Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Hva er det som gjør T-Roc R til en lykkepille? Vel, du må jo ha litt sans for bil og bilglede og gode kjøreegenskaper for at noen bil skal kunne oppleves som en form for lykke, og at dette har T-Roc R og enda mer.
Helt heftig kjøreglede
Når du ser fire sinna potter av titan bakpå en VW T-Roc skjønner du at noe er litt utenom det vanlige. Her har man en 300hk fra en leken 2,0 liters TSI motor som i Racemodus og med girhendlene bakpå rattet gir deg rasende moro akselerasjonsglede! Du kan nyte moroa her på Sørlandet i 4,8 sekunder, for det er så lang tid det tar å komme seg fra 0 til 100 med T-Roc R.
Lydbildet fra de fire pottene i Akrapovicanlegget gjør at dette er bortimot obligatorisk å krysse av for blant det ekstrautstyr bilen kan leveres med! Øregangene fylles med lystig vellyd når gasspedalen trykkes helt ned, og vakre girskiftlyder gjør at man blir helt støl i smilebåndet når man får nyte denne bilen over tid. Slipper man opp gasspedalen putrer og smeller det så vakkert at man bare må le av glede, og en ørliten glad tåre sniker seg fram i øyekroken!
Girskiftene med girhendlene bakpå rattet er så presise og raske at de i seg selv en en ren fryd å oppleve, og du girer nok opp og ned mer enn du faktisk må bare fordi det er knallmoro!
Herlighet så moro! Men SUV da? De krenger jo på svingete vei! Men når vi tar med T-Roc R på svingete vei gjør den alle våre forutintatte meninger til skamme. Det slappeste på T-Roc R er den noe myke gummien på vinterdekkene som fortsatt var på bilen, for fjæringer og chassis sitter som en go-cart i svingene. Så godt sitter denne bilen på veien at «vil ha begjæret» raskt stiger til faretruende høyder!
Perfekt moro i Norge
Den dagen vi hentet VW T-Roc R fra VW Norge fikk vi også teste noen timer bak rattet på Audi RS6, et villdyr og beist av en bil. Men på en eller annen finurlig måte var VW T-Roc R vel så moro med de fartsgrenser vi har her i Norge. De 1,6 sekundene ekstra med fullt trykk på gasspedalen, lydbildet som er mer moro og rampete.
Joda, det er ganske tullete å sammenligne de to bilene, men der man veldig raskt føler at man tester Audi RS6 i helt feil land, så blir VW T-Roc R helt perfekt moro for de fartsgrenser vi nå engang må forholde oss til her i Norge. Det er noe med å få lov til å skifte gir flere ganger, og mer rampete lyd, som er med på å fylle på moro-dosen noe helt utrolig solid.
4Motion er jo ingen ulempe i Norge med tanke på kjøring på glatte norske vinterveier, og dette er inkludert med VW T-Roc R.
Ekstrautstyr
Bortsett fra det helt obligatoriske eksosanlegget fra Akropovic kan man få T-Roc R med musikkanlegg fra Beats, som gir mye godlyd i bilen.
DCC Adaptivt understell er nok å anbefale med tanke på de gode sportslige kjøreegenskaper på svingete vei i Race kjøremodus. Her har du også økomodus, og du kan dra på langtur og bruke 0,78 liter på mila inn til Oslo fra Grimstad.
Testbilen hadde også deilig skinninteriør nappa i karbon look, el åpning av bakluke, ryggekamera, keyless access og start, samt panorama soltak. Mye deilig utstyr tilgjengelig til denne bilen med andre ord.
Pris
Motor og moro henger som oftest sammen med ekstreme engangsavgifter og store banklån i Norge, men VW T-Roc R får du fra kr 543 200. Oppfører du deg noe behersket på lista over ekstrautstyr kan du fint få en heftig lykkepille til under 600 000. Og skal du ha med deg det meste lander du trygt under 700 000.
Praktisk
Bagasjerommet har plass til 392 liter bagasje, og du kan legge ned baksetene og få plass til hele 1 237 liter baki bilen.
Baksetene er i utgangspunktet delt 40/60, men det er en skiluke i midtseteryggen om man ikke har noen som sitter der.
Kjøper du med avtagbart hengerfeste kan bilen også trekke med seg inntil 1 700kg, så VW T-Roc R er praktisk så det holder for mange familier der ute.
Nå er jo design en smakssak, men vi falt rett og slett for det kule og tøffe designet VW T-Roc R hadde. Den var fin og kul fra alle vinkler!
De som jobber som selgere hos Gromstad Auto syntes det var moro å få besøk av VW T-Roc R i påska, og de kan hjelpe deg å få spesifisert den versjonen av bilen du ønsker deg!