Auto-Car har en fin Opel Corsa man kan teste, og selv om teksten på bilen er reklame for den elektriske varianten som snart dukker opp, så er ikke denne testbilen av det elektriske slaget. I denne finner man en nærmest overraskende artig 1,2 liters turbo bensinmotor som har litt ulikt antall hestekrefter alt etter hvilket utstyrsnivå du velger av Corsa.
Ulike utstyrsnivåer
Innstegsmodellen til Opel Corsa heter Edition, og er utstyrt med 75hk og manuell girkasse. Startprisen her er på kr 230 900.
Så kommer Elegance som neste utstyrsnivå, da har 1,2 literen fått turbo og 100hk. Noe av utstyret som er ekstra på Elegance er elektronisk klima, komfortseter i delskinn, nøkkelfri start, LED hovedlys, sikt og lyspakke og parkeringssensorer bak. Denne starter på 263 900 med manuelt gir og 288 900 med automatgir.
Toppmodellen heter GS-Line, og da har turbobensinmotoren fått 130hk. Denne leveres kun med automatgir og starter på 333 900. Her får du med utstyr som sportschassis, sportsseter, LED Matrix lys, Adaptiv cruisekontroll, 180 graders ryggekamera samt sensorer foran og bak, filholderassistent, trådløs lader for mobilen, Apple CarPlay/Android Auto og mye mye mer.
God å kjøre
Vi luftet en Corsa Elegance med mye av utstyret som man finner på GS-Line. Motoren på 100hk overrasket positivt sammen med automatgirkassen, for den opplevdes nærmest overraskende frisk og fin å kjøre med denne motoriseringen. Det skulle man kanskje ikke tro ut fra 0-100 tiden som er på 10,8 sekunder på testbilen, og derfor ble vi noe overrasket.
Vi prøvde oss også på en del av bakkene i Arendal, for da kjenner man raskt om en bil er undermotorisert, men det var rett og slett en trivelig kjøreopplevelse!
Litt over 4 meter bil med hjulene plassert godt opp mot hvert hjørne gir en stabil og god kjøretur med Corsa, og bidrar til stabilitet og komfort på motorveien i tillegg til kjøregleden man opplever på mer svingete og utfordrende vei.
Dersom man kikker på en litt eldre Opel Corsa, og dagens modell, må det være lov å mene at det her har skjedd svært store designmessige fremskritt! Kult utseende på nye Corsa!
Lav vekt
Opel Corsa veier rett rundt 1 000kg litt avhengig av hvilken utstyrsmodell du velger. Fra 980kg på innstegsmodellen, via 1 090kg for Elegance og opp til 1 158kg for GS-Line.
Her ligger mye av årsaken til at man kan ha det moro med få hestekrefter i denne bilen.
Hengervekten er maksimalt 1 200kg om du velger Elegance eller GS-Line.
I bagasjerommet har du plass til 309 liter opp til toppen av bakseteryggen, og legger du ned baksetene kan du ha med deg 1 081 liter.
Ta turen til Auto-Car for å teste nye Corsa du også, se om du er enig med juryen i AutoBest!
Kommer som elbil
Like over påske lanseres også Opel Corsa som elbil, og da heter den e-Corsa. Den kommer med en 136hk elmotor og et 50kW stort batteri, og som alle andre elbiler leveres den også med automatgir.
Når man ser på rekkevidde i forhold til WLTP-målemetoden så får man 330km, og det baserer seg da på et snittforbruk på 17 kWt/100 km.
Noe elbilister har oppdaget betyr vel så mye som rekkevidde er ladehastighet, og e-Corsa skal kunne lades med hastighet opptil 100kW med CCS-plugg. I praksis vil det si at det tar om lag 30 minutter å lade fra 0-80 % dersom man har tilgang på en hurtiglader med denne maksimale ladehastigheten bilen kan ta imot.
Innstegsmodellen for e-Corsa heter e-Selection og starter på kr 261 900, så kommer e-Edition som starter på 269 900 og toppmodellen heter e-Elegance og starter på 283 900.
Dersom man vil ha e-Corsa kjapt kan den naturligvis bestilles nå hos Auto-Car.