Mildhybriden Mazda CX-30

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Mazda CX-3 og CX-5 er godt kjent fra før, og CX-30 er
en størrelse mellom disse to, for de som synes CX-3 blir litt liten og CX-5
blir litt stor.

Det er helt klart en bil som bør prøves og oppleves,
for det er noe helt eget å sette seg inn i gode skinnseter i et lekkert
førermiljø, som Mazda har klart å unngå å gjøre komplisert. Gode materialer
preger omgivelsene, og lekre linjer.

Fargen Soul Red Crystal fremhever bilens stilige ytre
linjer, men man kan selvsagt også få bilen i mer beskjedne farger om man ønsker
det.

Design som dette kan gi mye hverdagsglede, og det er
jo ikke noe galt i å glede seg til de daglige bilturene.

Mildhybrid

Mazda har utviklet en helt ny Skyactive-X motor, en
bensinmotor som kombinerer fordelene fra bensinmotorens gnisttenning med dieselmotorens
kompresjonstenning. Man får altså den gode effekten og stille gange fra
bensinmotoren kombinert med det gode moment og lave drivstofforbruket fra
dieselmotoren.

En to-liters bensinmotor som yter 180hk, og som man
kan få med manuelt gir og forhjulstrekk, automatgir og forhjulstrekk eller
automatgir og AWD.

Mildhybrid vil si at man har et batteri som tar vare
på bremse-energien, og bruker den til å redusere forbruk ved oppstart og
akselerasjon, som en elektrisk assistent til bensinmotoren.

i-Activ AWD

Man kan velge CX-30 med i-Activ AWD, et
firehjulstrekksystem som kontinuerlig overvåker 27 ulike signaler for å forutse
mulige utfordringer for veigrepet. Dette sørger for at du får svært god
fremkommelighet også de dagene det er glatt og utfordrende. Dersom du har en
bakke du skal opp har du antagelig opplevd utfordringer på glatt føre som man
setter pris på at bilen løser.

Dersom man aldri har følt behovet for AWD kan man også
velge CX-30 uten dette.

Eleganse

Når man bruker joystick-hjulet til å manøvrere seg i
infotainmentskjermens menyer så er opplevelsen elegant designet, fra det
visuelle til det taktile.

Man kan også velge musikkanlegg fra BOSE, en løsning
med 12 høyttalere som gir en god lytteopplevelse enten man er glad i radio,
musikk eller å koble til mobilens Apple CarPlay for å høre på podcast.

Elegansen understrekes også av god komfort og støyisolering,
og trivselen blir også med deg på svingete og mer utfordrende veier.

To utstyrsnivåer

Sky er innstegsmodellen til CX-30, og med dette utstyrsnivået
starter prisene på kr 339 700.

Cosmo er det høyeste utstyrsnivået, og her er
musikkanlegget fra BOSE med, skinnseter med elektrisk justering og
minnefunksjon, adaptive LED front- og fjernlys, 360 graders parkeringskamera
bare for å nevne litt. Rimeligste Cosmo starter på 378 700 med manuelt
gir.

Praktisk

I klassen kompakt SUV får man enten veldig god
bagasjeplass eller veldig god bakseteplass, og Mazda har valgt å prioritere
litt mer bagasjeplass og litt mindre bakseteplass for CX-30.

Dersom man trenger stort baksete og mye bagasjeplass
ser man gjerne på biler i CX-5 klassen uansett.

CX-30 er dermed svært så praktisk for deg som ikke
frakter så mange digre voksne folk i baksetet, men som synes det er mer kjekt
med god bagasjeplass.

Svein Olav Aasen og Stig Rune Aasen ønsker deg
hjertelig velkommen til en prøvetur av nye Mazda CX-30, en bil man bør oppleve!