Vi ser litt nærmere på Mercedes-Benz A-klasse

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

For noen er bare AMG A 45 S en samling bokstaver og tall som ikke betyr noe som helst, for andre er det selve symbolet på noe av det mest kjøreglade som finnes på fire hjul og med hvite skilt. Etter å ha kjørt både AMG A 45 S og A 250 e føltes det nesten underlig at begge biler tilhører samme A-klasse, for det kjennes som to helt ulike ytterpunkter av hva som kan leveres av en bil.

AMG
Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher startet i sin tid AMG på grunn av sin sterke interesse for motorsport og ingeniørkunst på motorfronten. Men hvorfor AMG? Vel, bokstaven A kommer fra Aufrecht, M fra Melcher og G fra Großaspach som var stedet der de startet opp. De fleste med et snev av motorinteresse kjenner likevel best til bokstavene i den forkortede formen AMG.
Mercedes-Benz har to biler i A-klassen som har AMG merket, AMG A 35 og AMG A 45 S. Før hadde man også en AMG A 45, med litt mindre motorkraft enn AMG A 45 S, men den har ikke Mercedes-Benz Norge i sitt sortiment lenger.

Motorkraft
Det er stor forskjell på å lese om en motor, og det å prøve den, for i teorien er jo ikke en to-liter noe man automatisk roper hurra for. I AMG A 45 S har man derimot klart å hente ut hele 422hk fra to-literen. Og skyvet fra denne motoren er på 500NM. Ferden fra 0-100 kan gjøres unna på 3,9 sekunder, noe som er usedvanlig raskt!
Ut fra de fire enderørene med diameter på hele 90mm strømmer det sinna vellyd, en nytelse for de av oss som liker at motorer med mye krefter lager skikkelig lyd!

Kjøreglede
Jeg lot et par sjåfører som har kjørt en del biler med svært mange hestekrefter på bane, få teste AMG A 45 S, og da ble det mye skryt av bilens kjøreegenskaper. Et understell som er lekent og et veigrep som er nærmest ufattelig for de fleste normale mennesker, koblet sammen med krefter og fart og lyd som gjør dette til noe av det morsomste man kan kjøre med fire hjul.
Det er på svingete og kronglete vei at bilen virkelig kommer til sin rett med sine helt ekstremt gode kjøreegenskaper, eller på bane, der man ikke har fartsgrenser. Det er for øvrig en egen meny for banekjøring, men den har vi ikke testet, for da må man på en bane.
Du setter deg ned og inn i seter som holder deg godt fast, tar tak i et ratt av skinn og alcantara, vrir om kjøreprgrammet på rattet til Sport, Sport + eller Race, plasserer venstre fot på bremsen, og høyre fot på gasspedalen. Så slipper du opp bremsepedalen og brølet tar deg med opp i fart så fort at du nesten ikke rekker å gire med padlene bakpå rattet, kapfloom nytt gir er inne og farten øker mot neste sving. Du bare tenker at du skal ligge helt i kanten, også gjør bilen resten uten antydning til skrens eller lyd fra Michelin Pilot Sport dekkene. Du skjønner at du kjører en bil som er i ferd med å gi deg gode minner for resten av livet.

Rallybil eller familiebil?
En AMG A 45 S er nærmest en rallybil med komfortabelt og utrolig lekkert interiør, romslige bakseter og et hyggelig bagasjerom. En mer kjøreglad familiebil skal du lete lenge etter!
Prisen for AMG A 45 S starter på kr 769 900, men vi mistenker at du vil ha med litt fra ekstrautstyrslista.
Du kjøper en AMG A 45 S fordi du er svært glad i å kjøre bil, ikke fordi du skal ha den mest komfortable bilen i A-klassen, da bør man heller se i retning av A 250 e som virkelig leverer en helt imponerende komfort. Det er nærmest forunderlig og ubegripelig når man erfarer begge disse to bilene at de tilhører samme A-klasse, for det er to helt forskjellige verdener når det gjelder opplevelser bak rattet.

Helt ny ladbar hybrid – A 250 e
A 250 e hadde så vidt rukket å komme seg fram til Agder Bil før vi slo kloa i den og dro den med på test i våre faste løyper. Vi ville finne ut hvor langt den kunne gå elektrisk, og hva forbruket ble i 100 km/t når batteriet var tømt.
Det første vi oppdaget var komforten, og stillheten når vi gled elektrisk av gårde mot ladepunktet som er start for alle våre tester av ladbare hybrider. De må jo starte testen med 100% ladet batteri, og kjøre samme vei alle sammen.

Heftig elektrisk rekkevidde
De fleste ladbare hybrider kommer mellom 44 og 47 kilometer elektrisk i vår testløype, men ikke A 250 e, den kom hele 68 kilometer elektrisk! Forbruket av strøm var 15,5 kWt/100km på testrunden som går fra Grimstad langs rv420 til Sørlandsparken, forbi Kjevik og retning Birkeland. Det er kun 3 ladbare hybrider som har passert Birkeland, og de to andre er store SUV’er.
Vi lurte jo litt på hvor batteripakka er, og om hele bagasjerommet var borte vekk ettersom den gikk så langt elektrisk, men bagasjerommet har et gulv som er marginalt høyere opp enn i en vanlig A-klasse, og bakkeklaringen er god, selv om den nok også er marginalt lavere enn en vanlig A-klasse. Batteripakka på 15,6 kWt befinner seg i all hovedsak under baksetet. Hovedårsaken til lavere bagasjeromsvolum er at det er mindre plass under bagasjeromsgulvet, og at gulvet er om lag en cm høyere opp.

Forbruk med tomt batteri
Det er ikke sikkert at alle som vurderer ladbar hybrid lurer på hva forbruket blir når batteriet er brukt opp, men skal man på en langtur med en ladbar hybrid er det jo nyttig å vite litt om hva man kan forvente.
Vi kjører i 100 km/t på bilens cruisekontroll fra IKEA til Grimstad etter vi har tømt batteriet i testen av den elektriske rekkevidden. Forbruket på denne turen for A 250 e ble da på 0,53 liter på mila. Dette gir en viss indikasjon på at forbruket på en langtur med A 250 e kan bli svært så hyggelig, spesielt om man ikke må starte turen med tomt batteri.
Dersom man trykker ned gasspedalen litt hardt, så kommer denne ladbare hybriden seg fra 0-100 km/t på særdeles hyggelige 6,6 sekunder.
Prisen for en A 250 e starter på kr 406 900, og det finnes kampanjemodeller med AMG styling som heter AMG Edition fra kr 465 000 og AMG Edition Plus fra kr 495 000.

Andre karosserivarianter
A-klasse inneholder også en sedan, en lekker coupé som heter CLA, så har man en stasjonsvognutgave av CLA som kalles for Shooting Brake, et begrep man bruker på en stasjonsvognutgave av en Coupé. I tillegg så kommer det ganske snart også en ny versjon av kompakt SUV’en GLA.
Vi tok med et bilde av CLA og CLA Shooting brake i magasinet (papirversjonen).
Alle disse variantene vil man også kunne få bestilt som ladbare hybrider etter hvert, og om man er på jakt etter AMG, så får man alle ulike varianter også som AMG!

Som du skjønner er det ganske mange valgmuligheter hos Mercedes-Benz, og du får god hjelp fra Agder Bil til å finne akkurat den Mercedes-Benz som passer til dine bilbehov.