Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Auto-Car har fått inn litt av en familierakett her. Opel Grandland X er i utgangspunktet en kompakt SUV med 5 seter og 390 liter med bagasjeplass opp til toppen av bakseteryggen, og man kan jo laste høyere enn det i en SUV. Nå som man kan få den som ladbar hybrid blir den ikke bare tilgjengelig med overflod av krefter, men også 4×4 og meget god fremkommelighet på vanskelig føre.
Høyt utstyrsnivå
Opel Grandland X Hybrid4 kan du enten velge med utstyrsnivå Premium, eller Ultimate.
Forskjellene er at på Ultimate så får du med ergonomiske og ventilerte skinnseter foran med elektrisk justering og minnefunksjon. Premium lydanlegg med 9 høyttalere. 230V strømstøpsel i baksetet i tillegg til en USB. Sort tak og sorte speil. Det sorte panseret som var på testbilen koster ekstra.
Premium starter på 503 900 levert Arendal, og Ultimate starter på 531 900 levert Arendal.
Elektrisk rekkevidde
Vi har testet den elektriske rekkevidden i praktisk bruk, på gamleveien mellom Grimstad og IKEA, videre gjennom Sørlandsparken og retning Kjevik. Her er det hastigheter mellom 50 og 70 km/t og en god del rundkjøringer og annet som gjør at det tilsvarer ganske normal kjøring for mange.
Vi kom 45 km elektrisk på tørt føre og ikke så alt for mange plussgrader. Det betyr at de aller fleste kan gjøre unna hverdagskjøringen elektrisk.
For å få et ørlite bilde på hva forbruket kan ligge på når batteriet er tomt, så nullet vi alle målere da 100 km/t sona ved IKEA startet og kjørte på cruise i 100 km/t til Grimstad. Her ble da forbruket på 0,62 liter på mila. Med tanke på at vi her har en bensinmotor i en SUV så er det et hyggelig forbruk med tomt batteri.
4×4
Det var ikke så mye glatt føre å få testet dette på, men man har en kjøremodus knapp ved siden av automatgirspaken som gjør at man kan velge 4WD som kjøremodus på glatta. Dersom du skulle glemme å velge dette kjøremoduset og det er glatt ute, så vil bilen automatisk koble inn 4×4 ved behov.
Stort sett vil man enten kjøre bilen i elektrisk modus fordi man ønsker å ikke bruke bensinmotoren, eller eventuelt hybridmodus dersom man skal kjøre litt langt. De to elektriske motorene gjør at man kan kjøre friskt i elektrisk modus, men da kommer man naturligvis ikke så langt som om man kjører litt pent med gassfoten.
Komforten i de lekre skinnsetene var meget god, og vi kan levende se for oss at de er komfortable også på langtur.
Vil du ha med tilhenger kan bilen trekke med seg inntil 1250 kg.
Kan prøves
Selv om det er merkelige tider i landet kan man fortsatt teste biler, de vaskes og renses mellom tester og det kan derfor være strategisk å avtale en test i forkant. På Auto-Car hjelper de deg så du kan få testet nye Opel Grandland X Hybrid4.