Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Volvo XC40 er en SUV som er ganske høy, men noe kortere enn sine søsken XC60 og XC90. Likevel leverer XC40 svært god utnyttelse av den innvendige plassen, og vil for svært mange dekke alle bilbehov man har.
Volvo kaller sin XC 40 ladbare hybrid for Recharge – som jo betyr oppladbar.
Senere vil det også komme en helelektrisk versjon av Volvo XC40.
Ladbar hybrid
Volvo XC40 T5 Twin Engine er altså utstyrt med to motorer, en beninmotor på 180hk og en elmotor på 82hk. Systemeffekten når de to motorene samarbeider er på 262hk. Ferden fra 0-100 går unna på friske 7,3 sekunder. Den ladbare hybriden har framhjulstrekk.
Den elektriske rekkevidden er etter WLTP-målestandarden målt til å være 50km. Vår testrunde går fra Grimstad og tar gamle E18 til IKEA, og så gjennom Sørlandsparken og retning Kjevik. En del rundkjøringer, akselerasjon, oppover og nedover, og hastigheter mellom 50 og 70 km/t, en rute vi bruker for alle ladbare hybrider når vi tester elektrisk rekkevidde.
Volvo XC40 T5 Recharge kom 44 km elektrisk i vår testrunde på våt asfalt, som gir noe mer rullemotstand. Vi hadde heller ikke lagt inn avreisetid, noe som naturlig nok er optimalt for ladbare hybriders elektriske rekkevidde å få info om. Da varmer de seg opp før avreise med strøm fra huset der man er tilkoblet.
Vi sjekket også forbruket i 100 km/t sona fra IKEA til Grimstad med cruisekontrollen på 100km/t og tomt batteri, også en fast test for ladbare hybrider, og fikk da på våt vei et forbruk på 0,7 liter på mila.
Ulike utstyrsnivåer
Innstegsmodellen for den ladbare hybridversjonen av Volvo XC40 heter Inscription, og den har ganske masse utstyr som standard. Nå er det kampanje, og Volvo har satt sammen en Inscription Expression der du får med parkeringssensor bak, sinn på girspak, sort taktrekk, midtre nivå på interiørbelysning med mer uten at det koster noe ekstra ut over prisen for en Inscription. Den starter på kr 495 000 hos Autostrada i Arendal.
Testbilen var en R-design som har sportschassis, parkerinssensorer foran og bak og ryggekamera, adaptiv cruise med lane assist, seter i skinn/nubuck, deilig musikkanlegg, skiluke i bakseter, varme i spylerdyse og bakseter, og R-designelementer både utenpå og inne i bilen, bare for å nevne noe. Og her er startprisen på kr 536 291.
Praktisk i bruk
Volvo XC40 har mulighet til å dra med seg en henger på inntil 1 800kg, og det er meget bra til å være en ladbar hybrid i denne størrelsen!
Bagasjerommet rommer 452 liter, og plassen er lett å utnytte, man har mulighet for skiluke i ryggen på midtsetet i baksetet, også en praktisk detalj mange setter pris på.
Plassen i baksetet er meget god når man tar bilens lengde på 4,42 meter i betraktning.
Volvo XC40 er en bil du kan sjekke ut nærmere hos Autostrada i Arendal, den bør oppleves!