Godt syn, en forutsetning for å kjøre bil

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi tar turen til Interoptik Holvik i Grimstad, og slår av en prat med Øivind Holvik som er eier og optiker/sykehusoptiker, og dermed vet det man skal vite når det gjelder regler rundt dette med syn og førerkort.

Sjekk synet regelmessig
Det aller første rådet fra Øivind kommer raskt når vi spør hva man må passe på som bilfører når det gjelder synet.
– Det er utrolig sentralt for alle, enten man er bilfører eller ikke å sjekke synet hvert 2,5 til 3 år, fordi synet utvikler seg over tid.
– Senest i dag for en time siden spurte jeg en som sjekket sitt syn hvordan vedkommende opplevde sitt syn, og fikk til svar at de så helt utmerket. Så spurte jeg om vedkommende kjørte bil, og fikk til svar, at joda bilfører var vedkommende. Da jeg så måtte fortelle at synet ikke var godt nok til å oppfylle kravene for å kjøre bil ble vedkommende svært overrasket, forteller Øivind.
Så endringer i synet kan altså skje såpass sakte at man selv ikke tror man har dårlig syn?
– Det stemmer, det kan skje så gradvis at man tror synet er helt utmerket selv om synet er for dårlig til å få lov til å kjøre bil, svarer Øivind.

Synskrav
Hvilke krav er det som stilles til syn i forhold til bilkjøring?
– Her er det jo sentralt å skille på hva som kreves av loven, og hva som er lurt i forhold til komfort, men vi starter med hva loven krever.
– Det er en bestemt bokstavstørrelse som skal kunne leses fra en bestemt avstand som er første krav, for det er jo ganske sentralt å kunne få med seg informasjon i trafikken som kommer på skilt med symboler og med bokstaver, forklarer Øivind.
– Det andre kravet er at man skal ha et klart spesifisert synsfelt, altså at man klarer å ta inn informasjon i en viss bredde i synsfeltet, slik at man er i stand til å tolke trafikken, forklarer Øivind.
– Synsfeltkravet kom på plass for et par år siden, og har gjort at mange har måttet gi fra seg førerkortet sitt.
– En undersøkelse man må ta hos legen kan ikke gi svar på om synsfeltet er godt nok, men er legen i tvil sendes vedkommende til en optiker som har en maskin som kan teste synsfeltet, forklarer Øivind og viser oss en maskin som kan dette.
Men synsfelt er ikke noe man kan få korrigert med briller eller linser?
– Nei, og det handler om alder og hva alderen gjør med synet. Man reagerer senere og oppdager ikke like mye om synsfeltet er for dårlig, og det er svært ugunstig i trafikken der man er avhengig av å tydelig kunne få med seg hva som skjer, forklarer Øivind.

Godt syn gir komfort
Du nevnte at komfort kunne komme inn som en faktor i tillegg til hva som var påkrevet?
– Ja, det gjelder spesielt for de som kjører mye, og kanskje opplever at de blir slitne eller får vondt i hodet av å kjøre. Der er synet egentlig ikke helt i orden, men man klarer å få fokusert synet selv når man er ung nok. Denne anstrengelsen for å få fokusert synet vil kunne gi hodepine og man kan bli raskere sliten av det, forklarer Øivind.
Så for en som er yrkessjåfør burde det nesten vært en del av HMS’en å sørge for at synet er korrigert?
– Ja, det burde jo nesten det, for man slapper så mye mer av, og blir mye mindre sliten under kjøring dersom synet er korrigert med linse eller brille, svarer Øivind.

Solbriller
Nå som våren er her, og det blir lysere dager og netter så er det jo sikkert mange som bør ha et par solbriller i bilen?
– Ja, det er lurt å beskytte øynene i forhold til for sterkt sollys når man kjører bil, det vil være mer anstrengende og slitsomt å la det være, og solbriller kan man få i fire ulike kategorier, forklarer Øivind.
– Først har man de som man definerer som vanlige, som gir mer mørke.
– Så kommer de som har polariserte glass, som tar bort plagsomme refleksjoner, for eksempel om det har regnet og sola skinner på våt asfalt.
– Så har man solbriller som kan øke kontrasten, altså ta bort det blå lyset, slik at man slapper mer av under kjøring, og i situasjoner med tåke eller regn eller snø på dagtid.
– Så har man solbriller som både er polariserte og som øker kontrasten, men her er det noe mer begrenset når det gjelder antallet leverandører av solbrilleglass, forklarer Øivind.
Kan man få tak i styrke i glassene til alle disse fire typene solbriller, eller er det bare til noen av dem?
– Man kan få tak i styrke i glassene til alle disse solbrilletypene hos en optiker, svarer Øivind. Man kan også få slike solbriller med progressiv korreksjon.
For en som bruker linser er det vel ikke noe poeng med styrke i solbrilleglass, eller?
– Det kommer litt an på, fordi det er større muligheter i et brilleglass til å korrigere synet enn det er i linser. Så om linsa du har ikke har korrigert synet 100% kan en solbrille med korreksjon i glasset oppleves som svært behagelig ved for eksempel bilkjøring, forklarer Øivind.
Vi takker for praten, og mye nyttig informasjon til alle oss som kjører bil, og avslutter med å gjenta det mest sentrale her. Sjekk synet ditt jevnlig, selv om du ikke tror du har noen problemer med synet ditt! Da blir trafikkbildet tryggere og klarere for oss alle!