Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier
Subaru har sørget for å utvikle et hybridsystem som
ikke går på bekostning av det gode permanente 4×4-systemet de er så kjent for.
Det man kan merke er at bilen lader i nedoverbakker, og at start-stopp og igangkjøring
kan foregå elektrisk, noe som igjen reduserer drivstofforbruket.
SUVeren på vanskelig vei
Subaru sitt 4×4 system er symmetrisk, og plassert lavt
i bilen, noe som gir den en 50/50 vektfordeling og meget gode kjøreegenskaper
om veien skulle bli vanskelig.
En bakkeklaring på 22 cm og angrepsvinkel på over 20
grader gjør at svært mange setter pris på Subaru Forester til hytteturen og den
siste litt vanskelige kneika.
Med hill descent control kommer du også trygt ned de
vanskelige bakkene igjen, og skogsveier og kjerreveier blir en glede å kjøre
på.
God plass
Når man skal på tur er det jo best om alle i familien
får plass, og selv jeg som er 185cm lang og ganske omfangsrik hadde et hav av
kneplass bakom førersetet når det var stilt inn optimalt for meg selv.
At man får plass er nå en ting, men at man opplever
plassen som en god plass å være på er vel så viktig for god kvalitet på de
lange turene, og det leverer baksetet til Subaru Forester. Praktisk og
komfortabelt er det også med varme i yttersetene og to ladeplugger til de der
bak.
Lenger bak i bilen er det også god plass til bagasjen
med over 500 liters bagasjerom. Vil du ha på henger kan du få med deg 1870kg
bakpå hengerfestet. Og bilen har også takrails om du vil ha noe form for last
på taket.
Total sikkerhet
Subaru kaller kombinasjonen av alle sine
sikkerhetssystemer for total sikkerhet. Alt fra et godt designet sikkerhetsbur,
en lavt montert motor, mange kollisjonsputer, autobrems ved rygging dersom det
kommer kryssende trafikk og EyeSight som har vist seg i tester som det beste
autobrems-systemet på markedet. Aktiv filholder i hastigheter over 60 og
adaptiv cruisekontroll hjelper også til for å skape den totale sikkerheten i en
Subaru Forester.
God komfort
Man har gode seter med bra innstillingsmuligheter som
sjåfør, men det er når du kjører Subaru Forester at du opplever komforten bilen
leverer i forhold til understell og fjæringer. Det er ganske mange biler som
leverer bra komfort på bra vei, men så varierer det noe mer når man kommer på
det mange definerer som dårligere vei.
Det å ha med Subaru Forester på dårlige veier er en
opplevelse av komfort svært få andre bilmerker leverer, og de som er nære har
gjerne dobbelt pris av en Forester. Det er rett og slett bare noe man må
oppleve for å forstå det skikkelig.
Med en Subaru Forester gruer du deg ikke til
vanskelige veier, men du oppsøker dem, for det er her bilen virkelig får deg
til å dra skikkelig på smilebåndet, og trivselen brer seg innvendig.
Denne opplevelsen kan du også teste ut om du tar turen
til Grimstad Bil og prøver nye Subaru Forester Hybrid. Veien forbi Reddal opp
til Beislandsvannet og over til Grøsle kleiver anbefales når du skal teste
bilen!