Peugeot 508 SW – nå som ladbar hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Når man ser på en bil så er det noe som er fakta, og defineres som objektiv informasjon, også er det hva man synes om designet på bilen, en svært subjektiv informasjon. Vi skal ta for oss både det subjektive og det objektive.

Lekker stasjonsvogn
At Peugeot 508 SW er en lav stasjonsvogn er for så vidt objektivt, fordi man kan måle høyden på bilen, som er 142cm, og sammenligne med andre stasjonsvogner. Peugeot har smale vindusflater, som er med på å understreke bilens lave og brede fysiske mål. Bilen er for øvrig 207cm bred.
Løveassosiasjoner i lyktene er også et designgrep som er gjort, med løvens hoggtenner foran, og kloriper i baklyktene.
Det vil jo være individuell smak og behag som avgjør om man liker bilens design, men jeg tiltales av det lave, brede og lekre designet 508 SW har, og jeg synes faktisk stasjonsvogna har det aller lekreste designet av 508. Andre er sikkert mer glade i sedanens design.
Designet slutter ikke utenpå bilen, men inne fortsetter det i et stilig og moderne instrumentpanel, et lite og godt ratt å holde i som også ser stilig ut, og liggende knapper i metall under infotainmentskjermen.

Ladbar hybrid
Testbilen vi lånte var en GT Hybrid 2 Plug-in, som vil si at den har GT utstyrsnivå, som er det øverste utstyrsnivået for en 508. Man kan også få plug-in hybriden i Allure og i GT-Line utstyrsnivå.
Tallet 2 i forbindelse med Hybrid handler om at det er 2-hjulsdrift her. I følge WLTP-målingene skal man kunne kjøre 508 SW Hybrid inntil 52km elektrisk, og da vi testet den i vår faste testløype kom vi 51km elektrisk med den.
I praksis betyr det at de aller fleste vil kunne kjøre elektrisk i hverdagen, og når man skal på langtur slipper man å tenke på ladepauser. Et spørsmål dukker jo raskt opp, hva bruker den på langtur?
Drivstoffet er bensin, og 225hk systemeffekt, 360NM, og 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Det høres jo ut som om bensinforbruket kan bli høyt ut fra tallene her, men det ble nærmest overraskende lavt. Vi har ikke tid eller anledning til å kjøre alle biler veldig langt, men med cruisekontrollen på 100 km/t mellom IKEA og Grimstad ble snittforbruket på 0,53 liter på mila. En test som blir lik på alle biler vi kjører samme strekning, og dette er jo svært hyggelige forbrukstall for 508 SW HYbrid.

Komfortfokus
I BIL nr 9 kunne vi lese at det kommer en 508 PSE med 400hk, 500NM, og 4×4 som gjør unna 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Der kan man jo mistenke at det er et visst sportslig fokus. Denne 508 SW Hybrid er frisk nok i normal akselerasjon, men fokuset for bilen er likevel på komfort.
Det er svært behagelig å kjøre denne bilen stille og elektrisk i hverdagen, og vi kan lett se for oss at en skikkelig langtur må være meget komfortabelt og trivelig.
Det er jo også komfortabelt å slippe å lure på om man får med seg bagasjen, og i denne stasjonsvogna får du med deg 530 liter opp til bakseteryggens topp, og enda mer om du laster opp til taket.

Priser
En 508 SW Hybrid får du fra kr 489 400 i utstyrsnivå Allure. Vil du ha GT-Line starter prisen på kr 506 400 og GT starter på kr 536 400. Dette er priser som er justert 1/5 i forhold til valutasituasjonen den norske krona har for tiden.
Vil du prøve den ladbare hybriden kan du svinge innom Grimstad, og Chr. Repstads Sønner AS på Biesletta. Du er hjertelig velkommen!