Helt ny SUV fra Mercedes-Benz – GLB med 7 seter!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi hentet GLB 200 d 4Matic hos Mercedes-Benz Norge i regnvær, og erfarte at dype hjulspor på E18 raskt samler mye vann. Et ganske dårlig utgangspunkt for å sjekke forbruket til 150hk dieselmotoren som denne bilen var utstyrt med.

Forbruk
Første stopp på turen ble en aldri så liten pustepause på en bensinstasjon der det en gang for mange år siden fantes en bom med kurver som vi kastet penger oppi, like før Drammen. Fra Lørenskog og hit var forbruket på 0,55 liter på mila på tross av alt vannet i veibanen.

Fra Drammen og sørover er det mye 110 km/t, noe som drar opp forbruket en del, men selv med takboks og regn ned fobi Tønsberg landet forbruket på turen Lørenskog – Grimstad på 0,59 liter på mila.

Størrelse og praktiske løsninger
GLB er hele 6 cm høyere enn GLC, og bygger på en helt annen plattform. GLC deler plattform med C-klasse, mens GLB deler plattform med A-klasse.

Det skal godt gjøres å definere en SUV som er over 4,6 meter lang som kompakt, men når den har 7 seter kan man kanskje strekke seg til å kalle den en kompakt 7-seter. Mercedes-Benz sier selv at de to som skal sitte bakerst ikke skal være høyere enn 168cm med tanke på optimal sikkerhet.

De to bakerste setene ligger helt flatt om de ikke er i bruk, og gir et svært romslig bagasjerom. Når de to bakerste setene skal brukes bør nok de mer ordinære baksetene framfor trekkes noe fremover slik at det blir litt benplass til de to bakerst.

Hyggelig å se at de to bakerste setene har hver sin USB-C ladeplugg og koppholdere mellom setene. Man kan også bestille GLB uten de to bakerste setene dersom man er mer på jakt etter stort bagasjeromsvolum.

Med 5 seter i bruk, og baksetene i bakerste posisjon som gir svært god benplass, så har man 500 liters bagasjeplass i 7-seteren. Trekker man baksetene helt frem vokser bagasjerommets volum til 640 liter om man laster til bakseteryggens topp. Laster man opp til taket blir naturlig nok volumet større. Baksetene er delt 60/40 i sitteputen, så man trenger ikke skyve alle baksetene i lengderetning. Totalt 14cm kan baksetene skyves i lengderetning, og man kan også justere ryggens vinkel. Baksetenes rygg er delt 40/20/40 som er praktisk om man vil ha inn ski i bilen for eksempel.

Man kan bestille bilen med nedfellbart passasjersete foran, dersom man ønsker å laste inn gjenstander på opp til 2,67 meter lengde. Det er rett og slett svært mange fleksible løsninger tilgjengelig for GLB.

Ulike motorvalg
Ved lansering av GLB kan du få den med 3 ulike bensinmotorer og 3 ulike dieselmotorer. De minste motorene kan du velge uten firehjulstrekksystemet 4Matic.

Alle motorer bortsett fra minste bensinmotor har en 8G automatkasse, mens minste bensinmotor har en G7 automat.

Rimeligste GLB er en 200 bensin med 7-trinns automat med 163hk og 250NM som starter på 498 900 + frakt/levering. Testbilen er rimeligste variant med 4Matic, en 150hk dieselmotor med 320NM og en startpris på kr 558 900.

GLB er også tilgjengelig med 190hk diesel, og som AMG med 306hk bensinmotor.

Hengervekten vil kunne variere med motorvalg, men du kan trekke med deg mellom 1 800kg og 2 000kg dersom du velger bilen med hengerfeste.

Kjøreopplevelse
Testbilen har AMG-pakke både innvendig og utvendig, som gjør at man får noen svært gode seter, og et særdeles godt ratt. Innstillingsmuligheter er helt topp for både sete og ratt.

Komfortnivået er høyt, et lavt støynivå gjør rett og slett komfortnivået svært høyt. Det er meget lett å trives bak rattet på en GLB enten du er på motorvei eller på hyttevei. Man kan snakke til bilen, og be den utføre oppgaver, som å endre temperatur eller farge på ambientebelysningen, eller man kan spørre bilen om veien til nærmeste bensinstasjon.

Gode og moderne skjermer med svært god grafikk, og gode bilder på ryggekamera. Man har også en touchpad man kan bruke dersom man vil manøvrere seg i bilens menyer uten å snakke til bilen eller å trykke på den trykkfølsomme skjermen.

Agder Bil har bestilt inn GLB både til utstilling og som demobil, så de er på vei. Og de kan uansett hjelpe deg med å sette opp bil/utstyr etter dine ønsker.