Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Hyundai Kona hybrid er litt av en utstyrsbombe, med elektrisk justerbare seter, rattvarme, filholder, adaptiv cruisekontroll, head-up display, ladeplate til mobilen, navigasjon, ryggekamera og mye mye mer.
Så er den en hybrid som lader seg selv under kjøring, slik at du kan kjøre i lave hastigheter og der det er lite motstand elektrisk. Elmotoren hjelper også til under akselerasjon og for å få ned forbruket på vanlig kjøring.
Kort liste over ekstrautstyr
Hyundai Kona hybrid får man med Premium utstyrsnivå, så kan man velge skinninteriør, soltak og metallic lakk fra den korte listen over ekstrautstyr, resten er rett og slett inkludert.
Bilen vi lånte fra Mobile Arendal hadde ikke soltak, men skinninteriør og metallic lakk var på plass fra listen over ekstrautstyr. Skinnsetene hadde både varme og kjøling, og nå som vi går mot varmere tider vil de som har forsøkt skinnseter med kjøling vite hvor komfortabelt det kan være.
Hybrid
Salget av hybridbiler i Norge har økt, og det er ikke så rart, for det er mange som bor i leilighet eller på steder der lading ikke er så lett å få til. Noen har også forøkt seg på noe ladbart og funnet ut at det ikke passet for dem.
En hybrid vil utnytte bremse-energien og energien som skapes når man skal holde fartsgrensen i nedoverbakke. Denne energien gjøres om til strøm som lagres på et batteri. I motsetning til en mildhybrid så har en hybrid såpass med lagringsplass på dette batteriet, at man kan kjøre elektrisk i lave hastigheter, og man får god hjelp til bensinmotoren når bilen akselererer eller man kjører opp bratte bakker.
Systemeffekten i bilen er på 141hk, og dreiemomentet er på 265NM. Man har girhendler bakom rattet som gjør at man kan overstyre den seks trinns dobbeltclutch automatkassen som bilen har. Man kan også velge sportsmodus blant kjøreprogrammene for å få en hurtigere akselerasjon.
Vi kjørte ikke bilen langt nok til å teste forbruk, og den var heller ikke innkjørt, for den var så ny. Ut fra målinger etter WLTP-standarden bør forbruket på blandet kjøring ligge mellom 0,50 og 0,54 liter på mila. På en langtur kan man komme under dette.
Kompakt og smidig
Hyundai Kona hybrid er en crossover med kompakte ytre mål. Lengden er på 4,165 meter og bredden på 1,8 meter, noe som gjør den ekstra smidig å manøvrere i bybildet. Det at man sitter litt høyt gir også svært god oversikt, og mange er glad i å sette seg mer inn i enn ned i en bil. Noe mer bakkeklaring på 17cm kommer også godt med på vinteren.
Den kommer med noen utrolig kule 18’’ lettmetallfelger, som bidrar til bilens tøffe ytre. Bilen vi tok med på kjøretur var i fargen Blue Lagoon, og det er mange stilige farger man kan få denne bilen i dersom man ikke må ha sort, hvit eller grå bil. Man kan selvfølgelig også få Kona hybrid i sort, hvit og grå, men du verden så mange stilige alternativer man har å velge mellom!
Man kan også trekke tilhenger med Hyundai Kona hybrid dersom man ønsker det, inntil 1 300kg kan den dra med seg bakpå hengerfestet. Dette er naturlig nok ekstrautstyr.
Priser
Hyundai Kona hybrid Premium starter på 345 900. Skinninteriør koster kr 10 000 og det gjør soltak også. Metallic lakk koster 5 900. Det vil da si at bilen vi kjørte med skinn og metallic lakk koster 361 800.
Hyundai Kona hybrid kan du nå teste hos Mobile Arendal, for det er mye bil og utstyr man får for pengene her.