Elektriske søsken – nå med doblet rekkevidde!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Foto: SB Automotive

Hos Gromstad Auto har de akkurat ønsket Volkswagen
e-UP Range velkommen, og det er ikke lenge siden Skoda Citigoe iV dukket opp
hos Gromstad Motor Stoa.

En sentral nyhet for disse bilene er en nesten doblet
batterikapasitet og rekkevidde.

Vi tok med tvillingne ut på tur for å teste dem litt.

God rekkevidde

Den nye batteripakken har 36,8 kWt kapasitet, noe som
gir en rekkevidde ut fra WLTP-målestandarden på inntil 258km. I praktisk bruk
blir det noe mindre, men likevel omkring en dobling fra forrige modell.

På vinteren ligger rekkevidden rundt 200km i praktisk
bruk, og man er mye nærmere de 258 km på sommeren.

Ladekapasiteten ligger på 40kW, noe som gjør at man
også kan lade litt raskt på en eventuell langtur.

Bybil/pendlebil

Mange har kjøpt denne bilmodellen til småkjøring og
bykjøring, og ikke minst til pendleturen til og fra jobb. Nå som rekkevidden er
doblet trenger man ikke lade bilen like ofte som før, og det kan rett og slett
oppleves som ganske deilig.

De fleste lader biler som dette 99% hjemme, og da blir
det svært så rimelig og trivelig transport!

Dersom man ønsker en litt lenger tur med bilen er det
også mer mulig med en lenger rekkevidde, men når man skal lade et litt større
batteri så vil jo den delen av en lenger tur også ta noe mer tid, selv om man
ikke trenger like mange ladepauser som før.

Komfortabel

Disse bilene er ikke laget for å være eksklusive og
råflotte, men kule og ærlige småbiler som faktisk har nærmest overraskende god
komfort.

Det er moro å ratte rundt på en liten og smidig bil,
for du kommer deg så lett fram der det er trangt, og selv om 82hk og 0-100 på
11,9 sekunder kan høres nærmest tregt ut, så er bilen meget kvikk i bykjøring
og spesielt fra 0-50 km/t som de fleste akselerasjoner i hverdagen foregår
innenfor.

Setene er enkle i forhold til innstillingsmuligheter,
men du kan heve/senke dem, og justere ryggvinkel, og de gir en god
sittekomfort. Til og med om man skulle finne på å dra fra Oslo til Sørlandet,
vi har testet det også!

Cruisekontroll er tilleggsutstyr på grunnmodellen, men
inkludert på toppmodellen, og det finner man på hendelen til venstre bakom
rattet som også styrer blinklys, og det er komfortabelt om man skal kjøre et
stykke selv om den ikke er av det adaptive slaget.

Før i verden var lyden i anlegget til slike småbiler
ikke god, man kunne nesten tro høyttalerne var laget av papp den gangen, men i
disse nye luringene er lyden rett og slett blitt mye bedre, spesielt i
toppmodellen som har 6 høyttalere. Med DAB-radio og blåtanntilkobling for
mobilens musikk har man god underholdning på kjøreturen.

Nå på vinteren hender det jo at man kommer ut til
biler på parkeringsplasser som har fått både rim og is på frontruta, da er det
behagelig å slå på varmetråder i frontruta mens man skraper siderutene, og vips
så er frontruta isfri. Tilleggsutstyr på grunnmodellen og inkludert i
toppmodellen.

Mobilen din integreres

Oppe på dashbordet finner man en holder til mobilen,
for her er det ingen stor infotainmentskjerm. Det finnes derimot en egen app
som gjør at mobilen din får funksjoner som en infotainmentskjerm i en bil ofte
har, og man kan jo naturligvis også da benytte seg av Google Maps på mobilen om
man har behov for navigasjon.

Hvilken skal man velge?

Tja, er du mest glad i Marcus eller Martinius?

I stor grad koker det ned til hvilken man liker best,
også er det jo fort en kampanje som kanskje kan friste litt ekstra. Prismessig
kan det være en forskjell, men den er neppe så stor at det er den som avgjør
aller mest her.

Prisene varierer fra 184 800 og opp til
211 700, så man får uansett bra med rekkevidde for pengene her.

Hva er det som er forskjellig?

Man kan se at de har ulikt design på lykter foran og
bak, og det er noen små nyanser innvendig, som utseendet på setetrekk og
utseendet på pyntelisten i dashbordet, samt ullik logo i rattet.

Hos Volkswagen kan man også få et lite ryggekamera inn
i den lille skjermen, som Skoda ikke har, men ellers har de veldig likt
utstyrsnivå og muligheter.

Hos Skoda heter grunnmodellen Ambition og toppmodellen
Style.

Hos Volkswagen heter grunnmodellen entry og
toppmodellen High.

Kan prøves nå!

Demobil er på plass hos både Gromstad Auto og Gromstad
Motor Stoa, så du er hjertelig velkommen til å prøve Volkswagen e-UP Range og
Skoda Citigoe iV!