Vi hilser på lærlinger – Eirik Tveitdal Paulsen

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Jørgen Svendsen som er ettermarkedsleder hos Toyota Arendal viser oss veien inn til verkstedet der det jobbes med bilskade og lakk, og vi treffer på Eirik som holder på å ta av en dør på en bil som skal fikses på.

Veien til fagbrevet
Vi hilser på trygt koronavis, og jeg spør litt om hva som gjorde at Eirik valgte billakkering?
– Jeg tok fagbrev i bilskadefaget før jeg startet på fagbrevet som billakkerer, for da er jeg mindre avhengig av andre i jobben, og kan følge hele prosessen selv fra oppretting av selve skaden til bilen er klar til å leveres tilbake til kunden, forklarer Eirik.
For en som ikke har noen fagbrev fra før, hvordan er veien til å få fagbrev som billakkerer?
– Først går du et år med TIP.
Vi avbryter med et spørsmål; TIP? Hva er det?
– Teknikk og Industriell Produksjon står det for, og er basisen for mange valgmuligheter for andre året på videregående skole der man da må velge bilskade, lakk og karosseri, forklarer Eirik.
-I det andre året er det 6 ukers utplassering hos bedrift, i tillegg til verkstedjobbing i skolens verksted og teoriundervisning.
– De to neste årene er man ute i lære hos en bedrift, og tar enkelte teoretiske kurs som organiseres av opplæringskontoret for bilfag i Agder, og så får man fagbrev om man består.
Så veien til å bli billakkerer er 4 år i utgangspunktet?
– Ja, det stemmer, men jeg hadde jo tatt fagbrev for bilskade, og da har man jo de to første årene fra videregående skole i boks, for de er like enten man vil jobbe med bilskade eller lakkering, og da ble det for mitt vedkommende ett år ekstra i lære istedenfor 2 år i lære, for å kunne oppnå fagbrev også i billakkering, forklarer Eirik.

Arbeidsoppgaver
De færreste av oss har jo forsøkt å jobbe som billakkerere, men står du bare med sprøytepistolen dagen lang?
– Nei, det meste av arbeidet handler om forarbeid, som utbedring og pussing og vasking og maskering og vasking igjen, for om man gjør et skikkelig godt forarbeid blir resultatet så utrolig mye bedre, forklarer Eirik.
– Det blir en ganske liten prosent av dagens arbeidstimer som går til å sprøyte på selve lakken, sier han.
Får dere lakken ferdig blandet her, eller blir det litt blanding som i malebutikken når man skal ha maling der?
– Vi må blande lakken selv ja, fordi bilens alder kan gjøre at lakken ikke lenger er som da den var ny, og man skal jo helst ikke kunne se at en bil har vært hos en lakkerer, den skal jo helst være lik i lakken over det hele, svarer Eirik.
Vi blir med en tur inn på blanderommet der man har masse ulike baser og en datamaskin som sørger for rett blandingsforhold. En avansert lasermåler kan lese av bilens faktiske farge og gi datamaskinen en fargekode som skal blandes.
– Vi bruker en del tid på å lage fargeprøver før vi lakkerer, for å finne den fargen som er mest mulig lik bilens farge, forklarer Eirik.
Jørgen Svendsen viser oss et rom innenfor blanderommet med diverse former for rensing av luften som hentes utenfra, og sendes inn i de noe spesielle draktene som man bruker i selve lakkeringsprosessen.
Så du kobler deg på luft, nesten som en dykker?
– Ja, vi har tilkoblet renset luft utenfra inne i lakkboksen, så vi ikke puster inn noe vi ikke skal puste inn der inne, forklarer Eirik og viser oss masken han har på seg når han lakkerer.
Hva vil du si kjennetegner det å jobbe med lakkering av biler?
– Dette er jo nærmest som et håndarbeide, der gode forberedelser med pussing, vasking og maskering gjør at sluttresultatet kan bli skikkelig godt.
– Det er veldig moro å se at man utvikler seg og blir bedre og bedre, og at sluttresultatet blir som om bilen aldri hadde hatt noen skade, det er veldig moro å se, smiler Eirik.

Opplæringskontor
Hvordan er det for dere hos Toyota å ha lærlinger?
– Det er helt sentralt for oss å ha lærlinger, for det er den beste måten å rekruttere nye arbeidere her hos oss, forklarer Jørgen.
– Det er også utrolig greit med servicen som Opplæringskontoret for bilfagene i Agder stiller opp med, som bindeledd mellom skole, lærlinger og oss i bilbransjen.

Vi takker for oss, og gleder oss til å besøke flere lærlinger fremover de neste ukene.