Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Volkswagen hadde samlet sammen et eksemplar fra de 4 første generasjoner av VW Caddy slik at man kunne få se på utviklingen denne bilen har hatt.
Historikk
Første generasjon levde et langt liv fra 1978 til 1992 i USA og Europa, en pickup som man kunne få med hard-top. I Afrika levde modellen helt fram til 2007.
Caddy 2 ble produsert i Spania, og var på markedet fra 1995 til 2003, denne ble bygget på VW Polo plattform, som van og som combi med høyt tak. Pickup ble den også laget som fra 1996. Hele 2,9 kubikkmeter i varerommet hadde den.
Caddy 3 ble laget i Polen, og ble produsert i over 1 600 000 eksemplarer fra 2004-2014. Denne ble bygget på Golf V plattform og hadde innovative skyvedører til varerommet fra siden. Fra 2010 kom Caddy 3 med mulighet for 4Motion både på Caddy og Caddy Maxi.
Caddy 4 ble også laget i Polen, fra 2015 til 2020. Den store nyheten her var de nye førerassistentsystemene. Caddy Alltrack ble også introdusert og den hadde da naturlig nok 4Motion for de som ønsket dette.
Helt ny
De som har vært innom Gromstad Auto for å se på nye Golf 8 vil se at den har fått et meget moderne førermiljø, med helt nye skjermløsninger og knappeløsninger. Dette ser vi også har funnet veien inn i nye VW Caddy 5, noe som vil gjøre førermiljøet her til det mest moderne i varebiler.
Caddy lages også som flerbruksbil med inntil 7 seter, og dette nyter varebilen godt av, ved å få de svært moderne løsningene fra personbilmarkedet inn i varebilen. Innovision Cockpit blir altså mulig å få i nye VW Caddy 5.
Ettersom ingen deler fra forrige generasjon VW Caddy er med i den nye må man kunne definere VW Caddy 5 som helt ny selv om hovedkonseptet er det samme. Mye plass og god komfort. Den nye litt lavere fronten gir lavere luftmotstand og dermed lavere forbruk.
God plass
En vanlig Caddy vil som varebil ha et varerom på 3,3 kubikkmeter. Bredden øker med 50mm til 1606mm. Bredden mellom hjulhusene har økt med 60mm til 1230mm. Åpningsbredden bak har økt med 51mm til 1234mm og høyden i varerommet har økt med 7mm til tross for at bilen har blitt noe lavere utvendig enn før.
Før Koronaviruset dukket opp var det beregnet at nye VW Caddy skulle dukke opp i Norge ca i uke 43/44 med demobiler, og noe senere for kundebiler. Hvor mye forsinkelse Koronaviruset gir er det foreløpig litt vanskelig å anslå.
Caddy Maxi kommer litt senere enn vanlig Caddy. Caddy Maxi har 215mm lenger akselavstand, 2970mm er den på. Vareromsvolumet er på 4 kubikkmeter med en maksimal vareromslengde på 2150mm.
Flere assistenter
Med elektromekanisk styring gir det muligheter for utvidede assistentsystemer, som ryggeassistent med henger som VW kaller for Trailerassist, som en del kanskje kjenner til at VW har hatt på personbiler en stund nå.
Travel Assist er en aktiv filholderassistent som også har blitt mye mer avansert enn før, og defineres som automatisert kjøring på nivå 2. Automatisk cruise kontroll med avstandsregulering og stop & og er også nytt.
Mange assistenter man kjenner fra VW Caddy 4 fra før er forbedret i Caddy 5, som Front Assist, Parkeringssensorer, Bakkestartassistent, ESP med ABS, ASR og EDS, Fjernlysassistent, Lane Assist kjørefeltassistent, Tretthetsvarsling, Multikollisjonsbrems, Parkeringsassistent, Dekktrykkontrollsystem, Ryggekamera, Hastighetsbegrenser med cruise control og Trafikkskiltgjenkjenning.
Mulig med ergonomiske seter
Alle variantene av den nye Caddy kan leveres med nye ergonomiske seter som er godkjent av den tyske ryggforeningen AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.). De er utviklet spesielt for dem som kjører mye i jobben eller ofte kjører langt.
AGR-setene har 4-veis korsryggstøtte, justering av setevinkel, sitteputens lengde og kan naturligvis også justeres i lengderetningen og i høyden.
Caddy Pan Americana
Caddy Alltrack erstattes av Caddy Pan Americana, men grunntanken er den samme, litt røffere og tøffere terrenglook, noe mer bakkeklaring og 4Motion. Enten man vil ha den som varebil eller som personbil.
Joachim Høst som er salgssjef for nyttekjøretøy hos Gromstad Auto gleder seg til VW Caddy 5 kommer til Arendal til høsten!