Alt er nytt på BMW 1-serie!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Når vi henter bilen hos Bavaria Arendal er det litt regn i luften, men det skal snart klarne opp og været skal få skinne sammen med de gode kjøreegenskapene i nye BMW 1-serie.
Dette er den tredje generasjonen av BMW sin 1-serie.

Ny plattform
Da nye BMW 1-serie skulle lages ble det utviklet en helt ny plattform for at den skulle bli forhjulsdrevet, og denne plattformen tok det flere år å utvikle. Resultatet er mer plass til folk og bagasje, samt meget gode kjøreegenskaper som rett og slett bare må oppleves.
Bilen har blitt 5mm kortere enn forgjengeren, men bredden har økt med 34mm og høyden med 14mm.
Folk har nå mer hodeplass og benplass og plass i bredden, og i bagasjerommet kan du ta med deg hele 380 liter før du begynner å slå ned noen bakseter, en økning også her på 20 liter. Vil du dra henger kan den veie inntil 1 300 kg.
BMW 1-serie fortjener at du tar den med ut på svingete vei slik at den kan få fram smilet ditt. De færreste kjører bilen sin opp mot limit på svingete vei, men er du av dem som elsket å sladde med din 1-serie, så er ikke akkurat den øvelsen like enkel med forhjulstrekk. De fleste andre vil kose seg massevis på svingete veier med nye 1-serie.
Mye av grunnen til at BMW 1-serie er en fryd på svingete veier er den nye ARB-teknologien som noen kanskje kjenner fra i3s. Dette systemet gir bedre momentoverføring ved akselerasjon, kurvekjøring og kjøring på vått/glatt underlag. Hjulspinn kontrolleres med større nøyaktighet og hastighet med ARB, og reduserer tendensen til understyring som andre forhjulsdrevne biler kan ha utfordringer med.
Hva med motorveier? Den er meget god og komfortabel også på motorveier og veier som ikke har så mye svinger. Men det er ikke like lett å kjenne og merke hvor gode kjøreegenskapene er når man er så langt unna det som kan defineres som utfordringer for en bil.

Bensin og diesel
Vi testet BMW 118i med 7-trinns automatgir, noe man kan konfigurere selv om den har manuelt gir som standard. En bensinmotor med 140 lekne hester, de er friskere enn 0-100 km/t på 8,5 sekunder skulle tilsi, og bør oppleves ute på veien, spesielt med kjøremodus Sport! Startprisen er på 330 300 + frakt/klargjøring og eventuelt ekstrautstyr man ønsker med bilen.
Forbruket er oppgitt etter WLTP-målenormen til å være mellom 0,59 – 0,71 liter på mila på blandet kjøring. Da vi testet litt ble forbruket på 0,57 liter på mila, så her ser WLTP-tallene ut til å stemme meget bra.
Framhjulstrekk er positivt for fremkommelighet på glatt vinterføre, ettersom motoren også er fremme i en bil.
Man kan få 1-serie med en 306hk bensinmotor også, og den er helt vilt morsom å kjøre! M135i har også xDrive.
Man kan også få nye BMW 1-serie med 2 ulike dieselmotorer. En 118d med 150hk og manuelt gir og en 120d med 190hk automatgir og xDrive.

Design
Design vil alltid være en smakssak, og vi husker mye brudulje den gang Chris Bangle kom med nytt design til BMW på starten av 2000-tallet.
Da BMW 1-serie kom i 2011 ble den av Vegard Johnsen i Broom definert som den stygge andungen, men senere ble designet elsket. Det kan med andre ord av og til ta noe tid å bli glad i et design på en bil.
Den nye 1-serie ligner ikke spesielt mye på forrige 1-serie, og de som da kanskje elsket designet på forrige 1-serie trenger nok noe mer tilvenning for å ta til seg det kraftfulle, tøffe og bredere ytre på nye 1-serie.
Selv synes jeg designet er kult, og jeg synes det er ganske vilt hva man kan få av utstyr til en 1-serie, som man kanskje ikke finner hos andre i samme klasse.

Bør oppleves
Interiøret på nye 1-serie er også helt nytt, og oppleves aller best fra innsiden av bilen.
Nye BMW 118i kan du bli bedre kjent med hos Bavaria Arendal, og det anbefales! Mellom hver prøvetur blir bilen desinfisert, så det er fordelaktig å avtale tid for å teste bil i disse dager.
Vi anbefaler å prøve sportknappen på svingete vei, slik at du samtidig får trent smilemusklene og kost deg skikkelig i en litt underlig tid.