Peugeot 2008 får bensin-, diesel- og elmotor

Hans Vidar Levinsen, Agderposten Medier

Dersom man ser nye Peugeot 2008 ved siden av forrige
Peugeot 2008, må man kunne kalle den nye for kraftig oppgradert, både når det
gjelder design utenpå, men ikke minst når det gjelder design innvendig.

Smarte endringer i størrelse

Bredden på den nye 2008 er 177cm uten speil, og på den
forrige 2008 var bredden uten speil på 174cm. Det er 3 cm som betyr mye for
plass og romfølelse inne i bilen. Men når man ser på bilens bredde med speil
har den gått ned fra 204cm til 199cm på den nye, noe som gjør at nye 2008 er
enklere å parkere i garasjer og andre trange plasser. Det må kunne kalles
smarte endringer i størrelse!

Bilens lengde har økt fra 416cm til 430cm og kommer
blant annet de som skal sitte i baksetet til gode, slik at det her nå er bedre
plass enn før. Bagasjerommet har også mer plass enn før. 434 liter opp til
toppen av bakseteryggen og 545 liter om man laster opp til taket.

Tøft design

Nye 2008 har en høyere front med kraftigere grill og
moderne lykter, og man ser svært tydelig at 2008 har fått de tøffe
designdetaljene som har gjort 3008 og 5008 så populære i Norge.

Den nye 2008 føles så moderne i designet at forrige
2008 rett og slett ser gammeldags ut ved siden av, og den likte jeg veldig godt
designet på da den kom i sin tid.

Når du setter deg inn i nye 2008 er det som å komme
inn en ny verden av interiørdesign, for den er faktisk enda mer moderne enn
3008 og 5008. Instrumenter i 3D som gir flere lag med informasjon. Joda, jeg
var litt skeptisk, men det fungerte svært godt i praktisk bruk. Dersom du for
eksempel endrer hastigheten til den adaptive cruisekontrollen, så kommer den
informasjonen lengst fram i skjermsystemet. Så flyttes det lenger bak når den
bare skal vise hastigheten den holder. Systemet fremhever dermed informasjon du
endrer på, eller som er sentral, og mer statisk informasjon som er mindre
viktig legges mer i bakgrunnen. Må oppleves!

I GT er det karbondesign på pyntepaneler som er
lekkert designet rundt fører og passasjeren foran, noe som gir et helhetlig og
stilig førermiljø.

Bryterne er samlet, og har to nivåer i dybden, noe som
begrenser plassen til brytere som brukes, og som også bidrar til et lekkert
design.

Under bryterne kan man ha ladeplate til mobilen, og
det er et par usb-tilkoblinger for lading og tilkobling av Apple Car-Play eller
Android Auto.

I GT er det også et svært godt Focal-anlegg som også
bidrar med lekre designhøyttalere i interiøret.

Ulike utstyrsnivåer

Peugeot 2008 starter på utstyrsnivå Active, og kan da
leveres med en 1,2 liters bensinmotor med 100hk og en seks trinns manuell kasse
til kr 275 500. Dieselmotoren er på 1,5 liter og yter også 100hk og har
samme startpris.

Mellom innstegsmodellen Active og toppmodellen GT
finner man både Allure og GT-Line utstyrsnivåer. Toppmodellen GT med 155hk
bensinmotor og automatgir starter på 395 500

Også som elbil

Peugeot 2008 kommer også som elbil, og vil da hete
E-2008.

Prisen for en E-2008 starter på 294 600 for
Active og går via Allure og GT-Line opp til GT som starter på 341 600.

Motoren og batteriene er den samme som man finner i
den mindre e-208, som yter 136hk i sportsmodus og leverer da også 260NM.
Rekkevidden er oppgitt etter WLTP-målestandarden til 320km. Og med
CCS-hurtiglader kan ladehastigheten komme opp mot 100kW som vil gi rask lading
om man skal på en litt lenger tur. 0%-80% skal ta en halvtime, men man kommer
jo ikke til ladestasjonen med 0% igjen på batteriet.

Selve batteriet i bilen er på 50 kWt.

Elbilen får samme bagasjeromsvolum som
bensin-/dieselbilen, og man regner med at de kan leveres ut til kunder en gang
i løpet av våren 2020.

Enten du er på jakt etter bensin, diesel eller
elbilversjonen av Peugeot 2008 er du hjertelig velkommen til Agder Bil i
Arendal eller Chr. Repstads Sønner i Grimstad for en hyggelig bilprat.