Første ladbare Skoda Superb!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Hos Gromstad Motor Stoa har de fått inn den nye
stilige Superb iV i SportLine utgave, og vi fikk altså ta den med ut på en
liten tur for å teste den litt, og se hvor langt vi kom elektrisk.

Nå er jo design i utgangspunktet en smakssak, men vi
synes denne er svært så lekkert i designet, fra alle vinkler. Rødfargen som
heter Velvet Red Metallic synes vi også bidro med de sorte detaljene til et
ekstra tøft utseende. Mange fine farger som tilbys til denne bilen, og et par
av dem tilbys bare til SportLine versjonen.

Elektrisk rekkevidde

Batteripakken har 13 kWt kapasitet, noe som gir en
rekkevidde ut fra WLTP-målestandarden på inntil 57 km. I praktisk bruk blir det
alltid noe mindre, og spesielt om det er mye vann eller snø/slaps på veiene.

Da vi lånte bilen for test av elektrisk rekkevidde var
det dessverre ganske intensivt regnvær og meget våt asfalt, og når man
kombinerer det med litt mykere gummi i de piggfrie vinterdekkene blir ikke den
elektriske rekkevidden like lang som den kan bli med sommerdekk på tørr asfalt.
Vi kom 42 km elektrisk under disse forholdene.

Svært mange vil med en slik elektrisk rekkevidde kunne
gjøre svært mye av kjøringen i dagliglivet elektrisk. Når man så skal ut på
langturen trenger man ikke tenke på hvor det er ladere eller hvor ladekøer kan
oppstå. Bilen har en 50-liters tank som gir en god rekkevidde.

Stor og romslig

En av grunnene til at mange har blitt så glade i Skoda
Superb er den enorme plassen i baksetet og bagasjerommet. I denne ladbare
hybriden er det helt flatt bagasjeromsgulv, og plass til 510 liter opp til
toppen av baksetene. Det er også en luke bakers i bagasjerommet der man kan
legge ladekabler.

Kroker til handleposer finner du her, samt 12V til
kjølebag eller andre gjenstander du ønsker å plugge inn i bagasjerommet.
Tredelt baksete gir også mulighet for lange gjenstander gjennom ryggen i
midtsetet. Alltid mange praktiske løsninger i en Skoda.

Baksetene har meget god plass, enten det er til små i
barnestoler eller det er voksne. Det er også mulighet for varme i yttersetene
til de som sitter bak.

Skulle du trenger mer plass enn det som bilen tilbyr på
innsiden kan du jo ha en takboks, og du kan trekke med deg en tilhenger med
vekt opp til 1600 kg.

Kjøreopplevelse

En tradisjonell bensinmotor eller dieselmotor har noe
treghet når man trykker på gasspedalen. Det tar litt tid fra man trykker på
gasspedalen til det skjer noe med bilens forflytning. De som har testet elbil
vet at denne responsen er noe mer umiddelbar for elbiler.

I en ladbar hybrid kombineres den umiddelbare
responsen fra elmotoren med bensinmotorens krefter når man kommer noe høyere
opp i turtallsregisteret. Dermed opplever man responsen fra en ladbar hybrid
som frisk og sprek i de aller fleste tilfeller.

I Skoda Superb iV har man en systemeffekt på 218hk og
leverer 400NM med trekkraft, og det oppleves meget friskt. Turen fra 0-100 tar
7,8 sekunder.

Bilen har en fin kombinasjon av komfort og
sportslighet, og det er lett å glede seg til neste kjøretur.

Moderne førerplass

Digitalt instrumentpanel og stor god
infotainmentskjerm gjør at førerplassen oppleves som moderne.

Det er flere valgmuligheter når det gjelder
infotainmentskjermens innhold og antall høyttalere bilen skal ha, og dette blir
jo en smakssak og økonomisk vurdering.

Prisen

Det er lett å forvente en pris i området rundt
550 000 for en bil som dette, men selv om hybridbiler er dyrere å lage for
produsenten, så har den norske stat kompensert for dette med lavere avgifter.

Skoda Superb iV starter derfor på 414 800 for
Ambition utstyrsnivå, levert i Arendal.

Over Ambition utstyrsnivå finner du Style, Sport Line
som vi testet og tok bilder av og til slutt Laurin & Klement. SportLine
starter på 459 900 og L&K starter på 473 900.

Dermed er også prisen et sentralt argument for å
vurdere Skoda Superb som ladbar hybrid.