Mye Mazdahistorie og trofaste kunder hos Sigmund Aasen i Arendal

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Mazda startet med produksjon av kork. Toyo Cork Kogyo (Østens korkindustrier) ble grunnlagt av den tolvte sønnen i en fattig fiskerfamilie, Jujiro Matsuda, i Hiroshima i 1920 for å produsere pakninger og korklaminerte finerplater. Den gang var Matsuda 45 år gammel og hadde erfaring med å starte bedrifter fra han var 19 år gammel.

I 1929 begynte konsernet å fremstille Toyo maskinverktøy, hovedsakelig fjellboremaskiner, og to år senere fulgte de første kjøretøyene, men da i all hovedsak motorsykler med stor lastekapasitet.

Det var først i 1958 at satsningen på kjøretøy med fire hjul begynte å ta av.

Rotasjonmotoren og Le Mans
I 1961 inngikk Mazda en lisensavtale med den tyske bilprodusenten NSU for å utvikle og produsere deres nye Wankel rotasjonsmotorer. Seks år senere, i 1967, ble den futuristiske Mazda Cosmo Sport 110S verdens første masseproduserte bil med rotasjonsmotor. Med dette startet Mazdas bemerkeselsverdige historie med en rekke suksessfulle modeller drevet av rotasjonsmotor, slik som ikonet RX-7. Totalt har Mazda solgt nesten to millioner biler med rotasjonsmotor.
Mazda tok med denne teknologiske ekspertisen til racerbanen der man i 1991 ble den første asiatiske produsenten til å vinne 24-timersløpet på Le Mans med den legendariske bilen Mazda 787B – den eneste vinnerbilen med stempelfri motor.
Rotasjonsmotoren er i dag en viktig del av Mazdas identitet og den er fortsatt under utvikling, i første omgang med tanke på å bruke den som rekkeviddeforlenger i elbiler.

Mazda Motor Corporation, MX-5 og kjøreglede
80-tallet var definerende for det mange forbinder med Mazda i dag, og det var først i 1984 at selskapet offisielt skiftet navn til Mazda Motor Corporation.
Kjøreglede har alltid vært sentralt i Mazdas biler og i 1989 lanserte selskapet modellen som er den ultimate kjærlighetserklæringen til nettopp kjøregleden – Mazda MX-5. Nok en gang gikk Mazda motstrøms med en helt ny lettvekts roadster på en tid da klassiske to-seters cabrioleter var en døende rase. 31 år og fire modellgenerasjoner senere er MX-5 verdens mest solgte to-seters sportsbil med over 1 million enheter og Mazdas aller fremste ikon.

Kodo Design og de neste hundre år
I dag har Mazda en imponerende produktportefølje hvor alle modellene siden 2012 er designet i tråd med selskapets prisvinnende “Kodo – Soul of Motion” designspråk. Fortsatt står kjøreglede og kjøreopplevelser i sentrum og fortsatt er det innovativ teknologi under panseret i form av Mazdas Skyactiv-motorer.
I jubileumsåret 2020 lanserer Mazda sin første masseproduserte elbil – MX-30. Den er en modell for fremtiden, men den uttrykker også respekt for selskapets 100 årige historie – interiørdetaljer I bærekraftig kork er et hint tilbake til starten, til Toyo Cork Kogyo.

Sigmund Aasen AS har en lang historie
Sigmund Aasen AS er en av Sørlandets eldste bilforhandlere. Man må helt tilbake til 1958 for å finne første gang Sigmund Aasen fikk et bilagentur.
Sigmund Aasen var utdannet flymekaniker, men interessen for bil var større enn interessen for fly, så allerede i 1958 da det fortsatt var restriksjoner på salg av biler i Norge.
Østeuropeiske bilmerker var unntatt fra restriksjonene, og de første merkene Aasen startet opp med var derfor Skoda, Pobeda, Warszawa og BMW Izetta.
Allerede 1959 ble restriksjonene på salg av biler i Norge opphevet, og bilmerker som Neckar, Borgward og DAF ble en del av utvalget. Mange av datidens bilmerker har forsvunnet i dagens bilmarked.
Da den første båtlasten med Mazda kom til Norge, importert av Kolberg Motors AS, så skjønte Sigmund Aasen raskt da han fikk se en Mazda 1500 at dette kom til å bli en suksess. Selv om Sigmund Aasen solgte Mazda fra 1967 var det i 1968 at de ble offisiell forhandler av Mazda på Myrene i Arendal.
De siste 8 årene har også Lakkservice på andre siden av veien i forhold til bilforretningen vært en del av Sigmund Aasen AS.

Trofaste Mazdakunder
Toril og Gunnar Sandvik har hatt Mazda siden 1969, da de kjøpte sin første Mazda 1200 for kroner 18 350.
De har eid modeller som 1300, 818, 626 sedan, 929 sedan, 626 coupé, 323 F Sport, Premacy, 5 (syvseteren) og CX-5. Og nå har de bestilt seg en ny CX-5 i den stilige Machine Grey fargen. Noe de påpeker da vi tar bilde av dem ved siden av en CX-5 i fargen Soul Red i Sigmund Aasen sine lokaler.
Hva er det som gjør at dere har valgt å kjøpe Mazda når dere skulle ha ny bil?
– Vi har aldri hatt trøbbel eller stopp med en eneste av våre Mazdaer fra 1969 til i dag, og da er det jo ikke så rart om man blir fornøyd.
– For oss betyr også forhandleren veldig mye. Vi bodde i Ålesund før, og der var det også en helt fantastisk forhandler, og etter vi har flyttet til Sørlandet har vi alltid vært veldig fornøyd med forhandleren her også!
Dere har kjøpt en bil nå i disse Korona-tider?
– Ja, nå er jo vi pensjonister, og er vant med å spare penger når vi tjener greit, fordi vi vet at ikke alle dager er like gode. Så for oss betyr det ikke så mye på økonomien om det er Korona eller ikke.
Hva var det som gjorde at dere landet på en CX-5?
– Det er en bil som er litt høyere, og det betyr ekstra mye for oss.
– Vi opplever også bilen som sikker og romslig, og vi har jo hatt CX-5 før og har alltid kommet fram akkurat dit vi ville, enten det var opp bratte glatte bakker eller til vår sønns hytte. Det er veldig deilig med den gode fremkommeligheten CX-5 har.
– Også er det jo en veldig stilig bil, og meget god komfort, og mye bra utstyr og bil for pengene når vi kjøper Mazda.
Vi takker for praten, og merker godt at Toril og Gunnar gleder seg til å få Mazda CX-5 de nylig har bestilt.

Jubileumsversjoner
I forbindelse med at bilprodusenten fra Hiroshima fyller 100 år har Mazda lansert en spesialversjon som blir tilgjengelig til de fleste av deres modeller. Spesialversjonen kalles «100th Anniversary Special Edition» og henter inspirasjon fra Mazdas aller første personbil, R360 Coupé.

Mazda R360 Coupé
Da Mazda R360 Coupé kom på markedet i 1960 ble den Mazdas første personbil og en umiddelbar suksess. Den hadde en rekke karakteristikker som fortsatt ligger i bunnen for alle nye Mazdaer i 2020 – fokus på god design, innovativ teknologi og glimrende kjøreegenskaper. Blant annet kom den lille bilen med firetaktsmotor, automatgir og hadde utstrakt bruk av lettmetall for å redusere vekten.
Topputgaven av R360 ble levert med en elegant fargekombinasjon av hvit og burgunder som nå bringes tilbake på Mazdas jubileumsmodeller.

100th Anniversary Special Edition
På verdensbasis blir alle Mazdas modeller tilgjengelig som 100th Anniversary Special Edition, mens det for norske kunder blir tilgjengelig et begrenset antall jubileumsmodeller av MX-30, CX-30, CX-5, MX-5 og Mazda3.
Jubileumsmodellene kommer topputstyrt med alt tilgjengelig fabrikksmontert utstyr, den spesielle fargekombinasjonen og har i tillegg en rekke unike utstyrselementer og designdetaljer:
– Setetrekk i burgunder skinn
– Hodestøtter med “100th Anniversary”-emblem preget i skinnet
– Gulvmatter: Burgunder med “100 years: 1920-2020”-merke
– Gulvteppe: Burgunder
– Nøkkel med preget “100th Anniversary”-emblem, presentert i en gaveeske
– Navkapsler med “100th Anniversary”-emblem
– “100 years: 1920-2020”-merke på forskjerm
– Snow Flake White Pearl Mica eksteriørlakk
– MX-5: Burgunder stofftak
– MX-30: Utvendig tak og stolper i burgunder
Jubileumsmodellene vil være mulige å få bestilt i løpet av sommeren 2020, og leveringer vil starte til høsten 2020.