Norgespremiere for Ford Kuga – nå også som ladbar hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Ford Kuga har du ikke før kunnet få som ladbar hybrid, og det var derfor spennende å få teste nettopp denne versjonen av Kuga, og å finne ut hvor langt vi fikk den til å gå elektrisk.
Du kan også få nye Kuga med 190hk dieselmotor og AWD, samt som diesel mildhybrid med forhjulstrekk, som også den ladbare hybriden har. Senere skal det komme en hybrid som også får AWD.

Mildhybrid – hybrid – ladbar hybrid
Hva er egentlig den praktiske forskjellen på disse ulike hybridvariantene kan man jo spørre seg, og vi skal forsøke å forklare det relativt raskt og enkelt.
Mildhybrid har et lite batteri på 48V som bidrar under akselerasjon og start/stopp. Her er det ingen elektrisk motor som kan drive bilen framover. Hensikten med «hjelpen» systemet gir til motoren er å få ned forbruket og å øke effekten, slik at man kan bruke mer drivstoffeffektive motorer uten at det går ut over kjøregleden.
Hybrid har et større og mer kraftig batteri, og en elektrisk motor som kan drive bilen framover når motstanden er lett, som for eksempel i en nedoverbakke eller ved lav hastighet. Batteriet lades raskt opp av bremseenergi og bevegelsesenergi, men brukes også raskt. En hybrid kan ikke lades med ledning. Man får mest gevinst ut fra hybridsystemet dersom man i all hovedsak kjører på veier som har en hastighet på 50-80 km/t.
En ladbar hybrid har et mye større batteri, Ford Kuga ladbar hybrid har et batteri på hele 14,4 kWt, noe som gjør at man kan kjøre bilen elektrisk i flere mil. Ut fra WLTP-målestandarden kommer Ford Kuga ladbar hybrid 56km elektrisk på blandet kjøring når batteriet er ladet opp. Dersom man skal lade en ladbar hybrid hjemme hver kveld er det lurt å ha en ladeboks på veggen. Her kan man ofte kjøre den dagligdagse kjøringen rent elektrisk, og så kjøre bilen som en hybrid på lange turer.

Vår test av elektrisk rekkevidde
Dersom man skal komme lengst mulig elektrisk med en ladbar hybrid bør man laste ned appen, og stille inn forhåndsvarming til en bestemt avreisetid. Vi hadde ikke gjort dette, så man kan komme lenger elektrisk enn det vi kom.
På tross av manglende oppvarming fra vår side kom vi hele 50 kilometer elektrisk med Ford Kuga ladbar hybrid. Det er noen kilometer lenger enn de fleste konkurrenter, og må sies å være meget tett opp mot resultatene fra WLTP-målestandarden.
Den gang ladbare hybrider var i sin barndom lærte jeg og mange med meg at de brukte masse drivstoff når du skal kjøre langt, men det har endret seg drastisk de senere årene, og hos Ford har de valgt å bruke en bensinmotor på 2,5 liter med Atkinson system, som gir lite trekk-kraft på lavt turtall, men lavt forbruk på høyere hastighet. Når man kombinerer en slik bensinmotor med en elektrisk motor som gir bra med trekk-kraft ved lave hastigheter så blir pakken ganske genial.
Etter å ha tømt bilens batteri på testen av elektrisk rekkevidde kjørte vi 68,2 kilometer i hastverk, altså ikke med egg under gassfoten og ikke sakte. Bilen klarte å regenerere hele 31,3 kilometer med ren elektrisk kjøring på denne turen, og forbruket ble 0,5 liter på mila. Dette virker med andre ord meget lovende, selv om kjøreturen med tomt batteri helst skulle vært enda lenger for å kunne konkludere med noe helt sikkert.

Ladbar hybrid eller diesel?
Motorsystemet som er valgt i den ladbare hybriden kan ikke dra med seg like mye ekstra vekt som dieselmotoren kan. Så skal du dra mye på tung campingvogn er nok dieselmotoren det beste valget. Dieselen kan dra med seg inntil 2 100kg, mens den ladbare hybriden kan trekke inntil 1 200kg.
Er du helt avhengig av AWD er det foreløpig bare dieselen som leverer dette. Den har som før 19cm bakkeklaring, og den ladbare hybriden har 16,5 cm bakkeklaring. Den ladbare hybriden har fått batteripakka i gulvet på bilen, for å gi bra med bagasjeromsvolum.
Så er det prisen, og her kommer en særdeles stor fordel inn på banen for den ladbare hybriden som koster kr 91 200 mindre enn dieselversjonen.

Tre ulike utstyrsnivåer
Nye Ford Kuga kan du få som Titanium, ST-Line eller Vignale. Innstegsmodellen Titanium starter på kr 413 000 for den ladbare hybriden, og 504 200 for dieselvarianten.
Titanium er på ingen måte skrapet for utstyr, her får du blant annet med navigasjon, regnsensor, parkeringssensorer foran og bak, oppvarmet frontrute, keyless åpning/start, Ford Pass Connect, trådløs lading av mobilen, automatisk nær/fjernlys og skyvbare bakseter bare for å nevne noe.
ST-Line har et mer sportslig uttrykk både utenpå og inni bilen, og her får du med Bang & Olufsen premium anlegg, LED hovedlys, mørke vinduer bak, delskinnseter, alupedaler og sportsfjæring med mer. Her starter prisene på kr 453 000 for den ladbare hybriden.
Vignale har med det meste, men aktiv støyreduksjon og 10-veis elektrisk justerbart førersete bør nevnes. Priser fra 486 000 for den ladbare hybriden.

Kuga på veien
Nå har ikke vi kjørt dieselversjonen eller mildhybriden, men den ladbare hybriden gir jo mye elektrsik kjøring, og det blir jo helt klart ekstra stille og behagelig inne i bilen. Det generelle inntrykket av støynivået er at det er lavt i denne bilen.
Ford er kjent for kjøreglede, og nye Kuga er bygget på en ny plattform som øker vridningsmotstanden i karrosseriet med 10%, noe som gjør at kjøregleden på svingete vei øker fra forrige Kuga.
Uansett motoralternativ, og fokuset på lavt forbruk, kommer man seg fra 0-100 på rett rundt 9 sekunder. Det oppleves veldig passe for en SUV som dette er.
Vi testet kjøremoduset «dyp snø og sand» i en svært vanskelig og løs grusbakke, og med litt fart i bilen kom man fint opp, men et slikt kjøreprogram vil jo ikke fullt ut kunne erstatte egenskapene til AWD der man nok lett kunne tatt en bakkestart i samme vanskelige forhold. Vi tror nok likevel at forholdene må bli ganske vanskelige før man faktisk trenger AWD på denne bilen.
Testbilen var en ST-Line, og den hadde et svært godt ratt å holde i, og gode seter å sitte i. En del ekstrautstyr, som varme i ratt og i bakseter er raskt med på å heve komfortnivået også på kalde dager for de som er med i denne bilen.
Plassen innvendig har økt, og jeg som er 184cm lang og har en romslig bakende merket de ekstra 3,5 cm med hodeplass i baksetet svært godt, her var det virkelig blitt romslig i nye Kuga!

Romslig og fleksibel
Baksetet på nye Kuga kan skyves inntil 15cm i lengderetningen, slik at man kan velge mellom knallgod benplass eller meget god bagasjeplass. At nye Kuga ladbar hybrid har mer bagasjeromsvolum enn forrige Kuga selv når maksimal benplass i baksetet prioriteres er ganske imponerende!
Forrige Kuga hadde et bagasjeromsvolum opp til toppen av bakseteryggen på 456 liter, og nye Kuga ladbar hybrid har opp til 554 liters bagasjeromsvolum. Dieselen har opp til 645 liters bagasjeromsvolum i nye Kuga!

Bør prøves!
Med nye Ford Kuga som ladbar hybrid får du helt klart svært mye bil og elektrisk rekkevidde for pengene!
Nye Ford Kuga har også et tøft og stilig utseende, kjører svært godt, og har mange praktiske og smarte løsninger som bør testes ut i praksis, så vi anbefaler at du tar turen til Arendal Auto og tester ut denne bilen du også!