Kunden får se under bilen sin på film!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi besøker verkstedet hos Bavaria Arendal, og starter ute i kundemottaket der vi treffer 4 blide og hyggelige mennesker. Anne Grete Støyl ønsker mange velkommen, og hjelper folk å komme i kontakt med rett person. Odd Asle Gauslå og Anders Haslestad Jr er i kundemottaket for service, og Rune Frydenberg jobber mye med å sørge for at rett del er på plass til rett tid.
Vi blir guidet rundt på verkstedet av Servicesjef Bjørn Heia som viser oss inn til et stort rom med hele 9 arbeidsstasjoner.

Filming av bilene
Jeg får øye på en som går med mobilen og filmer under en bil, og det kan jeg ikke si at jeg har sett før på mine mange verkstedbesøk, så jeg spør hva det er som skjer?
– Vi filmer under alle biler som kommer hit på service, slik at kunder som normalt sett ikke kryper under bilen kan få se hvordan det står til under der, forklarer Trond Reiersølmoen som filmer under en BMW X1.
– Vi har bare fått positive tilbakemeldinger fra folk som synes det er fint å få se hvordan det står til under bilen deres, sier Trond.
Men hvordan får de disse filmklippene?
– Kunden får en sms med en lenke til filmklippet, forklarer Bjørn, og viser meg på en skjerm hvordan det kan se ut for en kunde.
– Her kan man se filmen, også får man opp dersom det er noe som man bør fikse på, og da varierer det fra anbefalte saker og ting til reparasjoner som må gjøres, og da får kunden sett hva det dreier seg om, og kan svare om de godkjenner at dette skal fikses, forklarer Bjørn.
– Dermed er kunden med på beslutningene, og får ingen overraskelser på fakturaen, og det setter folk pris på, sier Bjørn.

Deler senest neste dag
Men det kan jo dukke opp uforutsette ting man kan oppdage gjennom en service, hvordan er det da med deler til slikt?
– De vanligste delene som vi har mest omsetning av har vi her på lageret, og vi kan sjekke med Bavaria i Kristiansand eller Farsund om de har delen inne, forklarer Bjørn.
– Dersom det er en litt mer sjelden del så har vi et stort lager i Sverige som vi kan få deler av til neste morgen, forklarer han.
– Vi gjør jo alt det vi kan for at kunden ikke skal ha bilen på verksted lenger enn nødvendig, sier Bjørn.
Dersom man er avhengig av bilen for å komme seg på jobb og slikt, har dere da noe tilbud til kundene?
– Ja, vi kjører daglig kunder til jobben i Arendal sentrum, og de som har en mer reisende jobb kan jo leie bil av oss, forklarer Bjørn.

Ruteskift, EU-kontroll, Service og reparasjoner
Vi går litt videre og finner en BMW i3 som får en ny frontrute av Roger Thorsen.
– Her er det frontruter rett fra BMW, og vi har kalibreringsutstyr for sensorer og kameraer som er i ruta, slik at alle systemer fungerer optimalt etter et ruteskift, forklarer Roger.
Vi ser en lasermåler ved en av arbeidsstasjonene, og jeg spør om det er til dekkjustering?
– Ja, dette er firehjulsapparatet vårt fra Hunter med laserstyrt justering av hjulvinkler, sier Bjørn.
Litt lenger inn i lokalet finner vi en lærling, Adrian Haslestad som jobber med å smøre opp bremsene på en bil. Disse bremseklavene her så fine ut!
– Ja, de har vi sandblåst for å få vekk rust og slikt som våre saltede vinterveier er med på å lage, også har vi rengjort bremseklossene som skal smøres i festene og settes på igjen, forklarer Adrian.
Ved en datamaskin like ved finner vi Jan Lauvrak, som viser oss alle styreenhetene og datanettverkene som befinner seg i en BMW X5.
– Her kan vi feilsøke feilmeldinger vi finner i systemet, forklarer Jan.
– Så kan vi få utbedret det som var problemet enkelt og raskt fordi vi har egne prosedyrer for å finne ut hvorfor den aktuelle feilmelding har dukket opp, forklarer han.

Bilene sender melding til servicemottaket
– I BMW har vi noe som heter Connected Drive, og da får servicemottaket beskjed om at det nærmer seg en service, de får opp hvor lenge det er til skift av luftfilter eller oljefilter eller andre deler, og tar kontakt med kunden for å finne den optimale dato for en service, forklarer Bjørn.
Vi får se på skjermen til Rune Frydenberg hvordan en slik melding til servicemottaket kan se ut.
– Når vi ringer kunden og forteller at bilen deres snart vil ha service er det en del som blir litt overrasket over at vi vet om det, men det er en positiv overraskelse, forklarer Rune.
– Veldig mange har jo serviceavtale, så vi bare avtaler en dato, også er jo både arbeid og deler og service inkludert i serviceavtalen, forklarer Bjørn.
– Vi jobber hele tiden for at kunden skal oppleve et enklere bilhold, avslutter Bjørn.