Tidenes tøffeste Corolla!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Toyota Corolla GR Sport kan velges som 5-dørs variant eller som du ser på bildene i denne saken en stasjonsvogn. Begge karosserivarianter kan velges med 2 ulike motorer, en 1,8 liters bensinhybrid med 122hk eller en 2,0 liters bensinhybrid med 184hk.
Unikt utstyr for GR Sport:
– GR 17’’ aluminiumsfelger (1.8 ltr)
– GR 18’’ aluminiumsfelger (2.0 ltr)
– GR sportsratt med røde sømmer
– GR sportsseter med kontrastsømmer i delskinn og skikkelig kult design
– Sort bi-tone tak og sort takspoiler
– GR sidespeil, grill, sidelister, og flere detaljer i sort.
– GR støtfanger foran og diffuser bak.
– Apple carplay/ Andriod Auto
– 8’’ multimediaskjerm
– På 2.0 ltr stasjonsvogn, eller Touring Sports som Toyota kaller den så får man også med kick sensor bakluke

Priser
1,8 liters motor på 5-dørs varianten av Corolla GR Sport koster fra 372 900 levert Toyota Arendal. Ønsker du stasjonsvogna, som er den vi testet og som du ser bilder av her så starter den på kr 392 600.
Går du opp til den sterke 2,0 liters motoren med 184hk så får du også med større felger, og her starter 5-dørs varianten på kr 410 300 og stasjonsvogna på kr 431 600.

Hybrid
Da vi kjørte denne hybriden rundt i Arendal overrasket det oss hvor ofte den kjørte elektrisk, selv ute på motorveien med cruisekontrollen på 90 så begynte den å kjøre elektrisk når det var antydning til nedoverbakke. Dette gjorde at forbruket på vår lille test-tur havnet på 0,4 liter på mila med 1,8 liters motoren i stajsonsvogna.
De nye hybridmotorene til Toyota har virkelig fått mange positive egenskaper når det gjelder evnen til å kjøre mye mer på batteridrift.
I hastigheter under 30 km/t kan man også bruke en EV-knapp i bilen for å gi beskjed om at man ønsker å kjøre elektrisk. Det kan jo være at man skal kjøre litt i bygater med folk som vandrer rundt, eller i nabolaget når mange er på rusletur.
Å definere 122hk motoren som en racer er jo å overdrive, men er man på jakt etter krefter som står mer i stil med bilens utseende kan man jo velge 2,0 literen med 184hk.

Kjørefølelse
Nye Toyota Corolla er bygget på en nyutviklet plattform som gir bra støydemping, god støtdemping og likevel bra kontakt med underlaget slik at man ikke overraskes. Dette gjør bilen mye bedre om man skal kjøre den på svingete og krevende vei. På med normal vei med god standard tenker man kanskje ikke like mye over at komforten og styringen har blitt meget god.
Demobil av Toyota Corolla GR Sport finner du hos Toyota Arendal, den bør sees og prøves!