Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Før en produksjonsmodell av en bil er klar lages det
prototyper i mange ulike nivåer, og når pressen inviteres til pressekjøring har
man kommet helt fram til nest siste nivå, som kalles førproduksjonsmodell. Da lages
det naturlig nok et begrenset antall førproduksjonsbiler som brukes av presse
og til de siste tester. Det er mye mer miljøvennlig og effektivt å flytte
pressen til disse bilene, enn å flytte bilene rundt i hele verden til alle
ulike land, derfor reiser de som skriver om bil en del.
I Portugal fikk vi tørre veier, og vi fikk testet på
svingete fjellveier som kan minne om de veiene vi finner i indre strøk av
Agder. Og motorveiene kunne jo sånn sett minne om E18. Dermed ble testkjøringen
ganske relevant og tilsvarende de forhold man finner i vårt distrikt.
Første Volkswagenbil med mildhybrid
Golf VIII eller 8 om du vil er den første bilen fra
Volkswagen som får mildhybrid-motorer, der et 48V batteri «hjelper til» både
med effekt og med lavere forbruk.
Vi var så heldige å få kjøre en 150hk uten mildhybrid
og en med, dermed fikk vi virkelig testet forskjellen med og uten mildhybrid
svært direkte.
Vi kjørte ikke lenge nok til å teste forbruket, men du
lader batteriet ved all form for nedbremsing eller nedoverbakke der farten skal
holdes og ikke økes. Denne energien kan da brukes i start/stopp og igangsetting
samt ved akselerasjon. At dette kan få ned forbruket er greit nok teoretisk, og
vi gleder oss til å teste det mer når bilen kommer til Norge!
Det var et betydelig ekstra skyv i eTSI motoren som
Volkswagen har kalt sine mildhybridmotorer, så på svingete norske veier der man
ønsker å kjøre litt aktivt vil man ha stor glede av mildhybridsystemet.
Komfort og sportslighet
Kjørekomforten på motorvei var meget god, men da vi
fikk prøve bilen på svingete og kronglete veier litt mer aktivt smilte vi
ekstra. Du verden for en kjøreglad bil ingeniørene i Volkswagen har laget her!
Det er nå stor forskjell på opplevelsen av bilen i kjøremodus komfort og
kjøremodus sport!
Vi satt ved siden av en av disse ingeniørene til
middag, og han kunne forklare hvordan de hadde jobbet aktivt nettopp for å
videreforedle den kjøregleden Golf VII leverer. En artig samtale når vi hadde
kjent dette på kroppen under testkjøringen. Det må erfares!
Alexa har flyttet inn
Du har muligens forsøkt å bruke en digital assistent?
Google Assistant er en og Alexa en annen. Man kan snakke til dem og få dem til
å utføre oppgaver for deg i bilen istedenfor å klikke seg gjennom ulike menyer.
Ett eksempel: Du sier «Hallo Volkswagen» – bilen
svarer «Hva vil du jeg skal gjøre for deg?» – du spør «Hvor er nærmeste
bensinstasjon?» – bilen lister opp de nærmeste bensinstasjonene på skjermen. Du
sier «ta meg dit» – og bilen starter navigasjonen til den nærmeste
bensinstasjonen.
Du kan også si «Jeg er kald» også vil bilen skru opp
varmen 1 grad på klimaanlegget. Eller «sett på setevarme» også vil bilen høre
om det er sjåføren eller passasjeren som ber om dette og sette på setevarme for
den som ber om det.
Slike løsninger gir mindre behov for å trykke på
knapper eller skjermer, rett og slett fordi man bare kan be Alexa om å åpne
ulike menyer man vil inn på, eller utføre valg og endringer man ønsker.
Moderne
Dersom du har kikket inn i den nye elbilen fra
Volkswagen, ID.3, så vil du kjenne igjen en del av løsningene som du finner i
nye Golf VIII. Sliderbars for lyd og temperatur, og et mer moderne interiør med
færre tradisjonelle knapper.
Mulighet for å velge ekstra ergonomiske seter med
elektrisk justering, minnefunksjon og massasje har du også i Golf VIII.
LED-Matrix lys kan du også nå velge til Golf VIII, noe
som gir helt suverent lys på dårlig belyst vei, og når du kommer bak en bil eller
møter en bil så dempes lysene kun i det området som trengs for å ikke sjenere
de andre trafikantene.
De som sitter i baksetet kan få varme i yttersetene,
en egen klimasone, og 2xUSB-C plugger til lading.
To plug-in hybrider
I Golf VIII får du muligheten til å velge mellom 2
ulike plug-in hybrider, en med 204hk og en med 245 hk som tar med seg
GTE-navnet videre. Etter WLTP-målenormen skal de ha en elektrisk rekkevidde på
60km.
For de som er glade i Golf GTI og Golf R så kommer de
også i den nye generasjonen Golf. GTI får en 245hk bensinmotor, TSI heter det
da. R får en 333hk bensinmotor og 4motion.
Både plug-in hybrider og GTI og R kommer i tredje
kvartal 2020. I fjerde kvartal 2020 kommer det også en 190hk TSI med 4Motion. I
Norge blir alle Golf VIII levert med DSG-girkasse.
Ankomst i mars/april
Første Golf VIII er ventet til Gromstad Auto i
mars/april, og det er da den friske 150hk mildhybriden som vi fikk teste på
fjellveier i Portugal. Bestilling av bilen er mulig om du tar en prat med
selgerne hos Gromstad Auto.