Mange versjoner av Mercedes-Benz C-klasse

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Mercedes-Benz C-klasse er en veldig fin bil, enten du velger den som sedan, stasjonsvogn eller Coupé.
Man har hele 5 ulike ladbare hybrider å velge mellom, der bensinhybriden har 320hk og 700NM, og dieselhybriden har 306hk og 700NM. Eneste andre C-klasse som kan levere et moment på 700NM er AMG C 63 S til kr 1 250 000.
Den ladbare hybriden starter godt under 500 000! Dermed velger vi å definere de ladbare hybridene til C-klasse som et realt «Power-kupp»!
C 300 e sedan (bensin)
C 300 e 4MATIC sedan (bensin)
C 300 e stasjonsvogn (bensin)
C 300 d e sedan (diesel)
C 300 d e stasjonsvogn (diesel)
Vi har kjørt C 300 d e stasjonsvogn en uke, og blitt ganske godt kjent med den, fått sjekket den elektriske rekkevidden og forbruket på langtur.

Elektrisk rekkevidde og forbruk
Vi testet C 300 d e stasjonsvogn i vår faste løype for ladbare hybrider da det var litt få varmegrader og våt asfalt, og da kom vi 43 km elektrisk. Selv om bilen viste at batteriet hadde 10% igjen, så var det tydelig at dette var noe bilen ville spare på til å kjøre mest mulig effektivt som hybrid, samt for å bidra under akselerasjon. Kan jo nevne at 0-100 går unna på svært friske 5,7 sekunder!
På langtur fra Oslo til Grimstad, med noen stopp på vei sørover kjørte C 300 d e stasjonsvogn 282km, og hele 80 av disse hadde foregått elektrisk. Dieselforbruket på turen var på meget hyggelige 0,49 liter på mila.
Rekkevidden da jeg var framme i Grimstad var fortsatt på 706km! Så her er den din personlige tank som må fylles eller tømmes lenge før bilen har behov for noe påfyll av diesel.
Det var opplest og vedtatt for et par år siden at kombinasjonen ladbare hybrider og langtur var noe tull, men den gamle lærdommen har Mercedes-Benz gjort til skamme med sine nye dieselhybridløsninger til flere av sine modeller.

Kjøreglede
Det er en ting å ha over 300hk og 700NM i systemeffekt tilgjengelig, men når det kombineres med et chassis og fjæringer og styring som gjør svingete veier til noe man oppsøker for å trene opp smilemusklene, ja da blir det hele direkte moro!
Vi våger å påstå at C-klasse er noe av det mer kjøreglade du kan få tak i på 4 hjul, og det er noe som bare må oppleves!
Det er jo dessverre ofte slik at biler som er veldig moro å kjøre aktivt på svingete vei ikke er så hyggelig å kjøre med på motorvei, men C-klasse leverer overbevisende også her! Her får man i pose og sekk med både kjøreglede og komfort!

Vakker bil
Selv om Coupéversjonen av C-klasse ikke leveres som ladbar hybrid, skjønner vi veldig godt at mange velger dette smykket av en bil!
Vi tok den med ned til brygga utenfor Eurekabygget for å knipse noen bilder av den.

Praktisk bil
Det er vel ikke noe stort sjokk at bagasjerommet er størst i stasjonsvogna, og her er det sikkerhetsnett til bagasjen i samme trommel som bagasjeromsskjuleren, så det er lett å utnytte de 475 literne med bagasjeplass man har opp til taket i den ladbare hybriden. Velger man en C-klasse stasjonsvogn uten ladbar hybrid får man 145 liter mer bagasjeplass.
Den ladbare hybriden kan trekke med seg en henger med vekt på opptil 1800kg.
Ta turen til Agder Bil på Myrene, så hjelper de deg med å få bestilt din neste C-klasse.