Audi RS6

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Audi feiret i 2019 25 år med RS, og Audi RS6 har nå også blitt mildhybrid, selv om man skal være kresen på krav til akselerasjon for å påstå at RS6 trengte akselerasjonshjelp. Her handler mildhybridsystemet om lavere forbruk på langtur, og ved start/stopp.

Ekstrem stasjonsvogn
Audi RS6 avant er på størrelse med en Audi A6 avant, det betyr at du har et romslig baksete og stort bagasjerom. Førerplassen er elegant og stilren, selv om du i RS6 har et noe kraftigere ratt å holde deg fast i, samt en RS-knapp på rattet som gir deg tilgang til RS-magien.
Under panseret bor det en 4 liters V8 med twinturbo og 600 hester som rett og slett synes norske fartsgrenser er ganske latterlig lave. De nærmest brøler etter å få reise til Autobahn for å få strukket skikkelig på bena sine.
Et skyv på 800NM blåser deg av gårde fra 0-100 på 3,6 sekunder, så kjører du i 60 km/t i påkjøringsrampa, kan du ikke komme veldig mye borti gasspedalen før du er oppe i 110 på motorveien. Vi har ikke testet 0-200, ettersom det ikke er lov i dette landet, men det skal gå unna på rett under 12 sekunder. Med tilvalgspakker kan man kjøre bilen i 305 km/t.

Kan oppføre seg
Audi RS6 er ikke som en bøllete fetter som bare bråker og hiver mat ved måltider og aldri klarer å roe seg ned og oppføre seg. Sett bilen i Comfort, og du kan cruise av sted på samme komfortable vis som i en hvilken som helst annen Audi A6 avant.
Motoren har også «Cylinder on demand» som ved lave belastninger kan deaktivere fire av sylindrene, det gir de fire gjenværende sylindrene økt effektivitet, og redusert drivstofforbruk på lengre turer. Tråkker man såpass hardt på gasspedalen at flere sylindre behøves, så reaktiveres de fire inaktive sylindrene umiddelbart.
Her har du med andre ord kombinasjonen komfortabel og praktisk familiebil, med vill og gal superbil som mange autofile naturlig nok drømmer om. Så finnes det noen som har drømt og spart så lenge at de har råd til denne bilen, for i avgiftsnorge skal det jo nevnes at den ikke er helt gratis. Prisene starter på 1 605 300, og da har man bidratt med nesten 610 000 til fellesskapet.
Nå er det bare fordørene, taket og bakluka som RS6 deler med A6, resten er spesialdesignet for RS6. Panseret med forhøyninger, bikubestrukturen i singleframe grillen, 40 med mer bredding på hver side av bilen, 22’’ store hjul, frontlykter fra A7

Avansert understell
En RS6 er i utgangspunktet 20mm lavere enn en A6 med standard understell, og i hastigheter over 120 km/t senkes understellet med ytterligere 10mm. Dersom det er hindringer du skal over kan du i lave hastigheter heve bilen med 20mm slik at den da har samme bakkeklaring som en A6 med standardunderstell. På dårlig måket vei kan jo dette være praktisk, og med Quattro kommer du jo frem.
Som tilvalg i «dynamic package» eller «dynamic package plus», kan RS6 leveres med styring på alle hjul. I lave hastigheter vil da bakhjulene kunne styre så mye som fem grader, og kan redusere svingradien med en hel meter.
På rattet har du en knapp for å aktivere RS-modus, der du selv konfigurerer RS1 og RS2 med de innstillinger du ønsker at de skal ha. Det som kan påvirkes er motorstyring, servostyringen, understellet, den dynamiske firehjulsstyringen, quattro sportsdifferensialen, motorlyden og det automatiske klimaanlegget og i RS2 kan du også påvirke den elektroniske stabilitetskontrollen, eller eventuelt slå den helt av.

Ekstrautstyr
En RS6 er meget godt utstyrt, men man kan velge 22’’ hjul, dynamic eller dynamic plus, keramiske bremser, seter i perforert valcona skinn med lufting og massasje, RS-sportseksos, bakhjulsstyring, LED Matrix lys, avansert anlegg fra B&O, parkeringsvarmer og en del mer godsaker.
Hos Gromstad Auto kan du få hjelp til å bestille din RS6, eller en annen av de mange RS-modellene som Audi har.
Jørn Tunsberg og Haakon Gromstad vil kunne hjelpe deg i prosessen.