Supersprek X1 ladbar hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi hadde ikke noen spesielle forventinger da vi hentet BMW X1 25e hos Bavaria annet enn at vi skulle kjøre en X1 som var blitt en plug-in hybrid.
Lite ante vi da at denne bilen skulle overraske oss på flere områder.

Komfort
Det første man merker når man kjører av gårde med en bil er om komforten er ok, og det var den helt klart her.
Det var først en god del senere da vi skulle teste litt mer aktiv kjøring på svingete veier at vi oppdaget hvor komfortabelt det også var, og at komforten virkelig imponerte.
Bilen gav oss presise tilbakemeldinger fra underlaget uten å bli slitsom av den grunn, og fjæringene dempet på perfekt vis enhver krapp sving på så sofistikert vis at vi følte det var noe mye dyrere og heftigere vi var ute på tur med. BMW X1 25e starter på kr 460 300 med de justerte prisene nå etter 1/4, og testbilen som var meget godt utstyrt lå på kr 575 855 når man trekker vekk en meget hyggelig kampanjerabatt på kr 58 845.

Elektrisk rekkevidde
Vi starter enhver test av elektrisk rekkevidde med 100% ladet bil i Grimstad, og kjører så 420, eller gamle hovedveien mellom Grimstad og Sørlandsparken, og fortsetter så ut forbi Kjevik og retning Birkeland. Her er det fartsgrenser mellom 50 og 70 km/t og det er en del rundkjøringer, samt oppover- og nedoverbakker.
Etter WLTP-målingene for blandet kjøring skulle man komme 52 km elektrisk med X1 25e, og det vi normalt sett opplever er jo da å komme noen kilometer kortere i praktisk kjøring. Med X1 25e derimot så kom vi 53,5km elektrisk. Dette er første gang vi opplever å slå en WLTP-måling!
Det er mange elbiler som sliter med å klare å få et strømforbruk ned på 14,7 kWt/100km som X1 25e hadde som strømforbruk på vår test av elektrisk rekkevidde, imponerende!
Med tomt batteri målte vi forbruk med cruisekontrollen på 100 km/t mellom IKEA og Grimstad, og fikk da opp 0,61 liter på mila, noe som gjør at det ikke er så skummelt for lommeboka å ta med denne bilen på langtur.

Køreglede
BMW X1 er rett under 4,5 meter lang, nesten 1,6 meter høy, og litt over 1,8 meter bred, og er det man kan kalle en kompakt SUV.
Du har en 125hk twin turbo bensinmotor som driver framakselen og en elmotor på 95hk som driver bakakselen. På papriet høres det ikke veldig spenstig ut med en systemeffekt på 220hk, men det kan jeg love deg at det er! For et skyv de 385 NM gir, og når det da kombineres med et veldig deilig ratt, seter der du kan justere sideklemmingen og ekstremt gode fjæringer er det direkte knallmoro med X1 25e i sportsmodus!
Men SUV på svingete vei? Det må da krenge masse?
Neida, da hadde vi ikke rost denne såpass opp i skyene som vi gjør, dette er noe av det bedre vi har kjent når det gjelder kjøreegenskaper i en SUV på svingete vei, og de kompakte målene hjelper naturligvis på her.

Praktisk
Når man skryter av kompakte mål på grunn av kjøreegenskaper så må man vel lide for det en eller anen plass, men baksetene er konstruert på plassbesparende vis, slik at voksne folk kan få plass bak dersom sjåføren ikke er veldig lang i tillegg.
Bagasjerom på 450 liter opp til baksetets topp er det også, og til alt overmål et flatt bagasjeromsgulv, noe ikke alle ladbare hybrider er begunstiget med.
Vil du ha hengerfeste for å dra til Heftingsdalen eller andre plasser så kan den ladbare hybriden trekke med seg opp til 750kg. De som skal trekke opp til 2 000kg bakom sin X1 velger den med dieselmotor.
Hos Bavaria kan de hjelpe deg med å velge den X1 som passer best til ditt kjøremønster og dine behov.