Nye Subaru XV Hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Subaru XV har noen styrker som vi skal gå noe mer i
dybden på, en ganske ekstrem fremkommelighet på vanskelig vei og på glatt underlag.
En svært god komfort selv om veien ikke på noen måte er komfortabel er en annen
styrke Subaru XV har. Subaru sitt EyeSight nødstop-system er også noe av det
beste som finnes på markedet, noe praktiske tester har vist.

God fremkommelighet

Med en bakkeklaring på 22cm under nye XV hybrid kommer
man over det meste av hindringer på veien til hytta, eller en annen kronglete
vei man måtte kjøre på. Vi testet en bakkestart i nesten 11 grader helning og
med glatt underlag, og det var «for enkelt» for denne bilen, som helt klart
tåler skikkelige utfordringer.

Bakom automatgirspaken er det en knapp det står
X-mode, en ny funksjon i XV der man gir bilen beskjed om at man har en
utfordring. Det kan dreie seg om mye snø, gjørme, sand eller andre
utfordringer, og systemet hjelper deg ikke bare opp, men også ned med hill
descent control.

Firehjulstrekksystemet jobber meget godt sammen med
X-mode systemet, noe som gjør at bilen oser av trygghet i de mest utfordrende
kjøresituasjoner.

God komfort

Hva man definerer som komfort vil alltid være noe
subjektivt. Synes man setet er godt? Hva mener man om lydene man hører i bilen?
Hvordan opplever man fjæringskomforten?

Vi kjører mange biler og har mye å sammenligne med, og
våger oss dermed på å hevde at komforten her er langt over snittet, både på
setekomfort og sittestilling, lavt støynivå og god fjæringskomfort. Dermed blir
dette en bil man lett kan trives i på langturer.

Vissheten om at du kommer fram akkurat dit du ønsker å
kjøre gir også en god dose komfort, og det vet man en god del om dersom man har
kjørt biler der man ikke vet om man kommer seg fram til jobb.

Testvinnende sikkerhet

Subaru sitt testvinnende EyeSight kamerasystem vil
stanse bilen så du ikke kjører inn i hindringer som dukker opp foran bilen.
Subaru Rear Vehicle Detection varsler deg om biler i blindsonen, eller
kryssende trafikk bakom bilen når du rygger ut av en parkeringsplass eller innkjørsel.

I hastigheter over 60 km/t vil bilen passe på at du
ikke forsvinner ut av kjørefeltet ditt med filskiftekontrollen. Setter du på
blinklys slår du naturligvis av denne filskiftekontrollen.

Skulle noen likevel klare å komme utfor en ulykke med
bilen har den fått 5 stjerner i Euro-NCAP sine kollisjonstester.

Nå som hybrid

I tillegg til boxermotoren har bilen nå fått en
elektrisk motor som kan bidra til redusert forbruk og mer dreiemoment under
akselerasjon. Den elektriske motoren kan gi kraft til fremdriften alene, og
batteriet lades opp i nedoverbakker og ved nedbremsinger. I høyere hastigheter
på motorvei der elmotoren har liten eller ingen effekt, så kobles denne ut med
en clutch for å unngå friksjonstap og høyere forbruk på motorveien.

Inn mot rundkjøringer og i kjøring med lett belastning
så vil man se at det står EV i instrumentpanelet, noe som betyr at man kjører
elektrisk.

Priser fra kr 469 900 levert Grimstad. Testbil
489 900.

Nye Subaru XV bør oppleves, og du er mer enn velkommen
til å ta turen innom Grimstad Bil på Bergemoen for å teste den.