Med e-Soul på dagstur til Oslo

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Hva kreves av en langturbil ut over rekkevidden som kreves for å kunne kjøre de nesten 280 kilometerne fra Grimstad til Oslo?
Vel, komfort er det jo gunstig om er på plass. Et komfortabelt sete, for du må jo sitte hele veien. Et godt ratt, for det er ikke lov å slippe rattet selv om bilen hjelper deg å holde deg i kjørefeltet ditt. Ikke alt for mye støy inne i bilen, og kanskje et hyggelig anlegg som gjør at du kan høre på musikk eller radio mens landskapet suser forbi utenfor vinduene. Nok plass til deg selv og eventuelt andre som skal være med på turen.
Kia e-Soul har et komfortabelt sete med elektrisk justering, oppvarming og ventilasjon. Et godt ratt med varme på kalde vinterdager, og et hyggelig støynivå som vil avhenge noe av dekkvalg. Et svært godt lydanlegg til radio og musikk.

Elektrisk rekkevidde
Vi kjørte inn til Oslo i normalmodus, ikke eco eller sport, og da vi kom fram viste bilen at vi hadde 91 kilometer til å kjøre. Temperaturen varierte mellom +7 og +11 så klimaanlegget brukte en del strøm på reisen for å varme bilens kupé. Selve kjøringen foregår ved å bruke bilens cruisekontroll så mye som mulig i den fartsgrense som veien har.
Etter 3 timer og 9 minutter var vi framme i Oslo, og valgte å stanse slik at vi kunne få med Operahuset på bildet, og for å ha en «fast plass» å reise til med elbiler som har god rekkevidde. Da hadde vi kjørt 273,6 km og snittforbruket på turen til Oslo ble 18,1 kWt/100km.
Med 91 antatte kilometer igjen på tanken dro vi retning Grimstad så snart bildene var knipset inne i Oslo, og vi antok at vi ville klare å komme tilbake til Grelland med god margin på rekkevidden. Grelland heter det der det er en burgerplass som går over E18, og man har en bensinstasjon på begge sider. Her er det også rikelig med ladestasjoner for elbiler på begge sider.
Etter 4 timer og 2 minutter på veien, og totalt 342 kjørte km var vi framme på Grelland med 24 km rekkevidde igjen på «tanken». Forbruket på hele turen før lading på Grelland var på 17,9 kWt/100km. 3 kilometer tidligere hadde bilen gitt beskjed om at batteriets kapasitet bare var på 8%, og at det nå var på tide å finne en plass å lade.

Lading
Grønn Kontakt har både 50kW og 150kW ladere på Grelland, og vi valgte en 150kW lader for å se hva bilen var villig til å ta til seg av strøm. Hastigheten var stort sett rundt 49kW, dermed kommer man rimeligere ut med en 50kW lader på en Kia e-Soul.
Fra Grelland til Grimstad er det om lag 205km, så vi trengte ikke lade helt opp til 80% for å komme oss helt hjem til Grimstad uten flere ladestopp.

Plass i bilen
Kia e-Soul har god plass til passasjerer, både foran og bak er plassforholdene gode. Bagasjeplassen er på 319 liter dersom man har folk i baksetet, og maksimalt på 1 339 liter dersom man legger ned baksetene. Du kan ha ski eller andre ting på taket, og du kan ha hengerfeste for sykkel på en Kia e-Soul med inntil 80kg kuletrykk. Bilen er ikke godkjent for noe annet enn sykler på dette hengerfestet.
Forbruksløypa
Vi har en fast testløype vi kjører elbiler i for å se på forbruket. Da kjører vi fra Grimstad sentrum, 420 til IKEA og E18 tilbake til Grimstad. I denne testløypa hadde Kia e-Soul et forbruk på 16,9 kWt/100km.

Pris
Kia Norge har kjøpt inn en del Kia e-Soul før den norske krona ramlet i verdi, så man kan få bilen raskt. I tillegg får man nå med vinterhjul og metallic lakk i Exclusive versjonen for kr 383 300. Hos Bertel O. Steen i Arendal kan du prøvekjøre og bestille Kia e-Soul til denne kampanjeprisen, men det er ikke ubegrenset antall biler igjen på lager i Norge, så det er nok lurt å ikke vente for lenge.