Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Dacia Duster er en crossover, altså en liten SUV, som du setter deg mer inn i enn ned i. Det er også en meget rimelig bil, som du kan få med forhjulstrekk for kr 249 000 i utstyrsnivå Comfort, og kr 264 000 i utstyrsnivå Prestige. Firehjulstrekk gjør at det blir mer avgifter fra staten, og prisene med 4×4 starter på kr 304 000 i utstyrsnivå Comfort og kr 319 000 for utstyrsnivå Prestige. Vi fikk låne Dacia Duster 4×4 Prestige, og dro opp til Øynaheia for å se om vi kom greit fram der oppe i nysnøen.
Dieselmotor
Når det gjelder valg av motor til en Dacia Duster er det både enkelt og fort gjort, for den leveres kun med en 1,5 liters dCi diselmotor som yter 115hk, og motoren kombineres med en 6-trinns manuell girkasse. Skulle du rusle inn på dacia.no og se i brosjyra, så trenger den i skrivende stund litt oppdatering når det gjelder motorer som tilbys til Dacia Duster.
Uansett utstyrsnivå så får du med cruisekontroll som du aktiverer med en knapp mellom forsetene, og som du betjener med knapper på rattet. Her kan du skifte gir uten at du slår av cruisekontrollen, noe som er meget praktisk på langtur når cruisekontrollen gjerne brukes.
Vi kjørte ikke bilen langt nok til å få testet noe forbruk i denne omgang, men en ikke alt for kraftig dieselmotor er som regel hyggelig når det gjelder forbruket.
Ekstra med utstyr på Prestige
Velger du Prestige utstyrsnivå får du med 17’’ alufelg, førersete med korsryggstøtte, takrails og beskyttelsesplaten på støtfanger foran og bak i sølvfarge, Media Nav Evolution – infotainmentskjerm på 7’’ med navi, og ryggekamera, parkeringssensor bak, tonede ruter for bakseter og i bakruta, midtarmlene foran med mer, og det er egentlig ganske mye utstyr i forhold til prisforskjellen.
Det finnes også en liste med tilgjengelig ekstrautstyr som testbilen hadde en del av, som metallic lakk til kr 4 500, Automatisk klima til kr 3 000, Multi view kamera som gjør at du kan velge å se foran bilen eller på høyre eller venstre side av bilen – veldig praktisk i terrenget! Multi view koster kr 3 000. Nøkkelkort som gir deg keyless åpning/låsing og start av bilen til kr 3 000. Totalsum for alt ekstrautstyret i testbilen blir da kr 13 500. Svært overkommelig!
Gir 4×4 grei fremkommelighet?
Vi forsøkte oss opp noen ubrøytede bakker, og satte 4×4 systemet i «lock» med vribryteren som er mellom forsetene. Vi merket ikke antydning til at bilen hadde noen utfordringer med å komme seg opp. God bakkeklaring på 21 cm har den også!
Om du skal ned bratte bakker har du en knapp i midtkonsollen som gir deg «hill descent control» – der firehjulstrekksystemet brukes til å frakte deg trygt ned de bratteste og glatteste bakkene.
En stor fordel med å slå på 4×4 med en vribryter, kontra å ha 4×4 hele tiden, er at man kan ha systemet på framhjulstrekk når man ikke kjører på veier med utfordringer, og sånn sett kan man spare drivstoff i det daglige.
God komfort
I en bil som er litt ekstra rimelig forventer man jo å finne noe som produsenten har spart penger på, og i mange tilfeller opplever man det når man kjører bilen fordi det er først da man erfarer fjæringskomfort og støyisolering i bilen.
På vei opp til Øynaheia var det lett å merke at fjæringskomforten var god, og at støyisoleringa også var god, så her har ikke Dacia spart på pengene i produksjonen.
Dacia har vel heller spart noen kroner på å ikke bruke verdens mest eksklusive materialer over alt inne i bilen, samtidig har vi kjørt biler som oppleves mye billigere innvendig enn Dacia Duster gjør.
Bilens egenvekt varierer litt med ekstrautsyr man har med, men rundt 1 350 kg et sted vil en Dacia Duster veie, og da er det bra at den kan trekke med seg hele 1 500kg på tilhengerfestet.
Ta turen til Auto-Car for å bli bedre kjent med nye Dacia Duster!