Toyota RAV4 – nå også som ladbar hybrid!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi ble med Toyota Norge til Kenshiki Forum i Amsterdam
i januar for å hilse på den nye ladbare Toyota RAV4. Det er noen forskjeller i
utstyr på dagens hybridmodell og den ladbare hybriden som kommer. Den ladbare
RAV4 får mulighet for strømuttak i bagasjerom, klimaanlegg som kan fjernstyres
og forhåndsinnstilles fra en app, samt en forbedret multimedialøsning med
støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Head-Up display kan man også velge
til den nye ladbare RAV4. Røde sømmer i interiøret er også spesielt for den
ladbare Toyota RAV4.

Prisen

En ladbar hybrid har et større batteri, har en mye
høyere systemeffekt, og er dyrere å produsere, men takket være det norske
avgiftssystemet så blir ikke prisen høyere enn for hybridversjonen av RAV4 som
er på markedet i dag.

En startpris på kr 474 000 (levert Oslo), og med
det meste av utstyr på plass havner prisen rundt kr 557 000. Dermed er det
mange hos Toyota Norge som håper på at Toyota RAV4 skal bli en av de mest
solgte ladbare hybridene i Norge.

Bagasjerom og hengervekt

En del ladbare hybrider bruker av plassen i
bagasjerommet til batterier, og det skjer også i RAV4, men i all hovedsak skjer
dette «under gulvet» i bagasjerommet. Volumet er på 520 liter i den ladbare
hybriden, mens hybriden har 60 liter mer plass under bagasjeromsgulvet.

Bakerst i bagasjerommet er det en luke i gulvet, og et
romslig rom der alt av ladekabler kan ligge uten å oppta noe plass i
bagasjerommet.

Den ladbare hybriden kan også trekke henger, med en
hengervekt på inntil 1 500kg, det er bare 150kg mindre enn hybridversjonen
av RAV4 kan trekke.

Hybriderfaring

Toyota har god nytte av sin lange erfaring med å lage
hybrider, og selv om RAV4 nå kommer som ladbar hybrid, så vil den oppføre seg
som en hybrid når man drar på langtur, og dermed sørge for et hyggelig lavt
forbruk også på langturene.

Bensinmotoren som kombineres med de to elektriske
motorene er den samme som man finner i hybridversjonen av RAV4, noe som gir en
ganske heftig systemeffekt på hele 306hk. Dette flytter plugin-hybriden av RAV4
fra 0-100 på meget kvikke 6,2 sekunder.

Varmepumpeteknologien som brukes i Prius er også med i
den ladbare RAV4, noe som får ned forbruket når det er kaldt ute.

Kommer til høsten

Toyota Norge forventer biler til Norge i
september/oktober i 2020, og de har blitt lovet bra tilgang på biler til Norge.
Dermed er det mange som nå bestiller sin ladbare RAV4 som vil få den før 2020
er over.

Du er velkommen til å komme innom Toyota Arendal for å
bestille din ladbare Toyota RAV4!