Mazda og MECA

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Kai Arne Bie på kundemottaket hos Sigmund Aasen viser oss rundt i lokalene, og vi starter i butikken der vi også finner Asle Creighton som jobber med å få bestilt inn deler til reparasjoner og annet som ikke allerede er på det innholdsrike lageret til Sigmund Aasen.
– Vi har det aller meste her av deler, og må vi bestille, så tar det normalt 2-3 dager fra hovedlageret vårt i Belgia, forteller Asle.

MECA-verksted
– Vi er et Meca-verksted, noe som betyr at vi kan ta service og reparasjoner på alle bilmerker her hos oss, forklarer Kai Arne.
– Det blir jo aller mest Mazda og Hyundai, men en del andre merker kommer også hit for å få service og reparasjoner, sier Kai Arne.
Vi rusler inn på selve verkstedet, og bort til en CanAm sekshjuling som rett og slett er ganske så tøff.
Har den fått noe service denne kanksje?
– Ja, denne har fått en service, også har den fått seg en ny vinsjvaier her bak, forklarer Kai Arne.
Kan dere skifte ruter her også?
– Ja, det kan vi få skiftet til de fleste merker, men også der blir det jo mest Mazda og Hyundai vi jobber med, forklarer Kai Arne.

Bremseservice
– Her har vi en Mazda CX-3 som får service og bremseservice, sier Kai Arne
Vi ser Rune Holm heller noe i drivstofftanken, og spør hva som skjer her?
– Det her er et middel som renser og vedlikeholder dyser og stempler i motoren. Det er jo ikke noe som står som et eget punkt i servicelista, men vi vil jo helst at kundens motor skal leve så lenge som mulig og oppføre seg så bra som mulig, så vi tar det med, forklarer Rune.
Litt senere skrur har på noen bremseklaver, og vi spør hva det vil si med bremseservice?
– Vi tar jo en full gjennomgang av bremsesystemet, og noen ganger holder det å smøre opp klossene så de beveger seg som de skal, sier Rune
– Her viste det seg at bremseskiver og bremseklosser trengte å skiftes, så da må vi gjøre det her, forklarer Rune.
– Og bremseklavene som skal holde på bremseklossene sandblåser vi rene, slik at ikke noe skal hindre klossene i å flyttes inn på bremseskivene når man trykker på bremsene, forklarer han.


Service med datamaskin

Ved en CX-5 finner vi Ole Aasen som har satt seg inn i bilen med en datamaskin, og vi spør hva datamaskinen kan fortelle?
– Nå får vi opp alle verdier som følere i bilen leser av ulike verdier, også vet vi jo hvilke verdier som skal vises om alt er i skjønneste orden, og vil raskt finne ut om det er noen punkter vi må se litt ekstra på i servicen av denne bilen, forklarer Ole.
Bakenfor CX-5’en står det noen maskiner som Kai Arne forklarer oss hva er når vi spør.
– Her har vi to maskiner som brukes til AC-service og påfyll av AC-gass i klimaanlegg. Maskina til høyre er for litt eldre biler som skal ha en litt annen gass-sammensetning enn de nye skal ha som vi bruker maskina til venstre på, sier Kai Arne mens han peker på maskinene.
– Denne maskina her bruker vi til å rense automatgirkasser, forklarer Kai Arne videre.

Dekkhotell
Nå er det jo ikke så mange måneder til sommerdekkene skal tilbake på bilene våre, er det slik at dere har dekkhotell her?
– Ja, her har vi dekkhotell, og kan huse dekk til 250 biler, men vi har litt ledige plasser igjen her, svarer Kai Arne.
– Dersom noen kommer hit og vi ser at de trenger nye dekk, så forteller vi naturligvis om dette, og da kan Asle på delelageret hjelpe til med å bestille noen nye.

Lakk Service
Da fikser jo dere det meste her, men om en bil skulle få en skade så samarbeider dere kanskje med noen?
– Da er jo vi ekstra heldige ja som har datterselskapet Lakk Service rett over veien her, sier Kai Arne og peker over på bygningen på andre siden av veien.
– Vi kan jo ta turen over så du får se litt hvordan det er der, foreslår Kai Arne, og det vil vi jo gjerne se!
Vi kommer inn i et ganske stort lokale med god takhøyde, varme i gulvet og godt avtrekk. Langt inne kan jeg se en lakkboks, et blanderom og et klargjøringsrom som er i god avstand til de som pusser og fikser mer mekanisk på bilene som har fått seg en smell.
Hva har skjedd med denne bilen?
– Denne sklei litt ut av veien på glatta, forklarer Iselin Arnesen som har på seg en romdraktlignende sak.
– Hit til oss kommer det mange saker fra alle forsikringsselskap, og vi gjør det vi kan for å få bilene så raskt som mulig tilbake på veien igjen, forklarer Iselin.
Det var litt av en drakt det der, den ligner jo nesten på en romdrakt!
– Ja, den her hjelper godt når jeg jobber i lakkboksen, både med å unngå støv og med at jeg ikke skal puste inn noe jeg ikke har godt av å puste inn, forklarer Iselin.
Det er kanskje også noen lærlinger som jobber her?
– Ja, du tok et bilde av Maria der borte som pusser på en bil, hun er en av lærlingene her, forklarer Iselin