Audi e-Tron 50, elbilen som får folk til å analysere sitt kjøremønster

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

En romslig SUV fra Audi som kan trekke inntil 1800kg
på hengerfestet og har 660 liters bagasjerom til en pris fra 499 000 får
naturlig nok folk til å tenke seg om.

En e-Tron 55 har et batteri med kapasitet på 95 kWt og
inntil 408hk, mens en e-Tron 50 har et batteri på 71 kWt og 313hk.

Rekkevidden etter WLTP-målenormen for blandet kjøring er
431km for e-Tron 55 og 332km for e-Tron 50, i praksis vil man naturlig nok
oppleve at man ikke helt klarer å oppnå samme forbruk som i en slik målenorm
som er laget for å kunne sammenligne biler.

Hva er det som påvirker forbruket?

Vi har testet både e-Tron 55 og 50, og fant ut at
bilens driftstemperatur betyr forholdsvis mye for bilens forbruk.

Vi tok med e-Tron 50 til Kristiansand for å teste hva
en liten tur med 1500kg campingvogn bakpå bilen gjør med forbruket, og man kan
vel si at det nesten fordobles med campingvogn på 1500kg bakpå elbilen.

En slik campingvogntest gir bilen mye å jobbe med, og
dermed får bilen en meget god driftstemperatur, så da vi skulle teste forbruket
med takboks senere på dagen fikk vi rett og slett det laveste forbruket på hele
testuka vår med Audi e-Tron 50.

Ettersom en takboks gir mer luftmotstand skal den
normalt sett også gi et høyere forbruk enn samme test-tur uten takboks. Når man
da får testukas laveste forbruk med takboks på bilen er det lett å forstå hva
driftstemperaturen betyr for forbruket.

Rullemotstand er en annen faktor som vi også fant ut
betyr ganske mye, for en veibane med mye regnvann er mer krevende for bilen enn
en tørr veibane, og det vil man også oppleve om man skal kjøre på sørpe, snø og
slaps, at det krever noe mer forbruk.

Kjører du mye oppover er det ekstra krevende for
forbruket på alle elbiler, og for så vidt også for alle biler uansett
drivstoffet de bruker, så skal man opp til fjellet bruker man mer enn om man
skal ned fra fjellet.

Den aller mest sentrale faktoren er likevel gassfotens
tyngde, for en Audi e-Tron er både livlig og artig å kjøre, og med litt tung og
aktiv gassfot kan forbruket bli mye høyere enn det som er lagt til grunn i
beregninger av rekkevidde.

En konklusjon på rekkevidde er dermed avhengig av
mange faktorer, og vil dermed kunne få et svært stort spenn dersom man skal ta
hensyn til alle eventualiteter, men på de forhold vi testet under bør det være
praktisk mulig å kunne oppnå mellom 240-290 km praktisk rekkevidde med en
e-Tron 50 på 20’’ felger/dekk. På sommeren vil man naturligvis kunne komme en
del lenger, og med svært forsiktig kjøring kan man naturligvis også det på
vinteren.

Like, men ikke helt

I utgangspunktet er en e-Tron 55 og en e-Tron 50 samme
bil, men når e-Tron 50 veier 160kg mindre så er det mulig å merke litt til på
svingete og vanskelig vei. Her vil også dekk og felger påvirke hvor leken en
bil føles.

Vi testet e-Tron 55 med 19’’ felger/dekk og e-Tron 50
med 20’’ felger/dekk, og opplevde at den noe lettere e-Tron 50 var mer leken i
opplevelsen på svingete og krevende vei.

I en akselerasjonstest brukte e-Tron 55 litt over 5
sekunder på spurten fra 0-100 mens e-Tron 50 brukte litt over 6,6 sekunder.
Begge er med andre ord spreke, men du trykkes noe mer tilbake i setet i en
e-Tron 55 enn i en e-Tron 50.

Under lading kan en e-Tron 55 oppnå hastighet opptil
150kW, mens e-Tron 50 kan komme opp i 125kW. Uansett er mye av ladebehovet
unnagjort på 20-40 minutter avhengig av hvor mye/lite som «er på tanken» når
man lader.

Høy trivselsfaktor

Uansett hvilken versjon av e-Tron man måtte velge så
får man en god dose trivsel i hverdagen med en slik elbil. Gode seter, godt
førermiljø, gode materialer, stillegående bil og rask lading er alle faktorer
man raskt setter pris på.

Nå kommer også e-Tron som Sportback for de som ikke
har så stort bagasjebehov, og som vil ha et mer coupépreget designspråk. Den
leveres også i både 50 og 55 og koster 22 000 mer enn e-Tron som ikke er
Sportback.

Du er hjertelig velkommen til Gromstad Auto i Arendal
for å se på, prøvekjøre og handle Audi e-Tron. Jørn Tunsberg og Haakon Gromstad
kan hjelpe deg med å finne ut hvilken versjon av e-Tron som dekker dine behov
best.