Toyota Prius PHV – nå med 5 seter!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi tok turen til Toyota Norge i Drammen, og lånte med oss en Toyota Prius PHV i utstyrsnivå Solar, som har solcellepanel på taket. Nå skulle elektrisk rekkevidde testes, og forbruk på langtur som er mer enn 7 ganger så lang som den elektriske rekkevidden skulle også testes.

Solceller på taket
Vi lurte litt på om solcellene på taket hadde noen funksjon, og fikk da høre at når bilen er parkert, så bidrar solcellene til å lade batteriet som brukes under kjøring.
Når bilen kjører så bidrar solcellene til å drifte elektronikk i bilen som bruker strøm, som infotainmentskjerm, navigasjonssystem og lys med mer.
Så kort oppsummert gir solcellepanelet raskere lading, noe lading selv når bilen ikke er plugget til strøm, og lavere forbruk av strøm under kjøring.

Design
Et av hovedpoengene med bilens design er å få minimert luftmotstanden, fordi når man kommer opp i fart er dette en svært sentral grunn til redusert forbruk.
Buen man kan se bak på bilen er også laget av aerodynamsike årsaker, og ikke for å gi baklysene et kulere design.

Kjørefølelse
Toyota Prius er ikke laget for å være noen racerbil, men for å bringe folk dit de skal med så lavt forbruk som mulig, og med god fjæringskomfort.
Et svært godt musikkanlegg i bilen bidrar til gode musikk- og radioopplevelser på veien.

Forbruk og elektrisk rekkevidde
I følge WLTP-målinger bør den elektriske rekkevidden på det som defineres som blandet kjøring ligge mellom 40,4 – 45km, og på vår test på Rv 420 kom vi 45km elektrisk. På vår hverdagskjøring i testperioden kjørte vi kun elektrisk i Grimstad og Arendalsområdet, og dette er jo en av de store fordelene med en ladbar hybrid, at nettopp den daligdagse småkjøringen kan foregå elektrisk.
Da lurer man jo naturlig nok på hva forbruket kan lande på om man skal kjøre langt og raskt, for der er det store variasjoner hos de ladbare hybrider.
Vi kjørte fra Grimstad, inn til Oslo og litt rundt i Oslo før vi endte opp hos Toyota Norge i Drammen. En distanse på 335,2 kilometer, noe som er 7,46 ganger så langt som bilens elektriske rekkevidde. Snittforbruket av bensin på denne turen endte på 0,40 liter på mila.

Ulike utstyrsversjoner
For Prius PHV er det kun en motorløsning man kan velge, men det er en del ulike ustyrsnivåer. Innstegsmodellen heter Style og den starter på kr 333 100 (levert Oslo), testbilen Solar starter på 353 100 og toppmodellen Executive med skinnseter starter på 357 100.
Hos Toyota Arendal kan du teste ut den ladbare Priusen med både 4 og 5 seter.