Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det er noe med proporsjonene og designet på Volvo V60 som er meget lett å like, og nå kan man også få den i et utstyrsnivå som heter Polestar Edition. Hva det innebærer og hva det betyr for bilen skal vi se litt nærmere på. Vi har også sett litt på hvor langt den går elektrisk.
Historien bak Polestar
Flash Engineering var det første navnet på selskapet som ble grunnlagt i 1996 for å drive Volvo sitt fabrikkteam i STCC – Swedish Touring Car Championship. Sjåføren Jan «Flash» Nilsson som startet Flash Engineering fikk umiddelbar suksess og vant STCC i sin Volvo 850 Super Touring.
Navnet Polestar kom i 2005, og har mange symbolske årsaker, som polarstjernen som viser veien til det iskalde nordlige Sverige, samt Pole position – tetposisjonen i starten av et race.
I 2009 tok Polestar-sjåførene Robert Dahlgren og Tommy Rustad alle tetposisjoner i STCC i sine Optimaliserte Volvo C30, en rekord ingen senere har klart å ta. Dette året ble også Polestar den offisielle performance-partneren til Volvo, og en helt vanlig Volvo gatebil med turbomotor fikk for første gang Polestar optimert motorprogram.
I 2013 kom den aller første produksjonsmodellen med Polestar-optimering fra fabrikk i Volvo S60 Polestar. Det første året ble bare 100 biler laget til det Australske markedet som en utvikling mot en fremtidig ekspansjon. I 2014 ble Volvo S60 og V60 Polestar lansert i åtte markeder.
Volvo og Geely har også gått sammen om å danne et eget bilmerke som heter Polestar, der en del har fått med seg Polestar 2, en elbil som kommer i 2020. Polestar Engineered vil likevel leve videre som Volvo sin løsning for optimering av Volvo.
Hvorfor Polestar optimering?
En Volvo som er Polestar optimert har i utgangspunktet fått et nytt motorprogram som styrer gassrespons og hvordan girkassen skal fungere sammen med motoren. Resultatet er mer kraft, raskere akselerasjon, smidigere girskift og økt dreiemoment.
Man får rett og slett en sprekere utgave av Volvoen man hadde som et utgangspunkt.
Polestar Edition
I dag kan man få tak i S60, V60 og XC60 som T8 som Polestar Edition, og det er en mer omfattende endring enn kun optimalisert motor og drivsystem.
Motoren gir 405hk og 670NM, S60 og V60 har kraftige Brembo bremser, og XC60 har kraftigere bremser fra Akebono. Alle har justerbare støtdempere fra Öhlins og Chassiet er optimalisert av Polestar.
Bilenes ytre har også fått doble integrerte enderør og en fargetilpasset støtfanger. Inne i bilen finner man gule setebelter og masse som normalt sett er på listen over ekstrautstyr til en R-design som er utgangspunktet, som er inkludert i Polestar Edition.
Alt som er inkludert kan ikke nevnes, men litt tar vi med her, som girskift padler bakom rattet, oppvarmet ratt og bakseter, oppvarmede spylerdyser, CleanZone luftkvalitetssystem, Harman Kardon Premium Sound er noen av godbitene som er inkludert.
Prismessig snakker vi om et tillegg på 80 – 100 tusen for en Volvo som har dette utstyrsnivået.
Opplevelse
Man kan fort tenke at det ikke var så mange hestekrefter ekstra man fikk ut av den Polestar optimeringen, men tro meg, det merkes! Det er en særdeles kraftfull og sprek opplevelse å kjøre en V60 Polestar Edition. Motor og girkasse jobber utrolig godt sammen for å levere deg mer kraft, og raskere og mer kontant enn i en V60 T8 som også er sprek.
Fjæringene er helt klart satt opp mer sportslig, og du får mer kontakt med underlaget, og du kan justere dem ettersom du liker mye kontakt med underlaget eller litt mindre av dette. Selv i den mest komfortable posisjon har du god kontakt med underlaget. Poenget med denne kontakten er at du som sjåfør lettere får med deg hva slags underlag du er på, noe som gir deg muligheten til mer presis kjøring.
Mange forbinder kanskje ikke Volvo med sportslige biler, men mer med stor og solid familiefrakter. Og er du ikke så glad i sportslige biler finnes det mer komfortable alternativer du kan velge enn en Polestar Edition. Du vil jo fortsatt kunne få motor/gir optimeringen i en Polestar Engineered motorprogramvare. Dersom du derimot vet å sette pris på sportslige egenskaper bør du sjekke ut en Volvo Polestar Edition! Du bør oppleve den!
Elektrisk rekkevidde
En Volvo ladbar hybrid med twin engine kjører ikke 100% elektrisk når det er kaldt ute, og er ikke alene om det. Bensinmotoren varmer litt opp batterier og annet for å sikre lengst mulig levetid. Vi kjørte Volvo V60 Polestar Edition i Pure-modus fra Grimstad på gamleveien til Sørlandsparken og retning Kjevik, på 60-70 km/t hastigheter, en del opp og ned, og flere rundkjøringer som krever akselerasjon. Da kom vi 47 km elektrisk.
På veien tilbake nullet vi måleren for å sjekke forbruket i 100 km/t fra IKEA til Grimstad, og fikk da et forbruk på 0,62 liter på mila når vi satte på cruise-kontrollen i 100 km/t-sona. Noe mer i dybden på forbruk hadde vi ikke tid/mulighet til å gå i denne omgang.
Hilste også på XC60
Vi fikk også hilse på en Volvo XC60 Polestar Edition da snøen kom til Sørlandet, og kan skrive under på at også det er en bil man får stor glede av å kjøre om man har litt sans for sportslige kjøreopplevelser.
Dersom man er på jakt etter en sportslig SUV bør den helt klart sjekkes ut!
Ingen ulempe på vinterføre at man kan velge AWD i kjøreprogrammet på alle Polestar Edition, i tillegg til det underholdende Polestar kjøreprogrammet som også er der.
Volvo V60 Polestar Edition har de som demobil hos Autostrada i Arendal, og vi kan varmt anbefale en prøvetur!