Hyundai Kona electric – elbilen som kan sprenge blæra di!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Hyundai Kona Electric er en crossover, en bil du setter deg mer inn i enn ned i. En av nyhetene for 2020-modellen er nye Michelin Primacy 4 dekk som skal gi en god del flere kilometer rekkevidde, men testbilen hadde ikke fått disse dekkene som de nye Kona Electric kommer med fra fabrikken i Tsjekkia.

Test av elektrisk rekkevidde
Vi tok rett og slett turen inn til Oslo, og hele veien kjørte vi på cruisekontrollen i den hastighet som til enhver tid var den maksimalt lovlige hastighet. Vi valgte å kjøre bilen i normalmodus, og ikke i Ecomodus, for vi er glade i komfort. Et ørlite unntak i hastigheten var i halvannet minutt på Brokelandsheia da vi havnet bak en bil med henger som kjørte i 84 km/t istedenfor 90 km/t.
Da vi hadde kjørt de 121,8 kilometerne til avkjøringen til Porsgrunn var snittforbruket på 15,1 kWt/100km og vi tenkte med oss selv at nå er det jo nesten bare 110 og 100 km/t innover herfra, så nå går nok forbruket mye opp. Så feil kan man ta.
Etter 3 timer og 6 minutter var vi framme i Oslo, og vi hadde tenkt litt på akkurat hva som kan regnes som «i Oslo» – og landet på at om man kan få med Operahuset på bildet så bør det være godkjent som «i Oslo». Da hadde vi kjørt 274km og snittforbruket på turen til Oslo ble 15,5 kWt/100km.
Behovet for å besøke et avtrede var relativt stort på dette tidspunktet, men bilens gjettometer anslo at det fortsatt var igjen en rekkevidde på 145km. Vi bestemte oss derfor for å kjøre aggressivt ut av Oslo igjen, for å tvinge ned restdistansen, så vi kunne få tømt tanken.
Etter 4 timer og 23 minutter på veien, og ytterligere 112 km gikk bilen endelig inn i «Turtle modus» noe som betyr at bilen ikke viser hvor langt den regner med å kunne kjøre med den strømmen som er igjen. Ut fra våre beregninger skulle vi lett ha kommet helt til Ringdalskogen like før Larvik, og enda lenger om vi hadde kjørt like pent og pyntelig med cruisekontroll ut av Oslo som vi gjorde inn til Oslo, men vi stanset på Fokserød som bare var 115km unna Oslo, og der fikk vi da endelig også tømt den alt for mye omtalte tanken!

Lading
På Fokserød var det 50kW lader som forsynte bilen med 43kW ladehastighet, men her ladet den kun mens vi gjorde det vi egentlig ønsket å gjøre lenge før vi kom til Oslo. Vi svippet så de nesten 10km lenger bort til Ringdalskogen for å teste ladehastigheten på en 150kW lader, og da kom lade-hastigheten opp i 74kW.
Inne i bilen kan man se både ladehastighet og hvor lang tid det vil ta å lade opp til 80% og til 100%. Det å lade mer enn du må er jo ikke noe poeng på en ladestasjon, for strøm er mye billigere hjemme. Da var det ekstra kjekt med et gjettometer man raskt kan stole på!
Tilbake i Grimstad hadde vi 28 kilometer igjen på tanken, og på grunn av mindre kjøring med cruisekontroll akkurat i fartsgrensa på vei hjem ble forbruket på hele den 552km lange reisa på 16,2 kWt/100km.
Hjemme på veggen fikk vi en ladehastighet på 6,7 kW – noe som vil si at bilen har full tank etter ca 11 timer med lading.

Opplevelse av bilen
Når man kjører flere hundre kilometer med en bil merker man godt at setet er komfortabelt, at rattet er komfortabelt, at klimaanlegget fungerer godt til både varme og kjøling, at anlegget ikke har noe mangel på volum selv når man kjører i 110 km/t, at Apple CarPlay fungerer meget godt og en del andre ting også.
Man blir rett og slett bedre kjent med bilen på en slik langtur. Og ettersom vi kjørte mer aktivt ut av Oslo med hyppig bruk av bilens gasspedal fant vi ut at den er kvikk, smidig og artig i brukbart tett Oslo-trafikk.
Om bakseteplassen og bagasjeromsplassen er optimal i forhold til dine behov må nesten testes ut av hver enkelt, men de to som sitter foran har det svært så bra i en Hyundai Kona Electric. De som sitter bak har også varme i setene dersom det er kaldt ute, men kjøling i setene er forbeholdt de foran.
Vi har en fast testløype vi kjører elbiler i for å se på forbruket. Da kjører vi fra Grimstad sentrum, 420 til IKEA og E18 tilbake til Grimstad. I denne testløypa hadde Kona Electric et forbruk på 13,6 kWt/100km.
Hyundai Kona Electric starter på kr 354 900, og testbilen hadde premiumpakke, skinnpakke og metallic lakk og koster kr 410 900. Hos Mobile Arendal kan du også teste og kjøpe Hyundai Kona Electric, men ta gjerne en pause på veien dit du skal selv om bilen ikke trenger mer strøm, for det er en viss komfort i det å ikke ha for full tank også!