Nå er alle Suzukimodeller tilgjengelige som hybrider!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Selv om det blåser og snør er det lett å se at Stian L Skjeggedal, Rune Jacobsen og Sven Marcus Helland koser seg over snøværet. Skikkelig Suzukivær! For alle de nye hybridene fra Suzuki har naturligvis 4×4 og meget god fremkommelighet på glatta.
Ettersom Vitara ikke har vært hybrid før, tok vi med oss den for å finne noen gufne bakker vi kunne teste bakkestart og 4×4 med ALLGRIP-systemet i.

Bakkebyen Arendal
Det er virkelig ikke vanskelig å finne bakker i Arendal, men en som er skikkelig bratt, og med sving, og der vi og andre har observert flere med store problemer måtte jo være et godt utgangspunkt for å teste 4×4 egenskapene til Suzuki Vitara Hybrid 4×4.
Like ved Arendal Sykehus går det en slik bakke, Fjellveien som går opp til Høyveien, her har det blitt observert flere biler i autovernet i bunnen av bakken. Jeg stanset bilen oppi bakken for å knipse noen bilder, og må vel kanskje innrømme at bakkestart med manuelt gir ikke akkurat er en favorittøvelse når det er så bratt og glatt som her. For de som har testet Suzuki før så vet de at dette gikk meget bra, Vitaraen gikk så fint opp bakken at den nærmest lo litt av at jeg definerte dette som en utfordring.
Nye Suzuki Vitara har et system som heter ALLGRIP, der du kan fortelle bilen litt om forholdene du kjører på. Når det ikke er glatt kan du velge sportsmodus, og er det snøvær er det et eget snømodus. Lock er også mulig dersom du har større utfordringer, som en svært glatt bakke for eksempel. Auto er også en valgmulighet der bilen selv finner ut hva bilen selv opplever av grep.

Hybrid
Suzuki Vitara Hybrid 4×4 kommer med Suzuki sitt hybridsystem: SHVS – Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Energien som skapes ved nedbremsing eller reduksjon av hastighet lagres i et batteri, og tilbakeføres til fremdriften av bilen under akselerasjon for å få ned forbruket av drivstoff.
I tillegg til hjelp i akselerasjon vil systemet også slå av motoren ved stans for rødt lys eller lignende, og hjelper også til med igangsetting av motoren igjen.
Hybriden leveres med en 130hk turbomotor og manuell girkasse.
Dersom man vil ha automatgir kan man også få Vitara med 140hk turbomotor og automatgir uten hybridsystemet. 4×4 med ALLGRIP-systemet følger med uansett.

Priser
Suzuki Vitara Hybrid starter på kr 349 900.
S-Cross Hybrid starter på kr 349 900.
Swift Hybrid starter på kr 239 900.
og Ingis Hybrid starter på kr 229 900.
Ta turen til RSA-Bil Arendal for å prøvekjøre og for å få mer informasjon om de nye hybridmodellene fra Suzuki.