Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Vi tar en tur til Agder Bil, og blir guidet rundt på
verkstedet av Verksmester/servicesjef Egil Henry Salvesen. Vi starter der
kundene starter, hos kundemottaket, der vi finner Audun Lundstrøm som er
kundemottaker for Peugeot-kunder og Rune Stangeland som er kundemottaker for
Mercedes.
– Vår
oppgave er jo å veilede kunder, samt å få inn mest mulig informasjon om de utfordringer
som kunden måtte ha, slik at vi kan hjelpe dem best mulig når de kommer hit,
sier Rune Stangeland
– Også
blir det jo å få booket inn de vanlige servicene som kundene skal ha.
Ny elektrisk hverdag
Ved en ny Mercedes-Benz EQC treffer vi på Morten Haugen
som holder på å klargjøre denne bilen. Vi ser en hengelås oppi panseret, og
lurer jo litt på hvorfor den er der?
– Når
man skal jobbe med en elbil er det svært sentralt at man kobler ut
høyspentsystemene i bilen. Hengelåsen er en av de sikkerhetsrutinene som viser
at bilen er sikker å jobbe med, forklarer Morten.
Det blir litt ny hverdag med stadig flere elektriske
biler her?
– Ja,
det er jo litt opplæring som skal til for å behandle de elektriske bilene både
sikkert og korrekt.
– Ellers
skal jo elbilene også ha en årlig service, eller ved 25 000 kjørte km
dersom det kommer innen et år har gått. Da må vi gå over bremser, bremsevæske,
friskluftfilter, understell og oppheng. Alle sikkerhetssystemer skal fungere på
topp, forklarer Morten.
– Noen
nye måleinstrumenter og en del nytt verktøy har det jo også blitt, forklarer
Egil.
Service
– Det
vi har mest av her er jo service på biler, og her har vi en Peugeot, viser
Egil.
Vi ser en Peugeot som er løftet ganske høyt opp slik
at det skal være enkelt å stå under bilen og skru fast bunnplata. Det er Stian
Myran som skrur den på.
Hva har du gjort med denne bilen Stian?
– Her
har vi hatt en vanlig service, der vi har sjekket understell, bremser, olje og
filter. Rett og slett sett over alle bilens systemer, forklarer Stian.
– Så
hender det jo at man finner noe som bør fikses på, og da tar vi jo gjerne det
med det samme, forklarer Stian.
Da må dere kanskje ha en del deler på lager?
– Ja,
de mest brukte delene har vi på lageret vårt her, slik at om kunden ønsker det,
så kan vi fikse eventuelle problemer med en gang, forklarer Egil.
Jeg hører at dere også kjører kunder til og fra jobb?
– Ja,
det tror jeg nesten vi gjør hver dag her, det er jo kjekt for kundene at det
ikke skaper så mange utfordringer at bilen er på service, forklarer Egil.
Hva er det dere kan fikse her hos dere?
– Vi
tar jo alt av service og reparasjoner, også har vi glassreparasjon og skifte av
ruter her. Dekkhotell har vi også begynt med, forklarer Egil.
– Når
det gjelder eventuelle ulykker og karosseriskader, så forholder kunden seg bare
til Agder Bil, men der samarbeider vi meget godt med Andersen lakk.
Dere har mange arbeidsstasjoner her inne?
– Ja,
vi har 10 arbeidsstasjoner, og det er veldig praktisk slik at de som jobber her
kan veksle mellom flere jobber. Og dersom man finner ut at man må ha en litt
sjelden del, så slipper man å skru bilen sammen for å lagre den en annen plass,
da kan den stå klar til delen kommer, forklarer Egil.
Taxiservice
Når man er på reisefot kan man jo oppleve å se en del
taxier, og mange av dem er jo ofte Mercedes-Benz. En gang spurte jeg en sjåfør
hvorfor så mange valgte dette merket, og da nevnte han spesielt rask service.
– Ja,
her hos oss har vi en egen kar her på verkstedet som prioriterer eventuelle
henvendelser fra Taxi-eiere, forklarer Egil.
– Det
er ekstra viktig for dem at bilen er så kort tid som mulig på verksted, og så
mye som mulig på veien.
Men dere kan vel ikke ha alle deler inne?
– Dersom
det skulle være en del vi ikke har på lager her hos oss, så får vi den neste
morgen fra Oslo der Bertel O. Steen har et stort lager. Og er det en sjelden
del så har de den i Tyskland der vi får den på 2 dagers levering, forklarer
Egil.
– Men
vi prøver jo å ha de mest brukte delene her hos oss slik at alt kan fikses så
raskt som overhodet mulig, sier Egil.
– Når
det gjelder service er jo de bestilt inn til datoen for servicen, så da plukker
de på delelageret alt av deler klart til de som skal gjennomføre servicen, så
alt er klart når den skal gjennomføres, forklarer Egil.