rett bak forsetene fortjener noe ekstra oppmerksomhet, fordi de er med på å beskrive denne bilens luksusnivå ganske godt.
Du setter deg inn i noe som er hakket bedre enn godstolen i stua hjemme, og har elektriske justeringsmuligheter for baksetet med knapper i døra. I døra finner du også knapp for setevarme, eller setekjøling dersom det er varmt ute. Solgardiner og trekket under takluka kan du også justere på med knapper i døra dersom de som sitter foran har åpnet for den muligheten til de som sitter der bak.
I midtkonsollen finner du et nettbrett der du kan styre hvilket massasjeprogram du vil ha på, du kan justere ambientebelysningen i ulike fargeprogram eller bestemte farger, du kan styre med underholdningen, eller bare bruke nettbrettet som et nettbrett.
Mellom forsetene er det en spesiell koppholder for de bak der man kan få nedkjølt drikke til å holde seg kald lenger, eller oppvarmet drikke til å holde seg varm lenger.
Lener du setet bakover finner hodet ditt en nakkepute som er så god at det å sove virker særdeles fristende. Dette må det være lov til å kalle heftig luksus for baksetepassasjerene!
Forseter
Den som kjører mye sitter tross alt mest foran, og forsetene er enda et ørlite hakk mer komfortable enn baksetene, ja, det var utrolig nok mulig. Foran kan du justere på korsryggsstøttens utforming til minste detalj, samt justere på hvor mye setets sidevanger skal holde deg fast.
Ellers har de foran alle de samme massasjeprogrammer som de bak, men her framme er det også mulig å koble bil og person enda mer sammen dersom man har en Garmin treningsklokke som snakker med bilens Energizing system. Bilen kan da se hvordan det står til med deg, og er du veldig stresset kan bilen foreslå å starte et 10 minutters program der ventilasjon, farger, lyder og setebevegelser er satt sammen for å roe deg ned. Virker du noe døsig og trøtt kan bilen foreslå et program for å kvikke deg opp.
Flyvende teppe
GLS 400 d har en 6-sylindret dieselmotor med 330hk og 700NM som bringer deg fra 0-100 km/t på 6,3 sekunder, men rally og råkjøring er ikke det man tenker på når man kjører GLS, her er det komfort som er vektlagt. Den er så god at man kan mistenke at Aladdins flyvende teppe har vært målsetningen for komfortnivået.
Testbilen hadde E-Active Body Control, der man kan fortelle bilen dersom man skal kjøre på ekstra svingete veier, slik at bilen kan analysere veien og motvirke svingene slik at man får minimalt med krengefølelse i svingene i kupéen. Bilen har også helt ekstreme terrgengegenskaper.
Selv om bilen har store 22 tommers felger var støynivået særdeles lavt i denne bilen, og det gjør at det kan være meget lurt å bruke den adaptive cruisekontrollen til å holde korrekt hastighet, for man merker ikke så godt farten i en bil som dette.
Selv om bilen har en stor sammehengende skjerm fra instrumenter og bort til infotainmentavdelingen, så ser man ikke så mye på disse skjermene når man har det helt fantastisk gode head-up displayet på veien foran seg. Her har man all vesentlig informasjon som sjåfør, og det er meget behagelig.
Det å hive seg rundt og plutselig ta en svipptur til Lindesnes fra Grimstad og tilbake, en kveld etter jobb for å intervjue Team Bachstad var en ren fryd med GLS.
Forbruk
Når du har en bil som er svært stor, og du har en motor som er svært kraftig, så er det lett å mistenke høyt forbruk, men det blir litt feil for GLS 400 d.
På turen Oslo-Grimstad brukte bilen 0,83 liter på mila i snitt, på turen Grimstad Oslo ble forbruket 0,78 liter på mila i snitt, og på turen Grimstad-Lindesnes-Grimstad ble snittforbruket 0,77 liter på mila.
Plass
Selv med 7 seter i bruk har man mye plass i denne bilen til folk og bagasje, og med baksetene rett bak forsetene i fremste posisjon, har selv store voksne folk massevis med kneplass.
Legger man ned de to bakerste setene får man enormt med bagasjeplass, og under gulvet er det rom for bagasjeromsskjuleren og sikkerhetsnettet for bagasje dersom man ønsker å laste bagasje opp mot bilens tak.
En del velger å kjøpe GLS som varebil, og kjøre den i bedriften i noen år før man omregistrerer den til personbil og setter inn baksetene som følger med bilen, andre kjøper den som personbil med en gang, med 5, 6 eller 7 seter.
Agder Bil har en GLS 350 d varebil i utstillingen. De kan hjelpe deg med å sette opp bil/utstyr etter dine ønsker, og her er det mye moro utstyr å velge mellom.