Kia Ceed SW – nå som ladbar hybrid!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Kia Ceed SW oppleves et hakk større enn VW Golf, og som stasjonsvogn får man med seg hele familien og all bagasjen dit man ønsker å kjøre. Nå har den også kommet som ladbar hybrid, noe som gjør at forbruket i hverdagen kan bli meget lavt.

Elektrisk rekkevidde
En Kia Ceed SW ladbar hybrid har en rekkevidde elektrisk etter WLTP-normen på 50 km, men da vi testet bilen kom vi 59,4 km. Nå skal det sies at Kia har lagt inn at motoren skal gå litt innimellom for å smøre og varme den, slik at den kan bidra når du trykker gasspedalen langt nok inn for å gi deg den ønskede akselerasjon.
Hvorfor har Kia valgt å gjøre dette på sine ladbare hybrider? Jo, det handler om lang levetid for bensinmotoren. På en Kia har du 7 års garanti, det er en bil som er laget for å leve i mange år. Når man trykker ned gasspedalen for å få akselerasjon, og bensinmotoren plutselig må bidra rett inn i et kraftig gasspådrag, så er det en fordel for motoren at den ikke er helt kald når det skjer.
Da vi hadde kjørt 59,4 km fikk vi ikke lenger lov av bilen til å kjøre i «elektrisk» modus, selv om det var 14% igjen på batteriet, dette er fordi at bilen da kjører som en hybrid når man ikke lenger kjører i el-modus.
Nå hadde ikke vi bilen lenge nok til å teste forbruk på en lang tur, men vi målte forbruket med cruise-kontrollen på 100 km/t fra IKEA til Grimstad, og da landet forbruket på 0,5 liter på mila med så tomt batteri som vi klarte å få til.

Kjøreglede
Det er ikke en fast og forhåndsdefinert definisjon av kjøreglede, det er mer en subjektiv oppfatning av en del egenskaper en bil kan ha.
For meg er kjøregleden god dersom bilens fjæringer gjør at den ikke krenger for mye i svinger, at man får noe respons fra underlaget, at styringen oppleves presis og at motoren har et skyv som gjør at man føler en klar sammenheng mellom trykk på gasspedal og bevegelse i bilen.
En slik kjøreglede i forhold til motorens evne til å gi god forflytning er gjerne litt ekstra god i ladbare hybrider, fordi elmotoren bidrar når bensinmotoren normalt har lavt turtall, og bensinmotoren kan overta når turtallet blir høyere.
Vi kan varmt anbefale et trykk på sportsknappen i Kia Ceed SW ladbar hybrid, spesielt når du ferdes på svingete og krevende vei, for å virkelig få kjenne på motorens drag og fjæringer og presis og leken styring

Tre ulike utstyrsnivåer
Ceed SW ladbar hybrid kan du få i Classic utstyrsnivå fra kr 352 900, Active utstyrsnivå fra kr 382 900 og Exclusive fra 422 900.
Utstyrsnivå Exclusive som vi testet har mer utstyr enn mange andre merker kan tilby i klassen, som el-seter med minne og varme + kjøling, varme i ratt, parkeringsassistent, nøkkelfri inngang og start, regnsensor, adaptiv cruisekontroll, lane following assist, app der du kan se hvordan det står til med bilen og ladingen, stort soltak og mye mye mer.

Snart kommer også…
Kia Xceed som også er med på bildet her kommer også ganske snart som ladbar hybrid, men allerede nå kan du altså ta turen til Bertel O Steen på Stoa for å teste den helt nye Kia Ceed SW ladbar hybrid.