Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Daglig leder Leif Christian Gromstad og
Servicemarkedssjef Espen Berg viser oss rundt hos Gromstad Motor Stoa, og vi
starter hos de som sitter i kundemottaket.
– Hos
oss har vi delt opp butikken for merkene Skoda og Nissan i to relativt klart
definerte soner under samme tak, sier Leif Christian.
Dermed finner man Serviceleder for Skoda der man
finner bilene fra Skoda, og Hans Eivind Hillestad svarer på telefoner og tar
deg imot om du skal ha Skodaen din på service. Serviceleder for Nissan
Aleksander Bentzen ønsker deg velkommen om du skal ha din Nissan på service.
– En
serviceleder er også den som koordinerer de som arbeider på verkstedet, dermed
blir det et ledd mindre i kommunikasjonen mellom de som arbeider med kundens
bil og kunden selv, forklarer Leif Christian.
Oljeskift – en liten del av en service
Nissan har jo lang erfaring med det å ha elbil, og en
del lurer kanskje litt på hva som skjer på en service av en elbil som ikke
bruker olje. Vi spør Trond F Gjeruldsen, og han skriver ut et serviceskjema.
– Det
mest sentrale i en service er jo å se over alle sikkerhetssystemer for bilen,
som oppheng og spesielt bremsesystemet. På elbil er det ikke så uvanlig at våre
saltede veier tærer litt ekstra på bremser og klosser, nettopp fordi elbileiere
stort sett regenererer framfor å faktisk bruke bremsene, forklarer Trond.
– Det
er med andre ord svært sentralt å få smurt opp bremsene ved en service, sier
Trond som viser oss en lang liste som skal sjekkes i en elbilservice.
– Selv om original service for en
elbil har en omfattende sjekkliste er gjerne servicekostanden på en elbil
lavere mye på grunn av et redusert delebehov, forklarer Trond.
Merker dere ekstra investeringsbehov her med tanke på
elbilenes ankomst i markedet?
– Ja, det er klart at det er et
investeringsbehov med tanke på kompetanse, spesialverktøy og infrastruktur
knyttet opp mot ny teknologi. Vi har vært med en stund allerede med Nissan og vi
er veldig opptatt av å lede an denne utviklingen innen elbil teknologi. Vi blir
nå innen kort tid et komplett batteriverksted for både Nissan og Skoda samt at
vi gjør store investeringer i antall ladere tilgjengelig nå med tanke på økt
ladebehov, forteller Leif Christian.
Mye bruk av datamaskin
Når man skal søke etter eventuelle feil og
utfordringer med en Skoda eller Nissan er det sentralt å bruke datamaskin i
arbeidet. Vi stopper hos Frank Gauslå som har koblet datamaskinen til en Skoda,
og jobber med feilsøking i systemet.
– Vi er stadig på kurs, og det er jo sentralt for
å være oppdatert og gode på jobben vi skal utføre, forklarer Frank.
Du er også med kunder ut dersom det skulle
være en ukjent utfordring?
– Ja, vi som er fagteknikere har
spesialisert oss på alle former for feilsøking, også uten bruk av datamaskin,
så det hender at jeg intervjuer kunden direkte og blir med kunden på en
prøvetur i bilen for å lettere kunne definere og finne den rette diagnose på
den evt utfordringen, forklarer Frank.
Litt lenger bort finner vi en Skoda med noe hvit plast
på enkelte deler, og en lærling som jobber med å ta av sommerdekkene.
Er det klargjøring som pågår her?
– Ja,
her klargjør vi en ny og flott Skoda, forklarer Per Ivar Hansen.
– Her
jobber vi med teknisk klargjøring, bytting av dekk nå på vinteren, og vi
testkjører bilen for å se at alt er i skjønneste orden før utlevering til
kunde, forklarer Per Ivar.
Stort verksted
Med hele 12 arbeidsstasjoner i verkstedhallen er dette
et meget stort verksted, hva slags tjenester er det dere kan tilby kundene
deres?
– Her utfører vi alle type
mekaniske reparasjoner ,vedlikeholdstjenester og service, skift og reparasjon
av frontruter, reparasjon, vask og skift av dekk komplementert med et stort
moderne dekkhotell og innen kort tid alle type batterijobber på elbil,
forklarer Leif Christian
– De
som er uheldige og skader bilen sin hjelper vi også, for Gromstad Auto har
bygget ut en stor skade og lakk avdeling som også server Nissan og Skoda.
I butikken deres er jo Skoda og Nissan litt oppdelt,
blir det litt det samme her inne på verkstedet også?
– Ja,
det er naturlig for oss å bygge opp mest mulig kompetanse og ekspertise, derfor
har vi egne eksperter på hvert merke, som jevnlig kurses og oppdateres,
forklarer Espen.
– I
dag har vi 2 karer på kurs, forteller Espen.
Moderne dekkhotell
Vi går ut gjennom vask og kosmetisk klargjøring, og
treffer på Lise Mari Karlsen som jobber med klargjøring, og som også er
dekkhotellsjef.
– Vi har et stort og moderne
dekkhotell over i bygget på andre siden av veien her, forklarer Lise Mari.
Lise Mari var i ferd med å klargjøre en ny Nissan
Leaf, så Leif Christian og Espen blir med meg bort for å ta en titt.
– Her
har vi to løftebukker, en moderne vaskemaskin for dekk, og en egen maskin for
balansering og hjulstilling med lasere, forklarer Espen.
– Her
har vi også kalibreringsverktøy for frontruter som er skiftet, sier Leif
Christian.
– Det
er jo så mange sensorer og kameraer i nye frontruter som skal kalibreres rett,
så det ordner vi her inne.
– Her
skal vi også få bygget en del flere elbil ladere så
vi er klare når Skoda Enyaq kommer, forklarer Leif Christian.